וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליט ערבי רביעי מודח: נשיא תימן העביר סמכויותיו

24.11.2011 / 0:26

עלי עבדאללה סלאח חתם בסעודיה על צו המעביר סמכויותיו לסגנו עבד-רבו מנסור האדי, שיקים ממשלת אחדות עם האופוזיציה, עד לבחירות בעוד 3 חודשים. באן: "סלאח יגיע לטיפולים בניו יורק"

נשיא תימן, עלי עבדאללה סלאח, חתם אמש (רביעי) על צו המורה על העברת סמכויות השלטון שלו לסגנו, עבד-רבו מנסור האדי, בתום 11 חודשים של מהומות במדינה, במטרה להדיחו מהתפקיד. הטלוויזיה הסעודית שידרה את סלאח חותם על הצו, בנוכחותו של מלך סעודיה עבדאללה ויורש העצר נאיף. גורמי האופוזיציה בתימן חתמו על הצו מיד אחרי סלאח. על פי ההסכם, האדי יקים ממשלת אחדות עם האופוזיציה, שתשלוט במדינה למשך שלושה חודשים, עד לעריכת בחירות. סאלח אמור להמשיך ולשאת בתואר "נשיא" עד לבחירות, אף שלא יהיה לו תפקיד בפועל.

בשלב השני של ההסכם, תכריז האופוזיציה על מועמד מטעמה לראשות הממשלה. במקביל יכריזו תוך שבוע מפלגות השלטון והאופוזיציה על מועמדיהן לכהן כשרים בממשלה. משימתה המרכזית של הממשלה שתקום, תהיה ארגון מחדש של הצבא וכוחות הבטחון בתיאום מלא עם סגן הנשיא. 90 יום לאחר שהממשלה החדשה תזכה לאמון, יתקיימו בחירות לנשיאות, תחת פיקוח של ועדת הבחירות.

תושבים בבירת תימן צנעא חוגגים את התפטרות הנשיא סאלח, 23 בנובמבר 2011. רויטרס
סוף-סוף, סוף למהומות? תימנים חוגגים/רויטרס

הצו הוא האחרון בשורה של הסדרים להעברת השלטון במדינה, ונערך ביוזמת מדינות המפרץ הפרסי, ובחסות בינלאומית. להבדיל משלושת הניסיונות הקודמים, שהתפוצצו שוב ושוב במהלך החודשים האחרונים, על היוזמה הזו ניאות סלאח לחתום, ולא נסוג ברגע האחרון. בכך הסתיימו 33 שנות שלטונו של סלאח במדינה.

אלפי אנשי אופוזיציה בתימן התאספו מוקדם יותר בכיכר המרכזית בצנעא, בירת תימן, והביעו את כעסם על כך שנשיא תימן המודח, עלי עבדאללה סאלח, קיבל חסינות לאחר שחתם על ההסכם. אחד מסעיפי הההסכם קובע כי סאלח יזכה לחסינות ולא יינקטו צעדים משפטיים נגדו.

באן: סלאח יגיע לטיפולים רפואיים בניו-יורק

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, אמר כי שוחח עם סלאח אמש, וכי סיכם עמו כי הנשיא המודח יגיע להמשך טיפולים רפואיים בניו יורק. סלאח כבר נאלץ לעזוב את תימן לסעודיה, לאחר שנפגע במה שנראה היה כניסיון התנקשות ביוני האחרון, לאחר שניסה להתחמק מאחד מניסיונות הזזתו מהתפקיד בארמונו שבצנעא. עוד אמר באן כי האו"ם יספק לעסקה "את כל התמיכה הדרושה". לדבריו, "אמרתי לסלאח כי אעשה כי שביכולתי כדי להבטיח שהמשאבים והתמיכה הנדרשת יגיעו לתימן, כדי להשיב את היציבות והדמוקרטיה למדינה". עבדאללה מלך סעודיה אמר "אנו פותחים דף חדש בהיסטוריה של תימן. אני קורא לכל הגורמים למלא אחר החוק ולהתנער מחילוקי הדעות".

ההסדר הנוכחי התאפשר ככל הנראה לאחר ששליח האו"ם, ג'מאל בן עומר, שזכה לגיבוי דיפלומטי מצד ארצות הברית ומדינות אירופה, הצליח לגבש פשרה בדבר סעיפים מסוימים בהסכם, שגובש על ידי מועצת שיתוף הפעולה במפרץ הפרסי (GCC) - ארגון המאגד תחתיו שש מדינות: ערב הסעודית, כווית, בחריין, קטאר, עומאן ואיחוד האמירויות.

ההפגנות נגד סלאח פרצו כבר בינואר, זמן קצר לאחר שמהומות נגד השלטון פרצו גם בטוניסיה ואלג'יר. בתחילה הנהיגה אותן הסטודנטית טווקול קרמאן (שבינתיים הספיקה כבר לזכות בפרס נובל לשלום) במחאה נגד העוני, האבטלה, והשחיתות השלטונית. עד מהרה החלו המפגינים לקרוא להדחת הנשיא. בלחץ ההמונים הסכים סלאח לוותר על שלטונו בתום כהונתו ב-2013, והבטיח רפורמה דמוקרטית, אך ההמונים המשיכו לדרוש את הדחתו המידית. ההפגנות הלכו והתרחבו, וברבות מהן התפתחו עימותים אלימים עם כוחות הביטחון, ועם כנופיות של תומכי הנשיא, ואף נרשמו מעשי טבח. סלאח נפצע קשות בניסיון התנקשות בארמונו ב-3 ביוני, ושב למדינה בספטמבר, על רקע הסלמה קשה בעימותים האלימים, שגבו כבר מאות קורבנות.

עוד בנושא
עוד מנהיג מודח באביב הערבי? הסכם בתימן - היום
המהפכה הצליחה? נשיא תימן סאלח הודיע כי יתפטר
זוכת פרס נובל לשלום מתימן: "רוצים דמוקרטיה"

בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully