וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איירין" חלפה, והאמריקאים תוהים: האם הגזמנו?

אמנם 25 הרוגים ונזקים הנאמדים בכ-7 מיליאד דולר אינם דבר של מה בכך, אבל רבים בכל זאת תוהים אם היה צורך לפנות מיליונים מבתיהם. ראש העיר ניו יורק: "הייתי נוהג באותו אופן שוב"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

ביום שאחרי פגיעת הסופה איירין בניו יורק, בארצות הברית נושמים היום (שני) לרווחה. מניין ההרוגים מן ההוריקן - שהורד אתמול לדרגת סופה טרופית והיום כבר מוגדר סופה רגילה - עלה היום אמנם ל-25, אולם הנזקים לאורך החוף המזרחי היו קטנים מן הצפוי, והם נאמדים עד כה בכשבעה מיליארד דולרים בלבד.

בניו יורק אמנם הוצפו כמה אזורים כתוצאה מעליית מפלס המים בנהרות החוצים את העיר, מאות אלפי בתים נותקו מחשמל, ונרשמו גם נפילות עצים רבות, אך פינוי התושבים וההיערכות מבעוד מועד עשו כנראה את שלהם ולא נרשמו שם אבידות בנפש.

הוריק איירין - כל הכותרות בוואלה!:
בניו יורק המים נעצרו, הצפות ענק בניו ג'רזי
ישראלים בניו יורק על "איירין": "מהומה על כלום"
הוריקן איירין בתמונות: אלבום מתוך הסופה
איך נולד הוריקן? איירין - כל השאלות והתשובות
ההוריקן כסרט אסונות / ליאור אלפרוביץ'

רכבו של מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קומו, שערך סיור בעיירה מרגרטוויל, שהוצפה על ידי הסופה איירין, 28 באוגוסט 2011. Dick Sanford, AP
רכבו של מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קומו, המגיע לביקור בעיירה מרגרטוויל שהוצפה/AP, Dick Sanford

בהעדר נפגעים בנפש בניו יורק, התמקדו התושבים בנזקים. כך למשל, ביתה של משפחת לאם, המתגוררת באיסט ווילג' שבמנהטן זה 25 שנה, ספג פגיעה ישירה כתוצאה מנפילת עץ - אך בני המשפחה התאבלו בעיקר על מותו של העץ. מנגד, יש גם תושבים בעיר שדווקא היו מרוצים מהשפעות הסופה. "עשינו קופה", חייך חאלד אחמד, בעל מכולת מקומית, שהסביר כי בעוד חנויות רבות בעיר נסגרו, החנות שלו נותרה פתוחה. "הצליח לנו".

קרוב לחמישה מיליון בתים בלי חשמל

שישה מהרוגי הסופה נמנו במדינת צפון קרוליינה, חמישה בפנסילבניה, ארבעה נוספים בווירג'יניה, ארבעה במדינת ניו יורק, שניים בקונטיקט, שניים בפלורידה, אחד במרילנד ואחד בניו ג'רזי. סיבות המוות העיקריות היו תאונות דרכים, פגיעה מעצים שקרסו או טביעה במי שטפונות. מלבד ההרוגים, הנזק המיידי המשמעותי ביותר הוא קרוב לחמישה מיליון בתי אב ברחבי החוף המזרחי שנותקו מחשמל. לגבי חלק ניכר מהם, כבר הבהירו הרשויות כי יחלפו עוד ימים עד שיחוברו מחדש.

תושבים בעיירה טרנטון, ניו ג'רזי, משתעשעים במים בעקבות ההצפות שגרמה הסופה איירין, 28 באוגוסט 2011. רויטרס
משתעשעים במי השטפונות בעיירה טרנטון, ניו ג'רזי/רויטרס

אל רשימת המדינות שנפגעו קשות נספה אתמול גם ניו ג'רזי והיום הצטרפה אליה גם ורמונט הצפונית, שם עלה הנהר המקומי על גדותיו והציף שטחים נרחבים. הנשיא ברק אובמה הזהיר הלילה כי הסכנה עדיין לא חלפה לחלוטין. "אמריקאים רבים עדיין נתונים תחת הפסקות חשמל והצפות, שעלולים להחמיר בימים הקרובים כשנהרות יעלו על גדותיהם", אמר, "כך שאני רוצה שאנשים יבינו שזה עדיין לא נגמר".

בימים הקרובים תמשיך הסופה, חלשה משמעותית, בדרכה צפונה לקנדה, ובארה"ב מתמקדים כעת בדיון: האם לא הגזמנו בהיערכות? בתקשורת האמריקאית יש כבר מי שעושה חשבון נפש וטוען שאמצעי התקשורת נסחפו אחרי פוליטיקאים היסטריים ומיהרו לצייר תסריטים אפוקליפטיים. בין היתר ניתחו מטחי ביקורת על כמה מכתבי החדשות הבכירים, שנראו "מחרפים נפשם" ומשדרים מרחובות ניו יורק הגשומים וסחופי הרוח, שעה שמאחוריהם נראו תושבים רגילים מתנהלים להם כשגרה ברחוב.

מסיבת עיתונאים של ראש עיריית ניו יורק מייקל בלומברג, לקראת הוריקן איירין. רויטרס
"שמגיע הוריקן, אי אפשר פשוט לשבת שם ולקוות לטוב". מייקל בלומברג במסיבת העיתונאים ההיסטרית, ערב הגעת הסופה לניו יורק/רויטרס

גם ההחלטה להורות על פינויים מביתם של יותר משני מיליון בני אדם, בהם 370,000 תושבי ניו יורק סיטי, מעוררת כעת תהיות. ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג, שרבים טענו כי הגזים בהיערכות בעקבות הביקורת שספג על ההיערכות הלקויה לסופת השלג הגדולה בחורף, התייצב היום מאחורי ההחלטה על הפינוי: "בשורה התחתונה, הייתי מקבל את אותה ההחלטה שוב, ללא היסוס. כשמגיע הוריקן, אי אפשר פשוט לשבת שם ולקוות לטוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully