וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תצביע על הרחבת סמכויותיו של נתניהו

טל שלו

12.8.2012 / 8:50

ההצעה לשינוי תקנון עבודת הממשלה כוללת סעיפים המאפשרים לראש הממשלה לחזק את אחיזתו בעבודתה. בין היתר, מוצע שיוכל לשנות את סדר היום של ועדות שרים ולערער על החלטותיהן

צילום: קובי נתן, עריכה: גדי וינסטוק

על רקע התחזקות ההערכה כי ראש הממשלה ושר הביטחון הכריעו בעד תקיפה באירן, חרף התנגדות ראשי מערכת הביטחון וחלק משרי הממשלה, תצביע היום (ראשון) הממשלה על שורה של שינויים בתקנון עבודת הממשלה, שבין היתר ירחיבו את סמכויותיו של ראש הממשלה. על אף שהמטרה הרשמית של השינויים היא הגברת המשילות של הממשלה, המהלך מחזק את אחיזתו של ראש הממשלה בעבודת הממשלה.

במסמך ארוך הכולל עשרות סעיפים, המסבירים את עבודתה השוטפת של הממשלה, קיימים מספר סעיפים המאפשרים לראש הממשלה משילו?ת ושליטה גדולות יותר בהחלטות השרים. בין היתר, נקבע כי הצבעות ממשלה טלפוניות יחתמו תוך 12 שעות ממועד תחילתן, וראש הממשלה יוכל לקצר אותן כראות עיניו. בנוסף, יתאפשר לו לערער על הכרעות של ועדות שרים, הוא יהיה רשאי לקבוע כי ערר שהוכרע בוועדת שרים לא יקבל תוקף של החלטת ממשלה עד הדיון בממשלה.

בנוסף, מאפשר לו התקנון לקבוע בעת הפצת סדר יום של הצבעה, כי שרים שיעדרו מההצבעה לא יוכלו להצביע מרחוק כפי שנהוג היום, ותישלל מהם זכות ההצבעה. סעיף נוסף בתקנון קובע כי סדר היום של ועדות השרים יוכל להשתנות לפי הוראה של ראש הממשלה, שיוכל להנחות על דחייה או קיום של ישיבה בנושאים מסוים "מטעמים מיוחדים שיובהרו לראש הוועדה".

מדובר בהצעה שגיבש מזכיר הממשלה, צבי האוזר, בחודשים האחרונים, בעקבות קשיים ועיכובים בעברת החלטות ממשלה. זאת, כתוצאה מריבוי סמכויות ועודף נהלים בירוקרטיים. היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, שולמית ברנע, סקרה את השינויים המוצעים בתקנון, וקבעה כי ישנם סעיפים המעוררים קשיים משפטיים. לכן, יש לדבריה מקום לתת את הדעת על השלכותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully