וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המעצר, הפעילים עדיין נחושים - ומחייכים

ברקע הצהרות תמיכה מחמאס ופרסומים תקיפים מהרשויות ביוון, אנשי הספינה "תעוזת התקווה" מסרבים להתרגש מגרירתה חזרה אל החוף. "שמחים שהפננו זרקור תקשורתי אל עזה", אמרו

לשכת חמאס בדמשק גינתה הלילה (שישי) את ממשלת יוון, לאחר שמשמר החופים שלה עצר את ספינת הסיוע האמריקאית "תעוזת התקווה", שהפליגה מפיראוס לרצועת עזה. כך דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית. "מדובר בפעולה בלתי-אנושית, המנוגדת לחוק הבינלאומי ולנורמות המקובלות", נכתב בהצהרת הארגון.

לדברי חמאס, עצירת הספינה בלב ים היא תוצאת לחץ, שהופעל על ראש הממשלה ג'ורג' פפנדראו מצד "הכובש הציוני". פעילי המשט דיווחו לאחרונה כי צוללנים "מיומנים באופן חשוד" חיבלו במדחפים של כמה מהספינות. במערכת הביטחון ובצה"ל לא הכחישו במפורש את הדיווחים בתקשורת הזרה כי מדובר בפעולה ישראלית, אך בירכו על הנזק שנגרם לספינות.

מוקדם יותר אתמול נעצרה הספינה האמריקאית מול חופי אתונה, במקביל להודעה שפרסם משרד ההגנה האזרחי של יוון כי לא יאפשר לספינות המשט להפליג לכיוון ישראל ולהגיע לעזה. כמו כן, הצהירו ביוון כי יעשו שימוש ב"אמצעי מעקב אלקטרוניים", כדי לעקוב אחר פעילי הסיוע ואחר הספינות, וינטרו את שיתוף הפעולה האינטרנטי ביניהם.

מנגנים על סיפון ספינת הסיוע האמריקאית במשט לעזה, יוני 2011. רויטרס
בזמן שנעצרו בלב ים, הפעילים ניגנו רקדו ושרו, וחלקם חיברו פואמות בהשראת האירוע/רויטרס

ניתן להניח שהפעילים לקחו בחשבון שייעצרו, אך ייתכן כי הם הופתעו מכך שהדבר קרה אחרי זמן כה קצר - או דווקא על ידי היוונים. כך או כך, הדבר לא שבר את רוחם. לפי פרסומים ברשתות החברתיות, הם דיווחו כי בתחילה, לכל הפחות, חילופי הדברים עם שוטרי משמר החופים התנהלו באווירה טובה, וכי הסיטואציה הייחודית רק עודדה אותם.

אנשי משמר החופים עיכבו את הספינה כעשרים דקות אחרי צאתה מהנמל. במשך קרוב לארבע שעות, הם ניהלו משא ומתן עם הקפטן, בטענה כי הפליג ללא התעודות הנדרשות. לקראת ערב, חסמו השוטרים החמושים את דרכה של הספינה, והשיבו אותה לבסיס צבאי ביוון. שם, היא הוקפה בגדר תיל, אך הפעילים לא הורשו לרדת ממנה. העיתונאים הרבים שהיו על הסיפון, עם זאת, שוחררו אל שטח הבסיס.

תעוזת התקווה מנסה לצאת מיוון לכיוון עזה. AP
לדברי הפעילים שעל הסיפון, הם לא חששו להיעצר, ושמחו על הסיקור התקשורתי/AP

מדיאה בנג'מין, שהייתה על הספינה האמריקאית, סיפרה כי הפעילים אמרו לאנשי משמר החופים היווני שהם מפחדים לשוב לנמל ממנו יצאו. "אתם לא תצליחו להגן עלינו שם, הרי שם מחבלים לנו בספינות", סיפרה בראיון לרדיו אינטרנטי. "הפלגנו עם כל האישורים הדרושים, מדוע עצרו אותנו?". היא סיפרה שבזמן שהקפטן נעמד על קצה הסיפון ושוחח עם אחד השוטרים, שוטר אחר התלוצץ עם הפעילים, שרקדו ושרו לצלילי מוזיקה עליצה, שהושמעה מרמקול שהוצב על הספינה. הסופרת זוכת הפוליצר אליס ווקר, שהייתה על הסיפון, אף חיברה פואמה בהשראת האירוע, והבטיחה לפרסמה בקרוב.

"השוטר צחק איתנו בנושא מזג האוויר ועל כמה שאנחנו מזיעים ומרוגשים" המשיכה וסיפרה בנג'מין. "הוא בעיקר 'תיחקר' אותנו מדוע המזגן שבספינה אינו עובד", התלוצצה. "אנחנו מאוד מתרגשים מכך שהצלחנו להפליג, וגם מהסיקור העיתונאי שמלווה אותנו. יש כאן כתבים של ה'ניו יורק טיימס' וסי-אן-אן. מה שחשוב הוא שהצלחנו להפנות זרקור עולמי אל מה שמתרחש בעזה", סיכמה.

"היי היי ברק אובמה, תן לנו להפליג לעזה"

חלק מהפעילים האחרים, עם זאת, התבטאו באופן כעוס יותר. הם פרסמו גינויים קשים ברשתות החברתיות נגד ממשלות יוון, ישראל וארצות הברית. אחרים תבעו לקבל סיוע מהשגרירות האמריקאית, כדי שזו תדרוש מהיוונים "להניח להם לנפשם". פעילים נוספים מארגונים הומינטרים קראו לקיים הפגנות בניו יורק מול מחלקת המדינה ומול הקונסוליה היוונית, בקריאה לאפשר את צאת הספינות האחרות בכל מחיר.

בקריאה להפגין, אמרו הפעילים כי יניפו שלטים שעליהם ייכתב: "היי, היי, ברק אובמה - תן לנו להפליג לעזה". לטענת הפעילים, כאשר הספינות עוגנות ביוון, הדבר "מאפשר לישראל לחבל בהן. הרי נתניהו כבר הודה לראש הממשלה פפנדראו על שנתן לו פתח לפעול בנמל". שלט רחב שהוצב על הספינה "תעוזת התקווה", ביטא היטב את טענתם. "מי שולט בים - פוסידון או נתניהו?", נכתב באותיות ענק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully