וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן הסכם לפינוי מגרון: חלק מהמבנים לא יהרסו

יהושע בריינר

13.2.2012 / 10:19

המדינה והמתנחלים נמצאים על סף חתימה על פשרה על פיו התושבים יועברו למבנה קבע חדש תוך 2-3 שנים. המתנחלים שבעי רצון: לראשונה זה שנים יוקם יישוב חדש בגדה בהסכמה

המדינה והמתנחלים נמצאים על סף חתימה על הסכם לפינוי בהסכמה של המאחז מגרון, והמתנחלים שיגרו הלילה (שני) מכתב לשר בני בגין על פיו הם מוכנים לנוסח הפשרה שהתגבש במגעים בין הצדדים. על פי נוסח ההסכם שגובש בין נציג מגרון, עורך הדין יעקב וינרוט, לבין נציגי המדינה ובראשם השר בגין ונציגי הפרקליטות, המדינה תקים את מגרון מחדש במיקום קרוב למאחז הקיים על אדמות מדינה - במרחק של שני ק"מ דרומית למאחז הנוכחי - במקום בו נמצא היום יקב פסגות. בקרב המתנחלים רואים בהסכם ניצחון, שכן על אף שבסופו של דבר עתיד מגרון להתפנות - בתמורה לכך יוקם לראשונה זה שנים יישוב חדש ביהודה ושומרון, בהסכמת ממשלת ישראל. יחד עם זאת, מכיוון שבג"ץ הורה על פינוי מגרון עד סוף חודש מרץ הקרוב, ההסכם יובא לאישורו בשבועיים הקרובים ומותנה בכך.

המאחז מגרון. AP
"זו בוודאי לא הייתה משאת נפשנו ואנו נהיה אלה שישלמו מחיר אישי כבד. הצדק לא נעשה אך נאלצנו בלב כבד להסכים לנוסח הפשרה", מגרון/AP

במקום המיועד יוקמו מבני קבע חדשים בתוך שנתיים-שלוש שנים, לשם יעברו תושבי מגרון ועד אז ימשיכו המתנחלים להתגורר במאחז הנוכחי. "זו בוודאי לא הייתה משאת נפשנו ואנו נהיה אלה שישלמו מחיר אישי כבד. הצדק לא נעשה אך נאלצנו בלב כבד להסכים לנוסח הפשרה", אמר הבוקר איתי הראל מראשי מגרון, " שני הצדדים יודעים היטב מה משמעות נוסח ההסכם אליו הגענו".

ההסכם מותנה באישור בג"ץ

סוגיית היום שאחרי מעבר התושבים למבנה הקבע החדש היוותה את עיקר המחלוקת, היות והמתנחלים דרשו כי המבנים במאחז הקיים לא ייהרסו ויועברו לידי גורמי צבא או גורמי המנהל האזרחי. המדינה, לעומת זאת, התעקשה כי בהתאם להחלטת בג"ץ המבנים יפונו מהמקום, וכפי הנראה המתנחלים יצאו מהמחלוקת כשידם על העליונה.

לוואלה! חדשות נודע כי בנוסח הפשרה יהיה כתוב כי לאחר מעבר המתנחלים ליישוב החדש "המבנים במקום ימסרו למנהל האזרחי שיעשה בהם שימוש על פי חוק". נוסח זה למעשה משאיר למתנחלים פתח שיכול למנוע הריסה של מספר לא מבוטל של מבנים שנמצאים על קרקע שאיננה בבעלות פלסטינית פרטית או שלא הוכחה ככזאת. על כן, בשנים הקרובות, עד להעתקת המאחז, המתנחלים ינסו להוכיח בבתי המשפט את מעמדם של המבנים.

תנועת שלום עכשיו הגיבה להסכם המסתמן ומסרה כי "פשרת מגרון מהווה הפרה בוטה של החלטת בג"ץ המורה על פינוי המאחז עד סוף מרץ השנה. הקמת התנחלות מבודדת חדשה, עמוק בלב השטחים, בעלויות של עשרות מאות מיליוני שקלים, מנוגדת לאינטרס הישראלי ונועדה לרצות מיעוט מתנחלים קיצוני וכוחני".

מנגד, ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת ח"כ זאב אלקין (ליכוד) וח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) בירכו על ההסכם. "שדולת ארץ ישראל מברכת על הסכם מגרון המהווה ניצחון הציונות, ערך ההתיישבות והשכל הישר על תאוות ההרס והחרבת ההתיישבות היהודית שהשמאל האנטי ציוני בישראל מנסה להשליט", מסרו.

עוד באותו נושא:
פינוי מגרון? "בצה"ל נערכים לכך כאל מבצע צבאי"
בצוות המאחזים: שגריר לשעבר התומך בהכשרת מגרון
בגין נגד החוק להסדרת מאחזים: "סחיטה באיומים"
הצעת הפשרה של הממשלה למגרון: "מבני קבע בסמוך"

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully