וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים חוששים: הפגנות ענק ישחקו לידי לפיד

23.2.2014 / 2:30

לראשונה בהיסטוריה יתכנסו שלושת מועצות הרבנים המשפיעות – החסידית, הליטאית והספרדית – בכדי לדון בצעדים הבאים במאבק נגד הגיוס. בפועל, החרדים משוכנעים שלא יגוייסו

השרים וחברי הכנסת של מפלגת "יש עתיד" יחד עם פעילי בפעילות שטח בצומת ארלוזורוב בנושא השוויון בנטל. פברואר 2014. דרור עינב
"יציג בבחירות מיליון איש ויגיד 'אני היחיד שהתמודדתי איתם'". לפיד/דרור עינב

ארבעה ימים אחרי אישור חוק הגיוס, הכולל בתוכו סנקציות פליליות שיוטלו על משתמטים מגיוס לצבא או לשירות האזרחי, הרחוב החרדי אינו ממהר להכריז על מלחמה. בעוד הפלגים הקיצוניים כבר נמצאים בשיאו של מאבק, המיינסטרים החרדי חושש ש"הפגנת ענק" תחזק את כוחו של שר האוצר יאיר לפיד.

עוד בנושא:
אושר: סנקציות פליליות על חרדים שלא יתגייסו
החרדים זועמים: "סנקציות הפליליות - הכרזת מלחמה"
שכפול מפולפל של "חוק טל"

ברחוב החרדי ממשיכים להתמקד בסנקציות הפליליות שיוטלו על משתמטים מגיוס לצבא או לשירות האזרחי ובטענה שכביכול החוק לרעתם. ביום שני יתכנסו לראשונה בהיסטוריה שלושת מועצות הרבנים המשפיעות – החסידית, הליטאית והספרדית – בכדי לדון בצעדים הבאים במאבק נגד הגיוס. הרבנים ידונו באפשרות לקיים עצרת ענק, בה מאות אלפי חרדים ייצאו לרחוב ויזעקו נגד גיוסם לצבא. הפגנה שכזו מוטלת בספק, כיוון שגורמים חרדיים טוענים כי בכוחה דווקא לחזק את כוחו של יאיר לפיד.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בסוף השבוע האחרון שלפיד לא ירוויח מהחוק הזה "כלום". לדברי גפני, לפיד "נכשל בכלכלה וגם ייכשל בזה. אני לא חושש ממנו", והוסיף כי "הדבר שיכול להעלות לו מנדטים זו ההפגנה הזאת. הוא יציג בבחירות מיליון איש ויגיד 'אני היחיד שהתמודדתי איתם'. ובכלל אם אחד יזרוק אבן". עם זאת, ציין גפני: "מי שיכריע הם גדולי ישראל". יש לציין, כי על אף שכלפי חוץ הרבנים והפוליטיקאים החרדים "משמיעים זעקות שבר", נראה כי בפועל הם לא נחרדים כל כך ממתווה החוק החדש ומהסנקציות, ומשוכנעים שהחוק לא יוביל בסופו של דבר לגיוס חרדים לצבא.

הרב שמואל אוירבך בהפגנת חרדים מול כלא 6, דצמבר 2013. שלומי גבאי
קבוצתו של אוירבך קולנית ומשפיעה עד כה על סדר היום החרדי במאבק נגד הגיוס. אוירבך/שלומי גבאי

אמש (שבת), יומיים לפני כינוס הרבנים, הרב שמואל אוירבך, ממנהיגי הציבור החרדי – ליטאי, המהווה סמן קיצוני בחברה החרדית, ביקש לקבוע רף ולהסלים את המאבק. באירוע תמיכה ל"הפלס" - עיתון המזוהה עמו - שהתקיים באולמי תמיר בירושלים ובו השתתפו למעלה מאלף איש הקדיש אוירבך את רוב נאומו לחוק הגיוס. אוירבך אמר כי יש להיאבק בכל דרך נגד הכוונה לגייס חרדים, "זכות הקיום היחידה של מדינת ישראל הייתה בזה שתמכה בלומדי התורה. ברגע שנלחמים בהם – ניאבק על כך עד מסירת הנפש ממש".

הרב שמואל אריה לוין, שהגיע היישר מארגנטינה כדי להשתתף באירוע תקף את לפיד שמפלגתו הובילה את חוק הגיוס החדש. "לפיד, רשע שכמוך", אמר, "אתה מתחצף לצאת למלחמה? נגד מי? איך אדם יכול להגיע לכזה שאול תחתית - לראות את בורא עולם ולהכריז מלחמה נגדו??.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014. טלי מאייר
הפגנת ענק יכולה לשחק לידי לפיד/טלי מאייר

הרב אוירבך, מנהיג חרדי המתחרה על הנהגת הציבור הליטאי מול הרב אהרון שטיינמן מוביל קו קיצוני ומיליטנטי. למרות העובדה כי שטיינמן מנהיג את רוב הציבור, קבוצתו של אוירבך קולנית ומשפיעה עד כה על סדר היום החרדי במאבק נגד הגיוס. יריבו, הרב שטיינמן נחשב לפרגמטי שנמנע עד כה לתמוך ביציאה להפגנות.

מנגד, הפלג הקיצוני יותר של "העדה החרדית" שאינו מקבל תקציבים מהמדינה מתכנן לקיים ביום רביעי הקרוב הפגנת ענק בירושלים. בהפגנה ישתתף ככל הנראה האדמו"ר מסאטמר, הרב אהרון טייטלבום שנחשב לסמן הקיצוני ביותר בחברה החרדית. השתתפותו, כך מקווים מארגני ההפגנה, תביא להשתתפותם של אלפי בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully