וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תאמינו איך קצת צבע משפר את הפירות שלנו

28.6.2014 / 14:00

רשתות צל נכנסו לשימוש לפני כעשור על מנת להגן על הגידולים החקלאיים מפני פגעי הטבע. כעת התגלה כי שימוש ברשתות צבעוניות משפר את איכות הפירות ואף מגן עליהם מפני מזיקים

סככות צל צבעוניות משפרות את היבול, את כמות הוויטמינים שבו ומצמצמות את ההדברה בכימיקלים. ד"ר יוספה שחק, מכון וולקני, מערכת וואלה! NEWS
"הצבעים השונים עוזרים לנו לשחק עם אורך הגל של קרינת השמש". רשתות צל אדומות/מערכת וואלה! NEWS, ד"ר יוספה שחק, מכון וולקני

לפני יותר מעשור החלו המטעים באזור הכינרת ובנגב להיצבע בשחור. היו אלה סככות צל שנפרשו מעל המטעים במטרה להגן על הגידולים החקלאיים מפני רוחות ומפני קרינת השמש החזקה של חודשי הקיץ, וגם כדי להביא לחיסכון במים להשקיה. מחקר חדש של מכון וולקני במשרד החקלאות מצביע על יתרונות רבים של שינוי צבען של רשתות הצל.

אם הסככות נפרשו במקור בעיקר כדי להגן על הגידולים מפגעי הטבע, המחקר גילה כי שינוי צבען של רשתות הצל לאדום, צהוב, לבן או פנינה משפיע גם על איכות הפירות והירקות ועל גודלם, כמו גם על משך ההבשלה שלהם, על אורך חיי המדף - ואפילו על רמת הידידותיות של הגידולים לסביבה.

עוד בוואלה! חדשות:
האיום מעיראק מתקרב: "ישראל תסייע צבאית לירדן אם תותקף"
מבקשי המקלט: "נישן ביער עד שיכירו בנו כפליטים"
הסוד של היטלר "שונא הכסף" נחשף – היה מיליארדר

סככות צל צבעוניות משפרות את היבול, את כמות הוויטמינים שבו ומצמצמות את ההדברה בכימיקלים. ד"ר יוספה שחק, מכון וולקני, מערכת וואלה! NEWS
"כיסויים בצבע שגורם להעשרת הקרינה האולטרה-סגולה מעלה את רמת הוויטמינים". רשתות צל לבנות וצהובות/מערכת וואלה! NEWS, ד"ר יוספה שחק, מכון וולקני

"הצבעים השונים עוזרים לנו להשיג את התכונות הרצויות לגידולים כי הם מאפשרים לנו לשחק עם אורך הגל של קרינת השמש, ועם סוג התאורה, אופן הפיזור שלה ועוצמתה", הסביר ד"ר דויד בן יקיר, מומחה לחרקים ומזיקים שהשתתף במחקר. "הצבעים הופכים את הסככות לפוטו-סלקטיביות כי הן מעבירות בעצם רק את האור שהחקלאי רוצה", הוא הוסיף.

בן יקיר תיאר את ההשפעה מרחיקת הלכת שעשויה להיות לגילוי: "סוג הקרינה יכול להשפיע אפילו על כמות הוויטמינים וחומרי הבריאות בפירות. כיסויים בצבע שגורם להעשרת הקרינה האולטרה-סגולה, למשל, מעלה את רמת הוויטמינים כדוגמת ויטמין די".

רשת צל בצבע אדום, למשל, הצליחה לדחות מועדי הבשלה של ענבים ופירות נוספים, בעוד שנמצא כי סככות בצבעי לבן ופנינה דווקא מזרזות את הבשלת הפירות. פירות רבים, כדוגמת תפוחים, אפרסקים, אגסים, אפרסמונים וענבים, גדלו באופן משמעותי כתוצאה משילוב בין הצבעים. בחלק מהמקרים העצים צרכו פחות מים, וצבע הפרי היה חיוני יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
סככות צל צבעוניות משפרות את היבול, את כמות הוויטמינים שבו ומצמצמות את ההדברה בכימיקלים. ד"ר יוספה שחק, מכון וולקני, מערכת וואלה! NEWS
הממצאים עוררו עניין ברחבי העולם. רשתות אדומות/מערכת וואלה! NEWS, ד"ר יוספה שחק, מכון וולקני

גם סככת צל בצבע צהוב גילתה סגולות מיוחדות, והצטיינה ב"טיפולי פוריות" ובהצערת הגידולים. כרמים שהפסיקו להניב פירות וכוסו ברשת הצהובה חזרו לפוריות גבוהה, ובכך נחסכה לחקלאים עקירתם של הכרמים.

החוקרים חששו בהתחלה להשתמש ברשתות בצבע צהוב, מכיוון שידוע כי צבע זה מושך מזיקים. "הבדיקה העלתה שלא רק שהסככה הצהובה לא העלתה את הסיכון להגברת כמות החרקים בגידולים, אלא היא אפילו מקטינה אותו", תיאר ד"ר בן יקיר את הממצאים המפתיעים. "המעניין הוא שהחרקים באמת נמשכו לרשת הצהובה, אבל הם נשארו על הרשת. סככת הרשת למעשה הסיטה אותם מהצמחים".

לדברי החוקרים, נמצא כי על רשת צהובה נוחתות פי 40 יותר כנימות מאשר על רשת שחורה, אך מספר החרקים שחודרים מבעד לרשת אל הצמחים קטן בחצי ממספר החרקים שחודרים דרך רשת שחורה. "זאת אומרת שאתה מקבל פי שמונים הגנה", הבהיר בן יקיר, "בגלל שהרשת הצהובה מפחיתה את כמות החרקים שנוחתים על הגידולים, החקלאי מפחית את השימוש בחומרי הדברה כימיים".

בראש המחקר עמדה ד"ר יוספה שחק, המתמחה בפיזיולוגיה של צמחים והשתתפה בו קבוצת חוקרים המתמחים בתחומי חקלאות שונים. עם פרסום ממצאי המחקר החלו סככות הצל הצבעוניות להיכנס לשוק החקלאות בישראל ולעורר עניין במדינות רבות בעולם, בהן ארצות הברית, איטליה, ספרד, תורכיה, אוסטרליה וניו זילנד.

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully