וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצלמות ואורניום מועשר: מה הסתירה קודאק 30 שנה?

בתוך בונקר עם קירות בטון בעובי חצי מטר ברוצ'סטר שבמדינת ניו יורק הפעילה קודאק כור גרעיני בגודל של מקרר. אתר אמריקני גילה כי החברה החזיקה בכ-1.5 ק"ג אורניום מועשר

חברת קודאק אכסנה כור גרעיני קטן ואורניום מועשר בכמות של כקילוגרם וחצי בעיר רוצ'סטר שבמדינת ניו יורק, כך דיווח האתר Democrat and Chronicle. האתר למד על הגרעין "כדרך אגב", משיחה עם אחד מעובדי החברה. קודאק הידועה בציוד הצילום שלה, שהגישה בחודש ינואר האחרון בקשה לפשיטת רגל, שמרה במשך 30 שנה על הכור הגרעיני במפעלה שברוצ'סטר הרחק מידיעת התושבים.

סגירת המתקן הגרעיני בשנת 2007 עירבה את הרשויות הממשלתיות ושומרים חמושים ליוו את חבילת האורניום המועשר עד שהוכנסה לתוך מיכלים מוגנים. לצורך הפעלת הכור חברת קודאק בנתה בונקר עם קירות בטון בעובי חצי מטר והשקיעה עשורים של מחקר ובדיקות קפדניות.

"חברה פרטית לא אמורה להחזיק בחומר הזה"

עם זאת, קיומו של המתקן, בגודל של מקרר, לא היה סודי לגמרי. עובדת היותו של המתקן הוזכרה לפני שנים במחקרים אמריקאים ובעקיפין בשישה מסמכים ציבוריים באתר פדרלי, אך מיקומו לא נחשף. מיילס פומפר, חוקר בכיר במרכז ללימודי מניעת הפצת נשק גרעיני בוושינגטון, אמר ל-Democrat and Chronicle כי "זה מצב מאד מוזר, משום שחברה פרטית לא אמורה להחזיק בחומר הזה".

אז מה ההסבר לכור הגרעיני? החברה הייתה זקוקה לנויטרונים, אחד הרכיבים באטום, לבדיקת הזיהום בכימיקלים וחומרים אחרים וכן לפיתוח טכניקות צילום. בשנת 1974 החברה רכשה את המתקן californium neutron flux multiplier, הידוע כ-CFX, שסיפק לה כמות נויטרונים קבועה.

לקריאה נוספת:
קודאק הגישה בקשה לפשיטת רגל
במבצע חשאי: ישראל השיבה לארה"ב מוטות דלק גרעיני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully