וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור של נחשולים: אסונות צונאמי בשנים האחרונות

חשש כבד התעורר היום מפני צונאמי באוקיינוס ההודי אולם ההתרעה הוסרה סופית כעבור מספר שעות ואיש לא נפגע. לפני 8 שנים, בעקבות רעש אדמה שאירע באותו האזור, נהרגו 280 אלף

בפעמים הקודמות זה נגמר פחות טוב: חשש כבד התעורר היום (רביעי) מפני צונאמי קטלני סביב האוקיינוס ההודי בעקבות רצף רעשי אדמה - אולם כעבור כארבע שעות הוסרה סופית ההתרעה, לאחר שלא התממשה - מלבד עלייה מסוימת ולא מסוכנת של גובה המים בחופי אינדונזיה ותאילנד.

רצף של רעידות אדמה רבות עוצמה, לפחות שתיים מהן בעוצמה העולה על 8 בסולם ריכטר, אירעו החל משעות הצהריים המוקדמות באוקיינוס, ממערב לחופי אינדונזיה. הרעשים הורגשו ברדיוס של אלפי קילומטרים סביב המוקדים - בין היתר בתאילנד, בסינגפור ובהודו. בעקבות הרעשים נוצרו גלי צונאמי, ובחופי אינדונזיה דווח על עלייה בגובה פני הים - אולם היא לא עלתה על גובה של מטר אחד. בכמה מאיי תאילנד דווח גם כן על פגיעת גל צונאמי, בגובה עשרה סנטימטרים. לא ידוע לפי שעה על נפגעים או נזק באף מדינה - וגם באינדונזיה הרגיעו הרשויות, כי מלבד היסטריה ומנוסה המונית, לא נגרם כל נזק.

פינוי תושבים בפוקט, תאילנד לאחר אזהרת צונאמי. טוויטר Jack Baker, ספק 500
תושבים מתפנים היום בפוקט, תאילנד בעקבות אזהרת הצונאמי/ספק 500, טוויטר Jack Baker

בחודש שעבר ציינה יפן שנה לאסון רעידת האדמה והצונאמי שהחריב את כל אזור טוהוקו, שבצפון האי המרכזי הונשו. שני המחוזות שספגו את הפגיעה האנושה ביותר הם איוואטה ומיאגי, שעדיין מתקשים להתאושש מהאסון גם כיום. דיווחים רשמיים מספרים על כ-15,850 הרוגים ויותר מ-3,000 נעדרים ולמרות ההתקדמות בשיקום האזורים שנפגעו, נותרה בשטח עוד עבודה רבה, ובאזורים נרחבים היא אף עוד טרם החלה.

הכפר אופונטו, מחוז איוואטה, יפן, לאחר אסון הצונאמי, 15 במרץ 2011. AP
הכפר אופונטו במחוז איוואטה, יפן, לאחר אסון הצונאמי/AP

בספטמבר 2009 נהרגו 164 בני אדם כתוצאה מהצונאמי שפגע באי סמואה שבאוקיינוס השקט. גלי הצונאמי נגרמו כתוצאה מרעידת אדמה בעוצמה 8.0 בסולם ריכטר במעמקי האוקיינוס השקט. מוקד רעש האדמה היה כ-200 קילומטרים דרומית מערבית לחופי סמואה האמריקאית.

נזקי הצונאמי בסמואה. רויטרס
אסון הצונאמי בסמואה/רויטרס

איי אינדונזיה ידועים כפגיעים במיוחד לרעשי אדמה ולגלי צונאמי עוקבים וגם בשנת 2006 נפגע מהגל אחד מאיי אינדונזיה - האי ג'אווה, בעקבות רעידת האדמה שפקדה את האיים ביולי אותה שנה. הצונאמי הביא למותם של כ-550 בני אדם וכ-55,000 תושבי האי איבדו את בתיהם.

אולם האסון הזכור במיוחד מאינדונזיה התחיל ברעש אדמה שמוקדו היה קרוב מאוד למוקד הרעש שגרם לאסון הצונאמי ב-26 בדצמבר 2004 - אחד מאסונות הטבע הקשים ביותר בעולם בעשרות השנים האחרונות, שכתוצאה ממנו נהרגו כ-280 אלף בני אדם. 166 אלף מהם נמנו באותו חבל בנדה אצ'ה באינדונזיה, שטרם התאושש מהנזק עד היום. נזקים קשים ביותר נגרמו אז גם בסרי לנקה, בהודו, בתאילנד, ובמדינות נוספות לחופי האוקיינוס - שספגו גלים עד לגובה של עשרה מטרים, שחדרו במקומות מסוימים קילומטרים לעומק היבשה. גלי הצונאמי הגיעו עד לחופי אפריקה, ופגעו גם בסומליה ובקניה. עוצתמו של רעש האדמה שהביא לצונאמי - היה 9.1 בסולם ריכטר.

אתר נופש מדרום לאפיה, בירת סמואה לאחר הצונאמי. רויטרס
אתר נופש מדרום לאפיה, בירת סמואה לאחר הצונאמי ב-2004/רויטרס

מה גורם לצונאמי

המילה צונאמי מגיעה מיפנית, ופירושה גל מכה בנמל (צו=גל, נאמי=נמל). ישנם אירועים שונים כמו רעידת אדמה תת קרקעית אשר גורמים באופן פתאומי להתרוממות של קרקעית הים, היוצרת גלי ים עצומים הנעים במהירות גבוהה של מאות קילומטרים בשעה. במפגש עם חוף, הגלים עשויים להגיע לגובה של 20 עד 30 מטרים.

ד"ר בוורלי גודמן מבית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה, המתמקדת במחקרה בהיווצרות גלי צונאמי, הסבירה בשיחה עם וואלה! חדשות כי "סיבות ההיווצרות של גל צונאמי יכולות להיות מורכבות מכל מיני גורמים. הצונאמי עצמו הוא בעצם תנועה שמעתיקה כמות גדולה של מים ממקום אחד למקום אחר. אחת הסיבות לכך יכולה להיות מוקד של רעידת אדמה מתחת לפני המים. יש גם מפולות תת-מימיות – כל דבר שגורם לדחיפה של מים בעצם יכול לגרום לצונאמי ובכך צונאמי שונה מגלי סערה רגילים. גלי סערה רגילים נגרמים כתוצאה ממזג אוויר ורוחות, בעוד שגל צונאמי נוצר מהתקה של מים.

"אורך הגל של צונאמי הוא הרבה יותר ארוך מגלי סערה – לפעמים אורך הגל יכול להיפרש על פני קילומטרים שלמים. בניגוד לגלי סערה לצונאמי יש פוטנציאל לפנות אל תוך היבשה בניגוד לגלי סערה ולכן הוא כל כך מזיק. בסערה רגילה, המים לא יעברו את קו החוף ביותר מחמישים או מקסימום מאה מטרים. במקרה של צונאמי, מדובר בכמות גדולה כל כך של מים שהיא יכולה לכסות שטחי יבשה שלמים ולזרוע נזק רב".

בהכנת הידיעה השתתפה ענת שלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully