וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבויי יום כיפור: "כשגלעד יחזור הוא יצטרך שקט"

12.10.2011 / 14:25

אם יש מי שמבין את מה עבר וצפוי לעבור על גלעד שליט, אלו הם שבויי מלחמת יום הכיפורים. הם מבקשים מהציבור והרשויות: אל תתנו לגלעד שליט לעבור את מה שאנו עברנו – תנו לו מרחב ושקט

עם שובם לארץ, נתקלו שבויי מלחמת יום הכיפורים בקשיים רבים מצד הציבור והרשויות. הבוקר (רביעי), על רקע הידיעות על חזרתו של גלעד שליט הביתה, הם מבקשים: אל תתנו לגלעד שליט לעבור את מה שאנחנו עברנו – תנו לו מרחב, שקט ואחוזי נכות.

לפני חמישה ימים ציין אורי שחק, טייס במילואים בטייסת הפאנטומים "201", 38 שנים לנפילתו בשבי הסורי. הוא ישב שמונה חודשים בשבי, שכלל סדרות אינסופיות של התעללויות פיזיות ופסיכולוגיות, והעביר ארבעה חודשים בבידוד בכלא אל-מאזה בדמשק. אתמול בערב, כאשר חזר מחדר הכושר לביתו במודיעין, ראה את הידיעה על שחרורו של שליט. מאותו הרגע הוא לא היה יכול לישון יותר. הוא נכנס למקלחת ומשם נסע ישירות למאהל של משפחת שליט בירושלים.

עסקת גלעד שליט - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
נעם שליט בבית הנשיא: מקווים שגלעד יחזור לחיים וישתקם
חמאס מאשר רשמית: מרואן ברגותי וסעדאת לא בעסקה
ראש השב"כ: "זו העסקה הטובה ביותר שהיה אפשר לקבל"
פרשנות: מפגיני סוריה סללו את הדרך לעסקת שליט

אורי שחק. דובר צה"ל
"פדוי שבי נושא משא כבד כל חייו". אורי שחק/דובר צה"ל

שחק משמש בשנה האחרונה כיו"ר עמותת "ערים בלילה" – עמותת חיילי צה"ל שהיו בשבי האויב. "קשה לי להתחבר לחגיגות באוהל סביב שחרורו של גלעד, מפני שאני יודע שכאשר הוא יחזור הוא יצטרך בעיקר שקט. החיבוקים והאהבה שיזכה להם כמובן מגיעים ממקום טוב, אבל זה לא מה שגלעד יצטרך כאשר יחזור. צריך להניח למשפחה ולאנשי המקצוע לטפל בו ובבני משפחתו".

שחק המשיך והסביר, כי "פדוי שבי נושא משא כבד כל חייו, ולכן משרד הביטחון צריך להעניק לשליט באופן מיידי 20% נכות כחלק מהליך שיקומו. אני מקווה שלגלעד היו את הכוחות הנפשיים לעמוד בתנאי השבי ושיהיו לו גם את הכוחות לחזור לחיים הרגילים. צריך לזכור שסיפור השבי של גלעד הוא קשה ביותר, משום שמעולם לא היה לנו חייל שחזר הביתה לאחר שהיה שבוי כל כך הרבה שנים, וכל כך הרבה זמן לבד. חווית הבידוד, חווית ה'לבד', היא הרבה יותר קשה מהעינויים הפיזיים. להיות כלוא במשך 24 שעות ביממה בלי חברים, בלי שירותים ותלוי לחלוטין ב'חסדי השומרים'".

"גלעד יישאר מצולק בנפשו לעד"

עורך הדין יגאל כוחלאני, היה בן גילו של שליט, בן 19, כשנפל בשבי ביום הרביעי של מלחמת יום הכיפורים כחייל בגדוד הקשר במוצב "מצמד". חודש וחצי בשבי המצרים הוא סבל כשהוא אזוק בידיו, עיניו קשורות ושומריו מכים אותו ללא הפסקה. "השבי יצר אצלי תחושה של חוסר ביטחון וחוסר שליטה בסביבה. חוסר יכולת להתגונן. אתה לא יודע מי מרביץ לך ומאיפה באה המכה והחניקה".

כשחזר כוחלאני לארץ, הוא הועבר למתקן הבראה צה"לי. חוויות ההבראה במתקן הותירו צלקות בנפשו, הזהות בעיניו לצלקות השבי המצרי. "נתנו לכנופיה מטעם ביטחון שדה של צה"ל להתעלל בנו", סיפר. "עברנו סדרת חקירות אינטנסיבית, כמו אצל המצרים, רק בלי החלק של המכות. רמזו לנו שנלחמנו לא טוב. 'האם בגדנו?' הם שאלו. 'האם מסרנו מידע?' כל זאת תוך אווירה לא טובה של חשדנות".

כוחלאני בטוח שהיחס לשליט יהיה שונה בתכלית מהיחס לו הוא זכה. יחד עם זאת, חשוב לו להדגיש כי גלעד יישאר מצולק בנפשו לעד. "גלעד העביר את השנים היפות ביותר בחייו בשבי, בעינויים פיזיים ופסיכולוגיים. בתור פדוי שבי, תהיה לו שפה משותפת אמיתית רק עם שבויים אחרים. שפה שאותה אנשים אחרים, שלא עברו חוויה דומה – פשוט לא יבינו".

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully