וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופטי העליון נגד התנהלות המדינה בפינוי המאחזים

יהושע בריינר

23.9.2012 / 19:26

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, והשופטת מרים נאור מתחו ביקורת חריפה על התנהלות הפרקליטות בדיונים בעניין פינוי המאחזים ביהודה ושומרון: "בלתי אפשרי להתנהל ככה"

שופטי בית המשפט העליון מתחו היום (ראשון) ביקורת חריפה על התנהלות פרקליטות המדינה בעניין פינויים של מספר מאחזים ביהודה ושומרון, שלטענת הפרקליטות הוקמו על קרקעות פלסטיניות פרטיות. במהלך דיון בנושא התקדמות המדינה בפינוי שישה מאחזים תקפו נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, והשופטת מרים נאור את הודעות המדינה שנמסרו להם בדבר הפינוי, לפיהן "התקבלו נתונים מהותיים" הדורשים פינוי של המאחז גבעת אסף שליד בית אל. רק בהודעה אחרת, טענו השופטים, הסבירה המדינה כי המתנחלים טוענים שרכשו חלקים מהמאחז.

"קראתי את זה שלוש פעמים ולא הצלחתי להבין כלום", אמרה נאור. לאחר שנציג הפרקליטות, עו"ד אורי קידר, החל לפרט על פינויים של מאחזים אחרים, העירה נאור על כך שבית המשפט מקבל עדכון על הדברים רק בעת הדיון. "באמת, זה בלתי אפשרי להתנהל ככה", אמר בכעס השופט גרוניס. "אנחנו צריכים לראות את הדברים בצורה מסודרת ומפורטת, שלא כמו ההודעות האחרונות שלכם, שהן כלליות ולא אומרות כלום". השופטת נאור הוסיפה: "אי אפשר לבוא לדיון בצורה כזו".

בינתיים, נמשכת הבנייה הבלתי חוקית במאחזים

מדובר בדיון בעתירה שהגישה תנועת "שלום עכשיו", הנוגע לפינויים של שישה מאחזים שהוקמו על קרקעות פרטיות. שניים מהמאחזים, רמת גלעד ומצפה יצהר, פונו, האחד בהסכמה והשני בכוח. המאחז העיקרי הוא גבעת אסף בו מתגוררות כ-30 משפחות. המתנחלים טענו כי רכשו מספר חלקות במאחז מידיהם של פלסטינים ובשל כך הגישה המדינה לפני מספר חודשים בקשה לדחות את ההכרעה בעניין המאחז.

אלא שבדיון היום הסתבר כי הסכמי המתנחלים נעשו רק על אחוזים מסוימים מאחת החלקות, כאשר ייתכן והם אכן בעליה, אולם ביחד עימם ישנם עוד בעלים המחזיקים באחוזים אחרים בקרקע. במצב שכזה, אין למתנחלים זכות בעלות של ממש. "אז מה זה שווה?", שאלה נאור. עורך הדין מיכאל ספרד, המייצג את תנועת "שלום עכשיו", טען כי גם אם קיימת טענת רכישה, הרי שבמצב שכזה ניתן לפנות את יתר המאחז.

עוד הסתבר כי למרות הדיון המתנהל בעניין, בגבעת אסף ובמאחזים האחרים נמשכת הבנייה הבלתי חוקית. בסופו של דבר, גרוניס הפסיק את הדיון וביקש כי לעתירה יצורפו הבעלים הפלסטינים של הקרקע וכן המתנחלים המתגוררים במאחזים. נציג המאחז מעלה רחבעם ביקש להוציא את תושבי המקום מהעתירה, שכן המדינה לדבריו כלל לא האריכה את הצו המורה על פינוי המקום, צו שניתן לראשונה ב-2003.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully