וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההתנגדות: פיילוט המאגר הביומטרי יוצא לדרך

בצל חשש מפגיעה בפרטיות, תעודות הזהות המסתמכות על מאגר של טביעות אצבע וצילום פנים יונפקו קודם באשדוד וראשון לציון. שר הפנים: "המדינה לא התמודדה ביעילות עם זיופים"

כארבע שנים וחצי לאחר שאושר, הפיילוט של המאגר הביומטרי יוצא היום (שני) לדרך. מהיום תתאפשר הנפקת תעודות זהות חכמות בערים אשדוד וראשון לציון, ויוקם המאגר, אשר יכלול טביעות אצבעות וצילום תווי הפנים של האזרחים. בהמשך, צפוי הפיילוט להתרחב לשאר חלקי הארץ.

בשנת 2009 עבר בכנסת החוק המאפשר את הקמת המאגר השנוי במחלוקת. על פי המתווה שנקבע, בשנתיים הראשונות להקמת המאגר רק אזרחי ישראל שיחפצו בתעודת זהות חכמה ייכנסו למאגר, זאת לאחר שיאשרו זאת בכתב. במהלך השנתיים הללו תיבחן נחיצותו של המאגר, ובתומן יוחלט אם להאריך את החוק. אם הפיילוט יעבור בהצלחה, ההצטרפות למאגר תהפוך לחובה.

"זו הייתה החלטת הכנסת, לבצע פיילוט של שנתיים", הסביר הבוקר שר הפנים, גדעון סער בראיון לגלי צה"ל. "זה נבחן מכל ההיבטים בכנסת ובבג"ץ ויוצא היום לדרך. עוד שנתיים זה יחזור לכנסת. בשלב זה יש לפי החוק בחירה לאזרחי ישראל אם להנפיק תעודות חכמות או לא. מעריכים לפי ההיקפים הגדולים של גניבה והונאות בישראל , שנכון להוציא את תעודות הזהות והדרכונים החכמים".

"חשוב שנעבור לשלב הזה"

לדברי סער, הקלות שבה ניתן היה לזייף תעודות זהות קיימות היא ליקוי שעמדו עליו בדוחות מבקר מדינה. "המדינה לא התמודדה בצורה אפקטיבית והתעודות החכמות אמורות לעשות את זה. חיים במציאות שקיימים בה כמה מאגרים ביומטריים. המידע מצוי בידי רשויות שונות כמו משרד הפנים, משרד התחבורה, ביקורת הגבולות, לשכת התעסוקה, לצורך אשרה של שגרירות ארצות הברית".

מלבד ההתנגדות לפגיעה בזכויות האזרחים, אחת הסיבות המרכזיות להתנגדות שעלתה למאגר הביומטרי היא החשש מדליפות. בהקשר זה, הסביר השר סער שהמערכות האחראיות על המאגר עובדות בסטנדרטים הגבוהים ביותר של הגנת הפרטיות, ומדובר במאגר מאובטח ומבוקר. "לא כל אדם יכול להוציא כמה תעודות זהות חכמות. אני כבר הוצאתי תעודת זהות חכמה ודרכון חכם. מדובר על צילום הפנים ואצבע מורה בכל יד. אני ישן בלילה ויודע גם שהנתונים הללו מוצפנים ונפרדים מכל רשת. טוב שזה יוצא לדרך וחשוב שנעבור לשלב הזה. אני משוכנע שבעוד שנתיים נעבור את השלב הזה וההכרעה תחזור לכנסת".

אחת המתנגדות המרכזיות לחוק היא יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', אשר התבטאה בעבר בצורה נחרצת נגד המהלך. "החוק הביומטרי שועט קדימה ומסכן את פרטיותם, את שלומם ואת כספם של ישראלים רבים", אמרה יחימוביץ. "זה חוק חשוך המקנה למדינה שליטה בלא מצרים על מאגר של טביעות אצבע, תמונות ונתונים אישיים של אזרחי המדינה, כאילו היו עבריינים מבוקשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully