וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון על הקיצוצים בצבא: "האיומים סביבנו השתנו"

11.7.2013 / 14:50

בצל הקיצוצים, שר הביטחון אמר כי על הצבא להתאים עצמו להווה ולעתיד המשתנים. עם זאת, הוא הבהיר: "צעדים אלו נעשים באחריות, נשמור על פער טכנולוגי דרמטי מול האויבים"

צילום: שי מכלוף, דובר צה"ל; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

(צפו ברמטכ"ל גנץ מתייחס לתכניות צה"ל, בחודש שעבר)

שר הביטחון, משה יעלון, התייחס היום (חמישי) לתוכנית השינויים והקיצוצים החדשה בצבא, עליה הודיע אמש (רביעי) צה"ל. לטענתו של יעלון, בעוד שנים מעטות אנו עתידים לראות צה"ל אחר. "נוכח השתנות האיומים סביבנו, ובעקבות יכולות שצה"ל פיתח, הגענו למסקנה שעלינו להוביל רפורמה משמעותית ולא לשעבד את העתיד על חשבון ההווה", אמר השר. הוא הבהיר כי "צעדים אלו נעשים באחריות ובשיקול דעת, והם כוללים השקעה באמצעי לחימה ובמערכים שיסייעו לצה"ל להמשיך לשמור על פער טכנולוגי דרמטי אל מול המדינות והארגונים שסביבנו".

שר הביטחון בוגי יעלון בוועדת חוץ וביטחון, יוני 2013. יואב דודקביץ'
רוצה שצה"ל ישמור על פער טכנולוגי דרמטי. השר יעלון/יואב דודקביץ'

בשבוע הבא, עתידים להציג הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, וסגנו אלוף גדי איזנקוט, לדרג המדיני מתווה לקיצוץ ושינוי במבנה הכוח של צה"ל. מדובר בקיצוץ רוחבי בכל שורות הצבא, שלא נראה כדוגמתו בעשור האחרון. המרכיב הראשוני שייפגע במסגרת הקיצוץ הוא תהליך ההתעצמות של צה"ל, שיקוצץ בכחמישה מיליארד שקלים. ההתעצמות היא הסעיף העיקרי הניתן לשינוי אחרי ניתוח המשכורות, הביטחון השוטף ותשלומי המנהלות הקבועים.

הקיצוץ יכלול שינוי מבני של ממש וסגירת מערכים בחיל האוויר, בחיל הים וכן בזרוע היבשה. הרמטכ"ל החליט לסגור עוצבות, יחידה ארטילרית, להוריד מהמערך שתי ספינות קרב וכן לסגור מערכים בתחום החימוש והלוגיסטיקה. גם אגף התקשוב צפוי להיות מושפע מהקיצוץ. נוסף על כך, מספר אנשי הקבע שצפויים להיות מפוטרים בשנים הקרובות עשוי לעלות מכ-4,000 לכ-5,000 משרתים.

מטוס קרב של חיל האוויר ממריא מבסיס תל נוף בדרכו לפעילות ברצועת עזה במסגרת מבצע "עמוד ענן", נובמבר 2012. AP
ייסגרו מערכים בחיל האוויר. מטוס קרב של חיל האוויר/AP

בצה"ל מתכוונים לקחת סיכון ולערוך רפורמות מורכבות וקשות במבנה הארגון כדי להתאים את סדר הכוחות לאיומים בגבולות המדינה ואל מול יעדים ארוכי טווח. יחד עם זאת הוחלט כי הקיצוץ לא יפגע בכמה מהמערכים, כמו אגף המודיעין, אם הדרג המדיני יקבל את המתווה של פורום המטה הכללי. בבסיס תכנית הקיצוצים – הרעיון של צבא קטן, גמיש וקטלני שביכולתו להכריע במהירות במתארים שונים.

ביום שני האחרון פורסם לראשונה בוואלה! חדשות על השבתתה של טייסת מבצעית עד להודעה חדשה, במטרה לחסוך את עלויותיה. לאחר אישור תקציב המדינה בחודש שעבר התקיימו במטה הכללי של צה"ל דיונים בנושא, שבסופם הוחלט על קיצוץ של שלושה מיליארד שקלים מתקציב הביטחון. בצה"ל אמרו אתמול בתגובה לפרסום כי "תהליך בניית התכנית הרב-שנתית של צה"ל התרחש בימים אלו אל מול המציאות האזורית ואתגרי השעה. התכנית נבנית בהתאם לאילוצי התקציב שהוגדרו על ידי הדרג המדיני ולצד צרכי ההתעצמות הנדרשים מצה"ל. כחלק מתכנית זו, נבחנים מספר שינויים בזרועות ובאגפים. צה"ל ערוך ונחוש לבצע את משימותיו ולהמשיך לשמור על ביטחונם של תושבי מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully