וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברית סרבני הגיוס: פעילי שמאל הפגינו לצד חרדים

19.5.2013 / 14:06

עשרות פעילי שמאל השתתפו בהפגנת הענק שהתקיימה בשבוע שעבר בירושלים נגד גיוס החרדים והביעו תמיכה במאבקם. אחת הפעילות: "אני מבינה למה הם קוראים לזה אנטישמיות"

עומר מירון

(צפו: חרדים מפגינים נגד "גזירת הגיוס")

עשרות אלפי חרדים השתתפו בהפגנת הענק בשבוע שעבר בירושלים נגד גיוס בחורי הישיבות, עצרת מחאה שגלשה לאלימות ושבמהלכה נפצעו שישה שוטרים. כעת מתברר כי לובשי השחורים זכו לסיוע ולעידוד מכיוון בלתי צפוי. עשרות פעילים חברתיים, יהודים חילונים, באו להפגנה ביום חמישי, והצהירו בפני וואלה! חדשות כי ימשיכו לתמוך בעוז במאבקם של בני הישיבות.

פעילת השמאל נועה לוי, שנכחה בהפגנה בירושלים, סיפרה על רשמיה בסוף השבוע בדף הפייסבוק שלה. "בדרך הביתה הגענו איכשהו לחלק שהיה סגור על ידי שוטרים וחיילים, אבל לחילונים נתנו לעבור. על הרעיון של חילונים שתומכים בחרדים הם עוד לא חשבו", כתבה. "כך הגענו לרחבה בה התכנסו החיילים והשוטרים, הסוסים והעיתונאים, ושם ראינו תמונה מאוד שונה מזו שאנו רגילים לראות בהפגנות. שורות של חיילים ושוטרים עומדים, לא זזים ולא מגיבים, כשניתכים על ראשיהם מטח אחר מטח של אבנים וחיתולים מלוכלכים".

"המטרה שלנו לעזור למוחלשים ולא לתקוף אותם"

על הברית יוצאת הדופן, בין אישה חילונית ליברלית לנשים חרדיות, מעיד חלק אחר בסיפורה של לוי: "כשהתחילו הנאומים, מספר הגברים היה גדול כל כך, שהנשים נסוגו והתחילו לזרוק לי הערות על כך שבחורות לא רצויות פה, אז נסוגנו למדרכה רחוקה יותר....כשחזרנו להפגנה נתקענו במעבר צר שלא נתנו לי לעבור בו כי הוא ליד בית כנסת ואני אישה, ואז מצאתי את עזרת הנשים. הנשים החלו לשאול אותי למה אני שם, וכששמעו שאני תומכת במאבקם נגד כפיית הגיוס על חרדים הן כמעט אימצו אותי, ורבו אצל מי אבוא לעשות שבת קודם". את דבריה סיימה לוי באומרה: "הפנטזיה שלי היא הפגנה של ערבים, חרדים ויהודים חילוניים נגד המדיניות המיליטריסטית של תקיפת קבוצות חלשות בחברה".

"עד היום באמת לא הבענו בהם תמיכה פומבית, אבל הרצון קיים הרבה זמן", הסבירה לוי לוואלה! חדשות על המניע לתמיכה בחרדים. "כבר בשנה שעברה, לפני הבחירות, כשהמחאה החברתית התפצלה לאנשים שמסיתים נגד חרדים וערבים, לבין האחרים שרוצים שינוי כלכלי-חברתי, היה לנו ברור שצריך למצוא דרך להביע סולידריות עם החרדים, שהמטרה שלנו היא לעזור למוחלשים ולא לתקוף אותם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"צריך למצוא דרך להביע סולידריות עם החרדים". ההפגנה ביום חמישי/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשנשאלה לגבי הטענה שהחרדים הם מוחלשים מבחירה משום שהם יולדים הרבה ילדים ולא יוצאים לעבוד, היא פסלה אותה על הסף. "אני לא מסכימה בכלל עם התיאור הזה", ציינה. "זה להגיד – אנחנו החילונים ואנחנו הנורמה. מי שלא דומה לנו, לא צריך להיות ככה. לחרדים יש תרבות, שהייתה התרבות היהודית מאות שנים". לטענתה, לשוק העבודה בישראל אין עוד מקום למאות אלפי עובדים. "אין לו מקום לעוד אלף עובדים", טענה, ובנוגע לסוגיית הגיוס הוסיפה: "לגייס בכפייה? זה לא משהו קורה בשום מדינה בעולם. החרדים אף פעם לא הסכימו ללכת לצבא אזרחי – אז דווקא פה צריך לשבור את התרבות שלהם? זו כפיה חילונית. אני מבינה למה הם קוראים לזה 'אנטישמיות'".

לוי הביעה תקווה שהברית הזו שנרקמה בין פעילי השמאל לבין החרדים תמשיך להתקיים בעתיד. "לא קל להפגין איתם. הפערים התרבותיים הם עצומים וחוסר האמון הוא גדול. יש קשיים אובייקטיביים, אבל בטוח ננסה להמשיך", אמרה.

אלפי חרדים השתתפו בהפגנה נגד הגיוס. עומר מירון
הפגנת החרדים בירושלים/עומר מירון

האקטיביסט והעיתונאי חגי מטר, שזכה להכרה לאחרונה כיושב ראש ועד העובדים של מעריב, ובעבר ישב בכלא בגין סרבנותו לשרת בצה"ל, השתתף גם הוא בהפגנה ודיווח עליה למגזין המקוון 972+. "הפעילים החברתיים (ואני בתוכם) נשאלו על ידי רבים למה הם תומכים בחרדים", כתב מטר באנגלית. "בזמן שכמה שמחו לשמוע את השיח האנטי-מיליטריסטי ואנטי-ציוני, אחרים זעמו וצעקו שהם לא צריכים עזרה מבוגדים שמאלנים שאוהבים ערבים". מטר הוסיף לצטט את חבריו החרדים, ואמר: "אנחנו צריכים צבא שילחם באויבים שלנו ואתם צריכים לשבת בזמן שאנחנו לומדים ומתפללים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully