וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצוד בינלאומי אחר חשוד במעילת מיליארדים באיראן

ד"ר משה-חי חגיגת

4.2.2014 / 13:01

בטהראן חושדים כי מנכ"ל הבנק המסחרי הגדול במדינה, מוחמד-רזא ח'אורי, עומד במרכז פרשת שחיתות חמורה שנחקרת מאז 2011. הוא נמלט לקנדה ולאחרונה ברח משם למיקום אחר

מוחמד-רזא ח'אורי – מבוקש על ידי האינטרפול בחשד למעילת ענק. איראן. האינטרפול, אתר רשמי
צו המעצר שהוציא האינטרפול נגד מוחמד-רזא ח'אורי, מנכ"ל בנק מלי/אתר רשמי, האינטרפול

איראן מבקשת סיוע במצוד אחר מנכ"ל בנק, העומד במרכזה של פרשת שחיתות חמורה המטלטלת את הרפובליקה האיסלאמית זה שלוש שנים. לבקשתה, האינטרפול הוציא צו מעצר נגד המנכ"ל, מוחמד-רזא ח'אורי. הוא עמד בראש בנק "מלי" - הגדול באיראן - ומואשם בהונאה, בשוחד ובמרמה.

הפרשה נחשפה בחודש ספטמבר 2011, עת התגלתה גניבה מעילה של כמעט שלושה מיליארד דולרים מבנקים מרכזיים באיראן. זמן קצר לאחר מכן, אמר המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, כי צריך "לגדוע את ידיהם" של המעורבים בגניבה.

רשויות המשפט והמסים באיראן לא הצליחו להביא לדין את המנהלים והפקידים הבכירים שיזמו את הגניבה. הכסף נעלם מחשבונות בכמה בנקים, בבעלות ממשלתית ופרטית. מעל ל-30 חשודים נעצרו עד כה.

החשוד המרכזי ח'אורי הוא איראני המחזיק באזרחות קנדית. הוא התפטר מבנק "מלי" שבועות ספורים לפני חשיפת המעילה, בתואנה של בעיות בריאותיות. הוא נמלט לקנדה, מתוך מחשבה שקשריה העכורים עם איראן ימנעו את הסגרתו האפשרית.

בנק מלי בעיר נישאפור, איראן. ויקיפדיה, Creative Commons
סניף של בנק "מלי" בעיר נישאפור. הבנק שירת את תכנית הגרעין של איראן/Creative Commons, ויקיפדיה

שירותי הביטחון של איראן המשיכו לעקוב אחרי ח'אורי בשהותו בקנדה. לאחרונה הודיעה איראן כי ככל הנראה, הוא כבר אינו נמצא בקנדה. לדברי המשטרה באיראן, ח'אורי נמלט לדרום אמריקה או לאחד מאיי הקריביים.

ראש היחידה לחקירות בינלאומיות במשטרת איראן, מסעוד רזואני, מתח ביקורת חריפה על הקנדים, ש"איבדו" את החשוד המרכזי במעילת הענק. "משטרת קנדה אמרה שח'אורי כלל לא חלף בביקורת הגבולות שלהם, למרות שמסרנו להם אירן את מיקומו ואת כתובתו", אמר אתמול.

בנק "מלי" הוא הבנק המסחרי הגדול ביותר באיראן. הוא נוסד ב-1927 על ידי המג'לס (הפרלמנט האיראני) ומעסיק מעל 40 אלף עובדים. המטה הראשי שלו שוכן בטהראן, ויש לו סניפים בערים רבות בעולם, בין היתר בפריז, בהמבורג, בלונדון ובמוסקבה.

ב-2007 הוכלל הבנק ברשימת העיצומים של משרד האוצר האמריקני, מכיוון שהוא סיפק שירותים לצבא איראן. לפי נתונים של ממשלת ארה"ב, הבנק שירת בעבר גם את חמאס, את הג'יהאד האיסלאמי, את חיזבאללה ואת כוח קודס של משמרות המהפכה.

חדשות נוספות מהעולם
המלכה פקדה: קייט, התלבשי צנוע והסתירי את רגלייך
צפו בפיצוץ שהשמיד בניין בגובה 116 מטרים בגרמניה
מחלה מסתורית הורגת את "אריות המצולות" של הים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully