וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: החללית הרוסית "הרעילה" תתרסק בעוד שבועיים

מה שהיה אמור לירות יריית הפתיחה בשיבתה של רוסיה למירוץ לחלל, יסתיים, כנראה, באמצע ינואר, בהתרסקות החללית "פובוס-גרונט" בכדור הארץ. החשש: עליה דלק רעיל, שיזהם אזור ההתרסקות

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

איך נפלו גיבורים: זו הייתה אמורה להיות גולת הכותרת של תכנית החלל הרוסית ל-2011; הטיסה הבין-כוכבית הראשונה של רוסיה זה למעלה מ-15 שנה, בעלות של כ-160 מיליון דולר. אלא שאז הכול השתבש: החללית הבלתי מאוישת פובוס-גרונט, ששוגרה בתחילת נובמבר האחרון במטרה לנחות על אדמת אחת פובוס – אחד משני ירחיו של מאדים, אבדה בחלל, אותתה לכדור הארץ כי אחד ממנועיה חדל לפעול דקות ספורות לאחר השיגור.

הגשושית, שאמורה הייתה להשיב לכדור הארץ בתוך שלוש שנים דגימות סלעים מהירח המסתורי, סטתה ממסלולה המקורי, הקשר עמה נותק, ומאז היא מסתובבת במסלול התנגשות בלתי נמנע עם הכוכב ממנו שוגרה.

הערכה: החללית "הרעילה" תתרסק בעוד כשבועיים. רויטרס
מי ידע שכך יהיה. פובוס-גרונט משוגרת לחלל/רויטרס

מומחים שצוטטו בכלי התקשורת בארצות הברית מעריכים כי החללית, השוקלת כמעט 14 טונות, עתידה להתרסק על הקרקע בעוד שבועיים – עם סטייה אפשרית של חמישה ימים לכאן או לכאן. סוכנות ידיעות רוסית אף הרחיקה וציטטה גורמים אמריקאים שידעו לתת הערכה מדויקת עוד יותר: "פובוס-גרונט" תתרסק, לדידם, ב-14 בחודש, בשעה 14:22 (שעון מוסקבה), בדרום-מערב אפגניסטן. להבדיל מהמומחים המצוטטים בעילום-שם, בנאס"א אומרים כי עדיין מוקדם לקבוע את מועד ומוקד ההתרסקות, אך מעריכים כי רסיסים במשקל כולל של כ-200 קילוגרמים הם שיצלחו את החדירה לאטמוספירה, בטרם יתרסקו על הקרקע.

אלא שעצם התרסקות הגשושית הרוסית אינה העיקר. רוב משקלה של החללית נובע מהדלק הרעיל שבו תודלקה, שנועד במקור להטיסה עד למאדים. מומחים חוששים כי הנוזל המסוכן עלול לגרום לנזק סביבתי חמור עם פגיעת הכלי בקרקע. סוכנות החלל הרוסית, המתמודדת באחרונה עם שורת מחדלים ושלל תקלות מביכות, מנסה אמנם להרגיע, ואנשיה קובעים כי הדלק יישרף כולו בכניסה לאטמוספירה, אולם יש גם מדענים שאינם שותפים לדעה זו.

על אף כי בניגוד לכל התחזיות המאיימות, התרחיש הסביר ביותר הוא כי החללית תתרסק בלב ים, בלא לגרום לנזק משמעותי – הפגיעה בכבודה של רוסיה, בוודאי בימים אלה, תיוותר בעינה בלי קשר למוקד ההתרסקות.

עוד מהמירוץ לחלל
סין הכריזה: נשלח אדם אל החלל בתוך חמש שנים
חיים בחלל? התגלה כוכב לכת ”תואם כדור הארץ”
צפו: נאס”א שיגרה למאדים רכב חלל בלתי מאויש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully