וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה באירופה: האם צ'כיה תבחר נשיא יהודי?

יאן פישר, ראש הממשלה לשעבר של המדינה והמועמד המוביל הוא גם בנו של ניצול שואה והביע פעמים רבות את חיבתו לישראל. מולו במרוץ עומד גם מועמד המקועקע מראשו עד לרגליו

בסוף המרוץ הצבעוני לנשיאות צ'כיה, יכול להיות שהיא תהפוך למדינה האירופית הראשונה שתבחר נשיא יהודי לעמוד בראשה. הסקרים מציגים קרב צמוד ליאן פישר בן ה-62 בסיבוב הראשון בבחירות שיתקיים היום (שישי) ומחר. פישר, שכיהן כראש ממשלת צ'כיה בין השנים 2009-2010, רץ לנשיאות עם אג'נדה של קידום הצמיחה הכלכלית והשקיפות הפוליטית וגם ידוע בגאוותו למה שהוא מכנה "היחסים מאוד ידידותיים של צ'כיה עם ישראל". הוא ציין כי צ'כיה הייתה באופן עקבי לאחת מהתומכות הנלהבות ביותר של ישראל בבעתות משבר, מסורת שראשיתה בשנת 1920, כאשר הנשיא הראשון של צ'כוסלובקיה תמך בהקמתה של המדינה היהודית.

יאן פישר, המועמד היהודי לנשיאות צ'כיה, ינואר 2013. רויטרס
"אבא שלי הביא אותי לבית הכנסת ביום כיפור, ראש השנה ופורים". פישר/רויטרס

לאחרונה, צ'כיה הייתה בין קומץ המדינות שהצביעו נגד שדרוג מעמד הפלסטינים באו"ם. "אין לי צורך להדגיש את היחס הידידותי שלי כלפי ישראל, כי כולם כבר מכירים את זה", סיפר לסוכנות הידיעות היהודית JTA בראיון רחב והוסיף כי הוא מודע היטב לכך ש"איראן היא הכוח האפל באזור". "הוא כמו ג'ו ליברמן שלנו", אמר יושב הראש הצ'כי של פדרציית הקהילות היהודיות, תומס קראוס, ל-JTA. "בין אם אתה תומך בו או לא תומך בו, אתה לא יכול שלא להיות גאה במה שהוא השיג". אביו של פישר היה ניצול שואה ששרד את אושוויץ ואמו הייתה קתולית, כך שפישר חגג את חג המולד וגם הלך לבית הכנסת. "אבא שלי הביא אותי לבית הכנסת ביום כיפור, ראש השנה ופורים", סיפר פישר. "בפסח לא קיימנו ליל סדר, אבל קיימנו מצוות".

ולדימיר פרנץ, מועמד לנשיאות צ'כיה, ינואר 2013. רויטרס
ההפתעה של הבחירות. פרנץ/רויטרס

בין תשעת המועמדים שרצים מול פישר ישנו גם מועמד לא שגרתי - ולדימיר פרנץ, מלחין אופרה וצייר, אשר מקועקע מכף רגל עד הראש. על פניו תמהיל של הצבעים כחול, ירוק ואדום והוא זכה לתואר "המועמד המפתיע של הבחירות לנשיאות". במהלך עימות טלוויזיוני פרנץ השווה ל"יצור אקזוטי מפפואה גינאה החדשה". לפרנץ אין ניסיון פוליטי והוא הודה בידע המועט שיש לו בכלכלה. הוא סיפר כי הוא החליט להתמודד לאחר שקבוצה של מעריצים הקימו יוזמה: "פרנץ לנשיאות" והתחננו בפניו ש"ינער את המרוץ".

הפופולאריות של פרנץ היא בעיקר בקרב הצעירים - כאלה שעדיין לא זכאים להצביע. בבחירות דמה לנשיאות ב-441 בתי ספר תיכוניים ברחבי הארץ בחודש שעבר, זכה פרנץ בניצחון עם יותר מ-40% תומכים. הקמפיין של פרץ היה דווקא צנוע והוא השקיע פחות מ-16 אלף אירו במסע הבחירות. הקעקועים שעל גופו זכו לתשומת לב רבה. לדבריו, הם "אמנות גוף" והבחירות הן לא תחרות יופי. "קעקוע הוא סימן של רצון חופשי - ושלא יפגעו בחופש של מישהו אחר", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully