וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריאל שרון הובא למנוחות: "אבא אהוב, חזרת הביתה"

13.1.2014 / 15:36

ראש הממשלה לשעבר נקבר בחוות שקמים לצד רעייתו המנוחה לילי. "טורי לוחמים מצדיעים לך בפעם האחרונה", ספד לו הרטכ"ל גנץ, והבן עמרי הוסיף: "אריאל, היית ראוי לעמך"

צילום: עומר מירון, דניאל בוק, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

אלפי בני אדם באו היום (שני) להיפרד בפעם האחרונה מראש הממשלה ה-11 של מדינת ישראל, אריאל שרון, שהובא למנוחות בביתו שבחוות שקמים בנגב. בתום טקס אשכבה ברחבת הכנסת, ואחרי טקס הצדעה קצר בלטרון, שם נפצע שרון במלחמת השחרור - הגיע הרכב הצבאי ובו ארונו לגבעת הכלניות שם נקבר לצד אשתו המנוחה לילי.

נפרדים מאריאל שרון
כוננות שיא בדרום: "יום רע לבחון את סבלנותנו"
הביקורת הסמויה בהספד המתון של נציג המתנחלים
בבוקר הלוויית שרון: שתי רקטות שוגרו מרצועת עזה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"אבא אהוב, חזרת הביתה". גלעד שרון, היום/מערכת וואלה, צילום מסך
רוה"מ לשעבר של בריטניה טוני בלייר עם הזוג  נתניהו בהלווייתו של אריאל שרון, ינואר 2014. AP
בני הזוג נתניהו בין סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בני הזוג נתניהו וביידן/מערכת וואלה, צילום מסך

"הבט סביב, אריאל, וראה את העם הנאסף ומתגודד סביב הגבעה, הבט וראה כיצד הם מודים לך על שהגנת עליהם", אמר בנו של שרון, עמרי, והוסיף: "איך הם אוהבים אותך ומתגעגעים לך. היית ראוי לעמך".

אחיו הצעיר גלעד בחר לשתף בנאום ההספד את המשבר האישי שעברה המשפחה. "בשנת 1967, כשעמרי היה בן שלוש ואני בן 11 חודשים, נהרג אחינו גור בתאונת נשק. זה היה אירוע שהשפיע על הבית והמשפחה יותר מכל. אין דבר עצוב ממותם של ילדים. עובדה מדהימה היא שאבא לא פגע בעצמו, אלא המשיך לחיות", אמר והוסיף כי חרף המשבר, תחושת האחריות של אביו נותרה בעינה. "פעם אחר פעם הפכת את הבלתי אפשרי למציאות. כך נרקמות אגדות, כך נוצר אתוס של עם".

קברו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, ינואר 2014. יותם רונן
חלקת הקבר של שרון בחוות השקמים/יותם רונן

הוא התייחס בקצרה לביקורת על אביו נוכח תכנית ההתנתקות ואמר: "מי שיש בלבו עליך בגלל אבדן הישובים בעזה כדאי שיזכור – אתה הקמת מאה ישובים בישראל, יותר מכל אחד אחר". גלעד סיכם את נאומו ואמר: "אבא אהוב חזרת הביתה".

הלוויה ממלכתית בגבעה הקטנה

מיד אחרי שנודע דבר מותו של שרון, ובהתאם לבקשתו להיקבר שם - הוכשרה חלקת הקבר בחוות השקמים שבמערב הנגב. במהלך היומיים האחרונים פעלו אנשי משרד הביטחון כדי להקים במקום אזור שיאפשר לקיים את ההלוויה הממלכתית.

מתחם הקבר חולק לשלושה: מתחם אחד בצמוד לחלקת הקבר לבני משפחת שרון, חברי המשפחה ונכבדים מהארץ ומחו"ל - בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שרי ממשלה ואישי ציבור; מתחם שני, אליו הגיעו כ-400 מוזמנים בכירים - בהם אישי ציבור ומקורביו של ראש הממשלה לשעבר; ומתחם נוסף עבור הקהל הרחב, שבו הוצבו שישה מסכי ענק שעל גביהם מוקרן הטקס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
עמרי שרון/מערכת וואלה, צילום מסך
ארונו של אריאל שרון מגיע לגבעת הכלניות לקבורה. ינואר 2014. דייב בוימוביץ'
ציבור רב התאסף על הגבעה/דייב בוימוביץ'
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
השיירה בדרך לחלקת הקבר בחוות השקמים/מערכת וואלה, צילום מסך

שיירת הלוויה, שעזבה את ירושלים בצהריים, עברה בנסיעה אטית דרך כביש מספר 1 שעה שרבים צופים בה. כעבור כשעתיים ואחרי העצירה בלטרון, הגיעה לחוות שקמים, לטקס צבאי, כנהוג לאלופי צה"ל שהלכו לעולמם. ארונו של שרון נישא על גבם של שמונה אלופים בצה"ל: סגן הרמטכ"ל גדי אייזנקוט, המזכיר הצבאי של שרון גדי שמני, מפקד חיל הים רם רוטברג, מפקד חיל האוויר אמיר אשל, מפקד זרוע היבשה גיא צור, מפקד פיקוד דרום שלמה (סמי) תורג'מן, ראש אגף המודיעין אביב כוכבי ומפקד פיקוד צפון יאיר גולן.

הטקס נפתח בפרק תהילים של הרב הצבאי הראשי תת-אלוף רפי פרץ, ונמשך בתפילת אל מלא רחמים מפי החזן הצבאי הראשי סגן-אלוף שי אברמסון. בניו של שרון, גלעד ועמרי, קראו קדיש על אביהם.

הגעתם של אזרחים להלווייתו של אריאל שרון בגבעת הכלניות שבחוות שקמים. ינואר 2014. יותם רונן
מגיעים להשתתף בהלוויית שרון/יותם רונן

"רבים היו התארים שליוו אותך לאורך השנים, ונדמה כי זהו התואר שהגדיר אותך טוב מכולם – המפקד", ספד הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ. "גם כאן, על הגבעה שבה יפרחו בקרוב כלניות ראשונות, ניתן לזכור בבהירות את המפקד שהיית, על אף השנים שחלפו מאז פשטת את מדיך. היום, כשאתה שב בפעם האחרונה אל הבית שכה אהבת, עלו ובאו טורים ודורות של לוחמים להצדיע לך בפעם האחרונה, כמו הייתה קריאתך 'אחריי' ממשיכה ומהדהדת באוזנם".

גנץ: "נוח בשלום, המפקד"

גנץ הוסיף: "באתי לומר לך כי הצבא המגן של העם אשר היה יקר לך כל כך, ימשיך להתקיים בצלמך ובדמותך עוד שנים רבות. באתי לספר לך כיצד ימשיכו ויעוצבו מפקדי צה"ל לאור התכונות שניכרו בך כמפקד. נוח בשלום, המפקד – אני אנו כאן עודנו ממשיכים לקול צעדיך. האדמה שעליה הקמת ובה ביססת את משפחתך, אותה הכרת ברגליך, עליה לחמת עם פקודיך כארי מתגבר בכל קרב – היא האוספת אותך אליה עכשיו למנוחת עולמים. 38166, האלוף אריאל שרון, לוחם, מפקד ומצביא. בשם צה"ל כולו ובשם דורות של לוחמים ומפקדים, בעבר, בהווה ובעתיד – אני מצדיע לך היום בתודה ובהוקרה אין קץ".

טקס האשכבה של אריאל שרון ברחבת הכנסת. ינואר 2014. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נושאות זרים לזכר שרון/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום
שרת המשפטים ציפי ליבני מגיעה להלווייתו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. ינואר 2014. דייב בוימוביץ'
לבני ובעלה בהלוויה/דייב בוימוביץ'

"אריאל שרון היה מגדולי המצביאים שקמו לעם ישראל ולצה"ל. אריק שייך לדור המייסדים, דור הקוממיות", ספד לו הבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו, "לאריק היה תפקיד מרכזי בבניית מורשת הגבורה היהודית בארץ ישראל. עם ישראל נפרד ממך היום. תרומתך הייחודית לביטחון המדינה חקוקה בדפי ההיסטוריה של ימינו. זכרך יהיה נצור לעד בלב האומה".

"אריק, חבר, מנהיג ומצביא", ספד לו נשיא המדינה שמעון פרס. "אנו נפרדים ממך היום, אריק, היית כתף שעליה נשען ביטחונו של עמנו. תולדות חייך שזורים בתולדות המדינה". הנשיא הוסיף: "כשהיה כבר אגדה צבאית בחייו, הוא לא פסק לשאת עיניו ליום שבו ישראל תשכון לבטח. בניה ישובו לגבולם. והשלום יפקוד את הארץ המובטחת".

היועמ"ש יהודה וינשטיין והשר לנושאים אסטרטגיים, לענייני מודיעין וליחסים בינלאומיים יובל שטייניץ  מגיעים להלווייתו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. ינואר 2014. דייב בוימוביץ'
היועמ"ש וינשטיין והשר שטייניץ מגיעים/דייב בוימוביץ'
הוצאת ארונו של אריאל שרון מרחבת הכנסת עם תום טקס האשכבה. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
ארונו של שרון נישא מרחבת טקס האשכבה בכנסת/נועם מושקוביץ

סגן הנשיא האמריקני ביידן נשא הבוקר נאום ארוך ומרגש, במסגרתו אמר כי כבר כשהכיר את שרון לפני כ-30 שנה, הבין מדוע ראש הממשלה לשעבר כונה "בולדוזר". "הוא היה בנוי בצורה חזקה. כשפגשתי אותו כסנאטור צעיר אי אפשר היה שלא להבחין שיש לו נוכחות של מפקד", ספד.

"במדינה קטנה וקרובה כישראל, מדינה שעמדה במבחנים רבים, כשאדם כמו שרון הולך – זה מרגיש כמו בן משפחה שמת. אני ועוד אמריקנים רבים מרגישים את אותו סוג של אובדן", אמר ביידן והוסיף: "כמו כל המנהיגים היהיסטוריים, הוא היה ראש ממשלה מורכב. היו לו דעות מאוד מובהקות אבל היה לו כוכב שהדריך אותו והוא מעולם לא סטה מדרכו. המצפן שלו היה הישרדותה של ישראל ושל העם היהודי ברחבי העולם. הייתה לו מחויבות בלתי פוסקת למדינת ישראל. אי אפשר להטיל ספק בכך, וזה לעולם לא ישתנה. כשההיסטוריה תשפוט אותו, יבינו שהוא היה חי בזמנים מורכבים ובמקום מורכב".

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בטקס האשכבה לאריאל שרון. AP
ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט/AP
ג'ו ביידן בטקס האשכבה של אריאל שרון ברחבת הכנסת. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
"שרון מעולם לא סטה מדרכו". סגן הנשיא ביידן/נועם מושקוביץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האשכבה לאריאל שרון ברחבת הכנסת. ינואר2014. נועם מושקוביץ
נתניהו בנאום ההספד הבוקר בכנסת/נועם מושקוביץ
מדליקים נר נשמה לזכר שרון. רויטרס
אזרח מדליק נר נשמה לזכר שרון/רויטרס
משתתפים בהלווייתו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון.. סאטלינק, צילום מסך
הקהל מילא את גבעת הכלניות שבחוות השקמים/צילום מסך, סאטלינק
הגעתם של אזרחים להלווייתו של אריאל שרון בגבעת הכלניות שבחוות שקמים. ינואר 2014. יותם רונן
הגעתם של אזרחים להלווייתו של אריאל שרון בגבעת הכלניות שבחוות שקמים. ינואר 2014/יותם רונן
בגבעת הכלניות שבחוות שקמים נערכים להלווייתו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. ינואר 2014. דייב בוימוביץ'
בגבעת הכלניות שבחוות שקמים נערכים להלווייתו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. ינואר 2014/דייב בוימוביץ'
גבעת הכלניות שם יובא לקבורה היום ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. ינואר 2014. דייב בוימוביץ'
ההכנות הבוקר בגבעת הכלניות/דייב בוימוביץ'
יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין בטקס האשכבה לאריאל שרון ברחבת הכנסת. ינואר2014. נועם מושקוביץ
גלעד ועמרי שרון עם יו"ר הכנסת אדלשטיין/נועם מושקוביץ
ארונו של אריאל שרון מוצב בכנסת. AP
נושאים את ארונו של שרון/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully