וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב צותתה לצרפת לקראת הטלת סנקציות על איראן"

אובמה והשר קרי מנסים להרגיע את הצרפתים אחרי הפרסום על מיליוני ההאזנות של ה-NSA. פרסום נוסף חושף שגם דיפלומטים במטה האו"ם היו יעד לריגול. בפריז עדיין מגיבים במתינות

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

בפריז זועמים על היקף ההאזנות הנרחב שעשתה הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב (NSA) לשיחות טלפון בצרפת, שכלל עשרות מיליוני ציתותים לאזרחים, לפוליטיקאים, לאנשי עסקים - ונועד, בין היתר, להבטיח את גורלן של הסנקציות על איראן.

אמש שוחח הנשיא פרנסואה הולנד עם עמיתו ברק אובמה, והביע בפניו זעם על "החשיפות האחרונות בכלי התקשורת". הבוקר סעדו בפריז שר החוץ הצרפתי לורן פביוס ושר החוץ האמריקני ג'ון קרי. פביוס דרש מעמיתו הסברים מלאים לפרשת הריגול, ודרש ממנו "להפסיק את הפעולות הבלתי מקובלות הללו".

בצרפת מתאמצים לשמור על לשון דיפלומטית ולא להיגרר למשבר חריף. העיתון "לה מונד", שאתמול חשף את היקף תכנית הריגול האמריקנית בהתבססו על מסמכים שהדליף אדוארד סנודן, רמז כי פריז מעדיפה לשתוק בנוגע לריגול שהתבצע בשטחה. ואולם, היום המשיך לפרט העיתון על הפרשה, ופרסם כי ארה"ב צותתה גם לשגרירת צרפת בוושינגטון ולמשלחת הצרפתית במטה האו"ם בניו יורק.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד ונשיא ארה"ב ברק אובמה. מאי 2012. AP
ציתותים ל-70 מיליון שיחות בחודש אחד, כולל האזנות לשגרירות בוושינגטון. אובמה והולנד ב-2012/AP

בין היתר, חשף העיתון מסמך מאוגוסט 2010, שעלול לשפוך אור על מפת האינטרסים של ארה"ב בצרפת. חודשיים לפני כן נערכה הצבעה במועצת הביטחון על הטלת עיצומים נוספים על איראן, בשל תכנית הגרעין שלה. לדברי מקור צרפתי, ארה"ב חששה שברזיל תתנגד להצבעה, וחששה התעצם אחרי שפריז הכריזה על "תמיכתה בנשיא ברזיל, לולה דה סילבה, בשל מאמציו". אחת ההשערות היא ההודעה הייתה קשורה למעשה לעסקה למכירת מטוסי ראפאל לברזיל - ולא להצבעה עצמה.

אחת ההשערות היא כי ריגול אמריקני נגד הצרפתים בשטח ארה"ב עזר לוודא כי הם תומכים בהצבעה. בין השאר, מצוטטת סוזן רייס, השגרירה האמריקנית באו"ם דאז, באומרה כי ה-NSA "סייעה לה לגלות את האמת לגבי העמדות השונות לקראת ההצבעה ולהיות צעד אחד קדימה במשא-ומתן". בארה"ב, מנגד, התעקשו תמיד כי ההאזנות מתבצעות רק כשיש חשד לפעולות חבלניות.

לידי ה"לה מונד" הגיע מזכר בן שני עמודים מהתאריך 10 בספטמבר 2010, המסווג "סודי ביותר". הוא מיועד לאנליסטים של ה-NSA, ומיועד לסייע להם כיצד להפעיל את המערכת המצותת לצרפתים. מאחורי המסמך הפשוט-למראה מסתרר, למעשה, לב לבה של מערכת הלוחמה האלקטרונית של סוכנות הריגול הגדולה ביותר בארצות הברית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מזכירת המדינה הילרי קלינטון ושגרירת ארה"ב באו"ם סוזן רייס בדיון מועצת הביטחון על סוריה, 31 בינואר 2012. רויטרס
השגרירה לשעבר באו"ם סוזן רייס ושרת החוץ לשעבר הילרי קלינטון במועצת הביטחון/רויטרס

המסמך מסגיר את קיומה של תכנית "ג'יני" ותכנית US 3137 לריגול מחוץ גבולות ארה"ב. תחת שם הקוד Wabash הופיעו הוראות ציתות לשגרירות צרפת בוושינגטון, ותחת שם הקוד Blackfoot הופיעו הוראות ציתות למשלחת הצרפתית למטה האו"ם בניו יורק. לפי פרסום עדכני ב"וושינגטון פוסט", תכנית ג'יני נועדה לצותת ל-85 אלף מחשבים ברחבי העולם עד סוף השנה הנוכחית.

דוברת הממשלה בפריז, נג'אט וולוד-בלקסם, אמרה לתחנת הטלוויזיה "צרפת 2" כי הממשלה שוקלת כיצד להגיב לפרסומים, אך הבהירה כי רק משרד החוץ יחליט איך לנהג בנושא. "איני חושב שיש צורך להסלים את המצב", הבהירה. "יש לנו יחסים מכובדים (עם ארה"ב), יחסים של שותפים ושל בנות-ברית", אמרה. "האמון ניזוק, אבל אחרי הכל מדובר במערכת יחסים קרובה מאוד".

לקריאה נוספת
מסמכי NSA: ארה"ב צותתה למיליוני שיחות בצרפת
אובמה על ריגול ה-NSA: נבחן הדרכים לאיסוף מודיעין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully