וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליטי קצב: מאמינים שהעליון יקבל את טענותינו

גלעד גרוסמן

11.8.2011 / 12:50

לאחר שלושה ימים, תם הדיון בערעור שהגיש הנשיא לשעבר משה קצב על הרשעתו באונס ועל העונש שנגזר עליו. עו"ד ציון אמיר: "לא טענו שקצב שיקר בעדותו"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

לאחר שלושה ימי דיונים, הסתיים היום (חמישי) הדיון בערעור שהגיש נשיא המדינה לשעבר משה קצב, נגד הרשעתו באונס ובעבירות מין נוספות, ונגד עונש המאסר שנגזר עליו בבית המשפט המחוזי בתל אביב. כעת יישבו השופטים, מרים נאור, עדנה ארבל וסלים ג'ובראן, לכתוב את פסק הדין ולקבוע האם יש מקום לזכות את קצב מכל האישומים נגדו, או מחלקם, או להשאיר את הכרעת הדין על כנה. כמו כן, יצטרכו השופטים להחליט האם גם במקרה שהערעור על הכרעת הדין יידחה, יש מקום להמתיק את עונשו.

כותרות אחרונות על הדיונים בערעור של קצב
גם גילה קצב הגיעה לבית המשפט העליון
קצב התפרץ: "אם הייתי אזרח רגיל כלל לא הייתי נאשם"
התובעת במשפט קצב: "התמודד כשעל גבו חטוטרת"
פרקליטי קצב: "הצליחו להפוך אותו למפלצת מינית"

במהלך הדיונים ניסו פרקליטיו של קצב להציג את האפשרות שבין הנשיא לשעבר לא' ממשרד התיירות התקיים רומן, טענה ששני הצדדים מכחישים. הם גם ניסו לערער את אמינותן של שלוש המתלוננות בתיק - א' משרד התיירות ול' וה' מבית הנשיא, וכן את אמינותן של עדות אחרות שלא נכללו בכתב האישום.

פרקליטו של קצב, עו"ד ציון אמיר, אמר בתום הדיונים היום כי הנשיא לשעבר דבק בגרסתו לפיה לא היו יחסי מין מסוג כלשהו בינו לבין א' ממשרד התיירות. הוא הוסיף כי פרקליטי קצב לא טענו כי הוא שיקר בעדותו, אלא הציגו אפשרות אחרת שבית המשפט היה צריך לשקול. לדבריו, "בית המשפט העליון שמע במשך שעות ארוכות טיעונים ארוכים ומפורטים וניהל אותם בצורה מקצועית להפליא. לא ניכנס להערכות והימורים, זו לא דרכנו, אך אנו מאמינים שטענותינו יתקבלו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
קצב בבית המשפט העליון/מערכת וואלה, צילום מסך

השופט סלים ג'ובראן ציין במהלך הדיונים, כי קיים קושי לקבל את עמדת ההגנה, לפיה ייתכן שהיו יחסים בהסכמה בין קצב לא', בזמן שהוא ממשיך לטעון שלא היו כל יחסים ביניהם. מנגד, ג'ובראן גם שאל את הפרקליטות כיצד א' מסבירה את העובדה שעלתה לחדר המלון של קצב, לאחר שלפי גירסתה הוא אנס אותה מספר חודשים קודם לכן.

השופטים ציינו מספר פעמים במהלך הדיון כי מדובר בערכאת ערעור וכי אין מקום לחזור ולהציג את הטיעונים שהושמעו במשפט, אלא על ההגנה לנסות ולהוכיח שבית המשפט המחוזי שגה במסקנות אליהן הגיע. השופטים גם ציינו כי רק לעתים נדירות מתערב בית המשפט העליון בקביעות מהימנות של בית המשפט המחוזי. בנוסף, השופטים התעמקו בטענת האליבי של קצב והוכיחו בקיאות רבה בחומר הראיות הרב שהוגש לבית המשפט.

סוגיה נוספת שהעלו השופטים הייתה משקלן של טענות הפרקליטות ביחס לקשיים הראייתיים, שהושמעו בדיון בבג"ץ נגד הסדר הטיעון שנחתם עם קצב. לדברי השופטים, הטענה שמרגע שבוטל ההסדר הפרקליטות אינה יכולה להגיש כתב אישום היא בעייתית. הם גם ציינו שההגנה אינה יכולה להיתלות בהסדר הטיעון ובבג"ץ לאחר שקצב סירב לחתום על ההסדר.

נדמה כי השופטים היו פתוחים יותר לטענת ההגנה בדבר הפגיעה הקשה בקצב בעקבות הפרסומים הרבים נגדו בתקשורת, אשר לטענת עורכי דינו של קצב דנה אותו מראש ותלתה אותו בכיכר העיר. ראש ההרכב. השופטת נאור, ציינה שלתקשורת יש זכות לפרסם אודות הפרשה, אולם לא להרשיע נאשם לפני שבית המשפט עשה זאת. מנגד, התביעה ציינה כי אכן קצב סבל מהפרסומים נגדו, אולם אין בכך כדי להשפיע על העונש. "ההליך השיפוטי נערך בשקט מופתי", אמרה עו"ד רונית עמיאל. "אף צד לא הדליף שום דבר. בית המשפט עשה כל מאמץ לבדל עצמו מהרעשים החיצוניים".

גילה קצב, רעייתו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב בבית המשפט העליון בירושלים, אוגוסט 2011. עומר מירון
גם גילה קצב הגיעה היום לבית המשפט העליון/עומר מירון

יצוין כי גם שופטת בית המשפט המחוזי, יהודית שבח, סברה שיש מקום להקל בעונשו של קצב בשל היחס התקשורתי, וסברה בדעת מיעוט כי יש לגזור עליו ארבע שנות מאסר בלבד. השופטים גם התעניינו בהתבטאויות השונות של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, אשר אמר עוד לפני הגשת כתב האישום כי כפי הנראה אין עלילה נגד קצב, ולאחר החתימה על הסדר הטיעון אמר כי קצב הוא עבריין מין סדרתי.

קצב הגיע לדיונים מלווה באחיו, בניו ובתו, כאשר ביום הדיונים האחרון הצטרפה אליו לראשונה גם אשתו גילה, שנאלצה לשמוע כיצד מתארים עורכי דינו בפורטרוט כיצד קיים יחסי מין עם א', לפי תיאורה. קצב ובני משפחתו גילו מעורבות רבה בדיונים, והעבירו פתקים רבים לעורכי דינם.

לקראת סוף יום הדיונים השני התפרץ קצב מספר פעמים לעבר התביעה. בין השאר הוא התרגז כאשר התובעת אמרה שהוא סוחב חטוטרת על הגב, ואמר: "שום חטוטרת, החטוטרת עליכם". קצב גם מתח ביקורת על היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, ואמר כי "אחרי הנזיפה של הבג"ץ הוא ממשיך לתקוף אותי בשלושה עיתונים". הנשיא לשעבר אף אמר במהלך הדיונים, כי הפרקליטות אמרה שסביר להניח שאם היה מדובר באזרח רגיל לא היה מוגש כתב אישום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully