וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: ישראל תעודכן לפני תקיפה אמריקנית בסוריה

25.8.2013 / 8:43

במערכת הביטחון הבהירו כי ישראל אינה לוקחת חלק בשום תכנון להתערבות צבאית מערבית בסוריה, ומעריכים כי אסד לא ינסה לפגוע בישראל אם יותקף. מה תסריטי התקיפה של אובמה?

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

במקרה של תקיפה אמריקנית בסוריה, קיימת סבירות נמוכה שהנשיא הסורי בשאר אסד ינסה לשגר טילים לעבר ישראל, אולם על ישראל להיות ערוכה לתסריט שכזה, כך מעריכים הבוקר (ראשון) במערכת הביטחון. גורמים במערכת הביטחון מבהירים כי ישראל לא מעורבת בשום תכנון פעולה צבאית בסוריה על רקע הפרסומים בימים האחרונים, אך מנגד מעריכים כי אם האמריקנים יחליטו לתקוף, הם ידאגו לעדכן את ישראל כדי שתדע להיערך לאפשרויות קיצוניות של תגובה סורית.

בצה"ל מבינים היטב כי היוקרה האמריקנית במזרח התיכון ניצבת על הכף: ב-19 במרץ השתמש הצבא הסורי בנשק כימי, ארה"ב התעלמה. רק לאחר שראש חטיבת המחקר באמ"ן, תת-אלוף איתי ברון, אישר בהרצאה במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב שנעשה שימוש בנשק כימי, נאלצו בכירי המשטר האמריקני להגיב בפומבי לעובדה שהסורים חצו את הקו האדום שהציב הנשיא ברק אובמה, אך להתחמק מתגובה ישירה. האנמיות האמריקנית גררה אחריה ביקורת ושחקה את כוח ההרתעה שלה באזור.

המתקפת הנשק הכימי בסוריה - כותרות אחרונות:
ארה"ב ובריטניה מכינות "בנק מטרות" לתקיפה בסוריה
כל האפשרויות גרועות: אובמה מתקשה להכריע בסוריה
"3,600 בני אדם נפגעו במתקפה הכימית בדמשק"

קבורת תושבי הפרבר חמוריה, שנהרגו לכאורה במתקפת נשק כימי. דמשק, סוריה, 22 באוגוסט 2013. רויטרס
צילומי הילדים המתים יגררו את ארה"ב לפעולה? סוריה, בשבוע שעבר/רויטרס

גורם ביטחוני המצוי במתרחש בסוריה אמר אמש כי השימוש בנשק הכימי בתקרית בחודש מרץ היה נקודתי, ומטרתו הייתה להעביר מסר קשה וקטלני למורדים על עוצמתו של המשטר הסורי. בפעם השנייה, השימוש בנשק הכימי נעשה בפאתי דמשק כשמזג האוויר משחק לרעת המפעילים ומביא לתוצאה קטלנית, רחבה יותר ובלתי צפויה שמקבלת הד תקשורתי עולמי כשבמוקד תמונות הילדים המתים.

בצה"ל מעריכים כי הפעם לאמריקנים אין ברירה אלא להגיב כדי לשמר את יכולת ההרתעה שלהם במזרח התיכון כשעיני סעודיה, ירדן, מצרים וטורקיה השכנה, נשואות לעבר נשיא ארה"ב שקבע בעצמו את רף המינימום להתערבות אמריקנית.
ארבע המשחתות שעושות את דרכן לעבר חופי סוריה מהוות חלק מארגז הכלים של הצבא האמריקני. בצה"ל מעריכים כי ביכולת הצבא החזק בעולם לבצע תקיפה נקודתית תוך משט הפגנתי של המשחתות מול החופים הסורים בלטקיה וטרטוס כדי להעביר את המסר. פעולה זו נראית סבירה יותר.

בנוסף לכך, יכול הצבא האמריקני להטיל סגר ימי או אווירי על כלי טיס וכלי שיט צבאיים או להחמיר את המהלך באמצעות סגר גם על כלי שיט אזרחיים ובכך למנוע את הברחות אמצעי הלחימה והתחמושת המאסיביים מאיראן לצבא הסורי. בתרחיש החמור יותר, יבצע הצבא האמריקני התקפה רחבה על יעדים ברחבי סוריה, כשעל הכוונת מתקני הנשק הכימי של הצבא הסורי ובסיסי טילים שלו. תקיפה מהסוג הזה עשויה לפתור חשש של מדינות באזור, כולל בישראל, שפעילי ג'יאהד עולמי ינסו לשים את ידם על מאגרי הנשק הכימי כדי לנקום במשטרו של אסד. הכלי הנוסף בארגז הכלים האמריקני הן צוללות שמשייטות במזרח התיכון ויכולות להפתיע בכל רגע נתון את הצבא הסורי בירי טילי שיוט מדויקים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הכדור במגרש של אובמה

חשוב להדגיש כי מאזן האימה בין סוריה לישראל נשמר היטב לאורך תקופה ארוכה לאחר שישראל הוכיחה כי לא תסבול "שינוי אסטרטגי" במזרח התיכון. על פי פרסומים זרים, בכל פעם שישראל גילתה כי המשטר הסורי מנסה להעביר נשק שובר איזון לידי חיזבאללה - בוצעה תקיפה. גם כשזיהה המודיעין הישראלי מאיזו עמדה נפתחה אש לעבר רמת הגולן, היא הותקפה על ידי חימוש מדויק. הפעולות הללו, בצירוף התקיפה בלבנון בשבוע שעבר כתגובה לשיגור מטח הרקטות לעבר ישראל, מעבירות מסר ברור לחיזבאללה, איראן ולסוריה כי ישראל לא מתכוונת לשבת בחיבוק ידיים ו"תקופת ההכלה" שהייתה נהוגה טרם מלחמת לבנון השנייה נעלמה מההיסטוריה.

הכדור במגרש של ברק אובמה, טוענים כעת גורמים בצה"ל. ברגע שאסד הבחין כי ארה"ב לא מגיבה לשימוש בנשק הכימי שמבחינתו מטיל אימה על האוכלוסייה והמורדים הוא ניסה ללכת על הסף ולבצע פעולה שנייה. אך התמונות מחייבות את ארה"ב כמנהיגת העולם החופשי לנקוט עמדה ברורה. בשל המציאות במישור הדיפלומטי, ינסו האמריקנים לגבש קואליציה רחבה של הסכמה בקרב מדינות שונות לפני תקיפה, ברקע התנגדות מוסקבה ובייג'ין לכל מהלך שכזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully