וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: "עלייה מדאיגה באנטישמיות ברחבי העולם"

טל שלו

27.1.2013 / 0:00

דו"ח מגמות האנטישמיות של משרד ההסברה מצייר תמונת מצב מדאיגה: עלייה חדה במעשי טרור במקביל להחרפה של התנכלויות רחוב, אירועי אלימות באירופה, ארה"ב, קנדה ואוסטרליה

"עלייה מדאיגה במספר מעשי הטרור וניסיונות הפיגוע כנגד מטרות יהודיות והסלמה בתקריות האלימות כלפי יהודים ברחבי העולם", כך קובע דו"ח מגמות האנטישמיות לשנת 2012 של משרד ההסברה והתפוצות שיוצג היום (ראשון) בישיבת הממשלה השבועית במסגרת ציון יום השואה הבינלאומי. בפתח הישיבה יסקור שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, את ממצאי הדו"ח, מהם עולה כי בשנה האחרונה חלה עלייה במספר מעשי טרור וניסיונות הפיגוע כנגד מטרות יהודיות, בעיקר על ידי גורמים בעלי הזדהות עם תנועות איסלם קיצוני או ימין רדיקלי, במקביל להחרפה של התנכלויות רחוב, אירועי אלימות מילולית ופיזית נגד יהודים, במזרח ומערב אירופה, וכן בארה"ב, קנדה ואוסטרליה.

שוטרי צרפת בסיום במצור על המחבל בטולוז צרפת, מרץ 2012. רויטרס
"ההתקפה בטולוז היוותה תזכורת כואבת לסכנת הטרור המרחפת מעל הקהילות היהודיות"/רויטרס

הדו"ח, המוגש בפעם הרביעית, כולל סקירה נרחבת של אירועים, תקריות והתבטאויות אנטישמיות ברחבי העולם, ביטויי שנאה וגזענות ברשת, ומגמות השיח האנטישמי בזירה הציבורית והפוליטית, מתבסס על נתונים של מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה בימינו באוניברסיטת תל-אביב, בראשות פרופ' דינה פורת. הדו"ח של השנה נפתח בהתייחסות נוקבת לפיגוע בבית הספר "אוצר התורה" בטולוז, צרפת, בו נרצחו ארבעה יהודים במרץ האחרון, אחד האירועים החמורים נגד יהודים מזה שנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חילול האנדרטה לזכר השואה ברודוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ההתקפה על בית הספר בטולוז היוותה תזכורת כואבת לסכנת הטרור המרחפת מעל הקהילות היהודיות הן מצד גורמי איסלם קיצוניים והן מצד הימין הקיצוני", נקבע בדו"ח, ממנו עולה כי ההתקפה בטולוז עוררה גורמים איסלמיים וימין קיצוני להגביר את פעילותם נגד מטרות יהודיות; מנתונים שפורסמו בסוף אוקטובר עולה כי מספר האירועים האנטישמיים מכל הסוגים שהתרחשו מראשית השנה בצרפת היה גבוה ב-45% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

"בגרמניה כמעט בכל שבוע מושחת בית קברות יהודי"

בצד עלייה במגמת אלימות הרחוב, קובע הדו"ח כי ב-2012 תועדו מספר אירועי תקיפה חמורים במיוחד של אתרי זיכרון, בתי קברות ורכוש קהילתי המזוהים עם הקהילה היהודית - ברוסיה, ונצואלה, בלגיה, אוסטריה, ומדינות רבות אחרות הושחתו וחוללו בתי קברות ובתי כנסת, ולפי הדו"ח - "בגרמניה כמעט בכל שבוע מושחת בית קברות יהודי". במזרח אירופה, כך לפי הדו"ח, גוברת פעילותן האלימה של קבוצות המזוהות עם הימין הקיצוני; בצ'כיה קבוצות ניאו-נאציות מגבירות את הצטיידותן בנשק. בפולין, שבה כל תנועות הימין הקיצוני מחזיקות בעמדות אנטישמיות קיצוניות, החלו לפעול מיליציות, ובהונגריה, ניכרים סימנים מדאיגים לכך שההחרפה בהתבטאויות האנטישמיות והאנטי ישראליות של דוברי מפלגת הימין הקיצוני יוביק, מתורגמות יותר מבעבר לפעילות אלימה וונדליסטית.

הפגנה נגד תנועת הימין הקיצוני בהונגריה. בודפשט, 2 בדצמבר 2012. רויטרס
הפגנות נגד מפלגת הימין הקיצוני בהונגריה "יוביק"/רויטרס

ככלל, בזירה הפוליטית, כמו מפלגת היוביק בהונגריה - הדו"ח מתריע מפני עלייה בכוחן הפוליטי של מפלגות מהימין והשמאל הקיצוני במוסדות השלטון גם ביוון ואוקראינה, וקובע כי "שנת 2012 עמדה בסימן התחזקותן של מפלגות בעלות עמדות אנטישמיות מובהקות, אשר בין היתר שילבו תעמולה אנטישמית ואף הסתה גלויה נגד היהודים כחלק מהמערכה הפוליטית הפנימית". גם במדינות דרום אמריקה כמו ונצואלה וצ'ילה, ישראל תופסת מקום מרכזי בתעמולה הפוליטית, שעושה שימוש במוטיבים אנטישמיים קלאסיים, כמו הטענה בדבר כוחם המופרז של היהודים ונאמנות כפולה, וכן מכחישה את השואה. מגמה זו, קובע הדו"ח, "תרמה לחיזוק ביטויין של תופעות דמוניזציה ודה-לגיטימציה למדינת ישראל, שקיבלו, כביכול, גושפנקה תחת חסות נציגי ציבור רשמיים".

התגובות ל"עמוד ענן" היו מתונות מאלה ל"עופרת יצוקה"

בהתייחס לגילויי אנטישמיות בעולם הערבי והמוסלמי, הדו"ח קובע כי לא נמדד שינוי משמעותי מאשתקד, ואף בניגוד למצופה, התגובות למבצע "עמוד ענן" היו מתונות הרבה יותר מאלו שנמדדו בתקופת מבצע "עופרת יצוקה", בדצמבר 2008. זאת, "ככל הנראה בשל העובדה כי המבצע נמשך ימים ספורים בלבד, מספר הקורבנות בצד הפלסטיני היה יחסית נמוך ודעת הקהל בעולם הערבי הייתה מופנית לבעיות בסוריה ומצרים". עם זאת, הדו"ח מתייחס להתבטאויות ההסתה של משטר האייתוללות באירן וקובע כי "ניכר שככל שמוקצנות הסנקציות לבידודה, היא מאמצת ביתר שאת את המסרים האנטישמיים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השחתת פיסלו של חסיד אומות העולם ראול וולנברג/מערכת וואלה!, צילום מסך

בזירה המקוונת, כך לפי הדו"ח, נמשכת המגמה של ביטויי שנאה מקוונים ואנטישמיות קלאסית באתרים שונים ברשת, במדיה החברתית, ובאפליקציות לסמארטפונים. בתוך כך, תיאוריות קונספירציה, ובראשן הפרוטוקולים של זקני ציון, ממשיכות להיות פופולריות ברשתות חברתיות ובאתרי אינטרנט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נמשכת המגמה של ביטויי שנאה מקוונת. אתרים אנטשמים/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, נתוני הדו"ח מוכיחים כי אין קשר בין מדיניות ממשלת ישראל לבין תופעות של גזענות בעולם. "מניתוח הדו"ח עולה בבירור כי התיזה העולה שוב ושוב על ידי גורמים שונים, לפיה מדיניות כזו או אחרת של מדינת ישראל מהווה תמריץ לעלייה או ירידה במספר האירועים האנטישמיים, הינה מופרכת מיסודה", אמר. "לראייה ניתן לראות שבמהלך מבצע 'עמוד ענן' ולאחריו, לא חלה עלייה חדה בתקריות האנטישמיות. אין ספק כי ברקע התופעות האנטישמיות נמצאות גם גישות אנטי ציוניות ודה-לגיטימציה למדינת ישראל, אולם לצערנו, שום מדיניות של מדינת ישראל לא תשפיע או תקטין תופעות אלו של שנאה גזענית כלפי יהודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully