וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באן קי מון: סוריה עוקבת אחרי המשקיפים באמצעות מזל"טים

ניר יהב

8.6.2012 / 1:05

בדיון בדלתיים סגורות בפני מועצת הביטחון אמר מזכ"ל האו"ם כי כוחות הביטחון הסוריים משבשים את מאמצי המשקיפים, ואף עוקבים אחר תנועותיהם מהאוויר ומשתמשים בנשק כבד כנגדם

כוחות הביטחון הסורים עושים ככל שביכולתם בכדי לשבש את עבודת משקיפי האו"ם במדינה, ובין היתר עוקבים אחר תנועתיהם מהאוויר באמצעות מטוסים ללא טייס, עושים שימוש בנשק כבד ואף יורים בכדורים חודרי שריון – כך אמר אמש (חמישי) מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, בדיון בדלתיים סגורות בפני מועצת הביטחון של האו"ם. מטרת פעולותיהם של כוחות הביטחון הסוריים, סיפרו דיפלומטים לסוכנות הידיעות הצרפתית, הייתה לגרום למשקיפים לסגת מאזורי אוכלוסין בהם תקף הצבא.

באן אמר עוד כי המשקיפים צפו בשיירות טנקים צבאיות בדרכן לכפרים וניסו למנוע מהם מלהגיע, אולם חרף דרישותיהם, הם זכו רק "להתעלמות". הוא איים כי "הסכנה למלחמת אזרחים הינה מיידית ואמיתית, וטרוריסטים מנצלים את הכאוס השורר במדינה". גם קופי אנאן, שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, השתתף בדיון והאיץ במועצת הביטחון "להמשיך קדימה, וכגוש אחד" כדי להפסיק את הדיכוי האלים בסוריה. הוא הוסיף כי אם לא נראה תוצאות ממשיות בקרוב, העימות במדינה "יצא משליטה".

מספר שעות לפני הדיון במועצה, התכנסה גם העצרת הכללית של האו"ם בכדי לדון במשבר בסוריה. אולם, על אף הדיון והקריאות להגברת הלחץ על המשטר, רוסיה החריפה את הטון דווקא נגד מדינות המערב וגוננה על המשטר בדמשק. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר לכתבים בקזחסטן כי מוסקבה תמנע בכל מחיר התערבות צבאית בסוריה. "אני מבטיח לכם", אמר לברוב, "מועצת הביטחון לא תקבל מנדט לפעולה חיצונית".

בנאומו בפתח הדיון בעצרת הכללית, גינה מזכיר האו"ם, באן קי מון, את הטבח בחמה, שנהרגו בו כמאה בני אדם. לדבריו, המשטר בדמשק איבד מהלגיטימיות שלו, ומבצע מעשים מחליאים ונוראיים.

במקביל, גינה הבית הלבן את הדיווחים על הטבח, ובהצהרה שפרסם, נאמר כי מדובר "בהרג בלתי-נסבל של אזרחים". דובר הבית, ג'יי קרני, קרא למדינות העולם להתנתק מאסד ולהצטרף ליוזמה לחילופי השלטון בסוריה. מוקדם יותר, מזכירת המדינה, הילרי קלינטון, שבה על עמדתה לפיה הנשיא בשאר אסד חייב לעזוב את השלטון, ואמרה שיש לתת לתכנית השלום של שליח האו"ם והליגה הערבית, קופי אנאן, הזדמנות נוספת. ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, הגדיר את הטבח "אכזרי ומחליא".

עדויות: "הטבח הברברי ביותר עד כה, רצחו ושרפו גופות"

השליח המיוחד של האו"ם ושל הליגה הערבית, קופי אנאן, בדיון בעצרת הכללית. 7 ביוני 2012. AP
קופי אנאן נואם בפני העצרת הכללית/AP

שליח האו"ם, קופי אנאן, אמר בעצרת כי "הדיווחים שהתקבלו היום על אודות הטבח באל-קובייר הם מזעזעים ומחליאים". לדבריו, "הכפר הוקף על ידי כוחות הביטחון הסוריים. האזרחים נורו במקום. חלק מהגופות שוספו, אחרת הוצתו".

מאוחר יותר, צפוי אנאן להציג מועצת הביטחון יוזמת שלום מחודשת להפסקת אש בין הצבא הסורי למורדים. ייתכן שמדובר יהיה בפורום בהשתתפות שורת מדינות בעלות נגיעה לסוריה, בהן אירן. מזכ"ל הליגה הערבית, נביל אל-ערבי, אמר בעצרת כי "לא ניתן להגיע לפתרון בתוך ואקום, וצריך לרתום את הקהילה הבינלאומית כולה כדי לפתור את המשבר בסוריה".

קלינטון: נשתף פעולה עם רוסיה כדי להפיל את אסד

מזכיר הליגה הערבית, נביל אל-ערבי, בדיון בעצרת הכללית. 7 ביוני 2012. AP
מימין: מזכיר הליגה הערבית, נביל אל-ערבי. יושב באמצע: שגריר קטאר/AP

בנאומו בעצרת, הזהיר אנאן כי "אם דברים לא ישתנו, אנו עומדים בפני שסע קשה, טבח, דיכוי ואפילו מלחמת אזרחים-כוללת. כל הסורים יפסידו מכך". לדבריו, מעשי האלימות בסוריה נעשים חמורים יותר ויותר. "שכנותיה של סוריה נעשות מודאגות יותר ויותר מזליגת האלימות". אנאן התריע כי "האופוזיציה אינה רואה סיבה להפסיק את האש". באן ואנאן אישרו את דבריו של ראש צוות משקיפי האו"ם בסוריה, הגנרל רוברט מוד, שאמר כי אש נורתה לעבר אנשיו כשבאו לאזור חמה, לבחון את הדיווחים על הטבח. בהודעה שמסר מוד, נאמר כי המשקיפים נעצרו פעמים רבות במחסומים של הצבא, וכי גם אזרחים רבים מנעו מהם להגיע ליעדם. "יש אזרחים שאמרו לנו שאם נגיע לאזור, סכנה נשקפת לביטחוננו", מסר מוד. לדבריו, המשקיפים ינסו להגיע לחמה היום (שישי) בצהריים.

האלימות בסוריה כבר גלשה ללבנון וגבתה חיים רבים

חורבות הכפר טפטנאז שבמחוז אידליב. סוריה, יוני 2012. AP
משקיפי האו"ם ינסו לשוב לאזור/AP

שגריר סוריה באו"ם, בשאר ג'עפרי, אמר בעצרת כי לא נעשה כל טבח במחוז חמה. "התמונות שפורסמו בכלי התקשורת אינן תמונות של קורבנות מהטבח, לכאורה, שהיה בכפר אל-קביר", אמר. לדבריו, ארצו מוכנה להשקיע כל מאמץ אפשרי כדי שתכניתו של אנאן תצליח. ג'עפרי אמר כי "הבעיה שלנו היא עם האופוזיציה, שסוחרת בדם העם הסורי".

שגריר קטאר ונשיא העצרת הכללית, נאסיר עבד אל-עזיז אל-נאסר, קרא לוועדת החקירה הסורית, שהוקמה לבדיקת הטבח שבוצע בעיר חולה לפני כשבוע וחצי, לסיים את עבודתה. "המצב בסוריה רק הולך ומחמיר", אמר. לדבריו, "אנשים ממשיכים למות, ובתים נהרסים על הראשים של מי שמתגורר בהם. המצב לא יכול להישאר כפי שהוא. העובדה שאנו מתעכבים ביישום תכניתו של קופי אנאן עלולה לפגוע במציאת פתרון פוליטי למשבר במדינה. קטאר דורשת לקבוע לוח זמנים ברור ליישום התכנית".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

(עדכון ראשון: 21:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully