וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורסי לא נכנע לאולטימטום: "לא מוכן לקבל תכתיבים"

הנשיא המצרי הבהיר בנאום שנשא בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית כי הוא אינו מתפטר, וכי הוא "מחויב לחוקה". במהומות שפרצו בקהיר בתום הנאום נהרגו 16 בני אדם ונפצעו 200

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, פנה הלילה (רביעי) לעם המצרי בנאום מיוחד שנשא בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית, והבהיר כי הוא אינו מתכוון לפנות את כסאו ולהתפטר. "אני לא מוכן לקבל תכתיבים", אמר הנשיא. בתגובה לאולטימטום שהציב לו הצבא, אמר מורסי כי הוא מחויב להמשיך לשאת במחויבויות הדמוקרטיות שלו, ולהגן על הסדר הציבורי במדינה.

"אזרחי מצרים העניקו לי את המנדט להיות נשיא. הם בחרו בי בבחירות חופשיות", אמר מורסי. "אין לי ברירה אלא להיות מחויב לחוקה המצרית". הנשיא, שנאם במשך יותר מ-40 דקות, ביקש להרגיע את הרוחות הסוערות במדינה, והודה כי הוא עשה כמה טעויות במהלך כהונתו. אולם, הוא ביקש להדגיש כי שנתו הראשונה בתפקיד הייתה קשה מאוד. זאת, בשל העובדה כי הוא נאלץ להתמודד עם כמה אתגרים מורכבים ביותר, תולדה של השחיתות של הממשל הקודם. כמו כן, הבהיר כי "אני חייב להגיב כאשר מתרחשים אירועים אלימים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"בחרו בי בבחירות חופשיות". הנשיא מורסי במהלך נאומו, הלילה/מערכת וואלה, צילום מסך

בתום נאומו של מורסי פרצו בפתח אוניברסיטת קהיר מהומות אלימות בין תומכיו של הנשיא לבין מתנגדיו. 16 בני אדם נהרגו ו-200 נוספים נפצעו במהומות, אשר במהלכן דווח על שימוש שעשו כוחות הביטחון המצריים בנשק חם ובגז מדמיע. בכך, מגיע מספר ההרוגים ביממה האחרונה במצרים ל-23, לאחר שאתמול נהרגו שבעה בני אדם בהפגנה בעיר גיזה.

בתגובה שפרסם הארגון המאחד של תנועות האופוזיציה במצרים לנאומו של מורסי נאמר כי דבריו של הנשיא וסירובו להתפטר מהווים פתח לתחילתה של מלחמת אזרחים. "זוהי קריאה גלויה למלחמת אזרחים", נאמר בהודעת האופוזיציה. "הנשיא ממשיך להתכחש לכך שהעם דורש ממנו להתפטר". כמו כן, בהודעה שפרסם הלילה צבא מצרים בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו, תחת הכותרת "השעות האחרונות", נאמר כי אנשי הצבא מוכנים למות על מנת להגן על אזרחי המדינה מפני טרוריסטים וטיפשים. "אנו נשבעים לאלוהים שנקריב אפילו את הדם שלנו עבור העם המצרי, על מנת להגן עליו מפני טרוריסטים, קיצונים או טיפשים", לשון ההודעה.

מוקדם יותר, פרסם הנשיא הודעה בחשבון הטוויטר הרשמי שלו, בה קרא לצבא לסגת מהאולטימטום שהציב לשלטונו. "הנשיא מוחמד מורסי מבקש להדגיש את דבקותו בלגיטימיות של החוקה, דוחה כל ניסיון לסטות ממנה, קורא לכוחות הביטחון לחדול מאיומיהם ומסרב לקבל תכתיבים פנימיים או חיצוניים", נכתב בהודעה. גורמי אופוזיציה במצרים הגיבו להודעתו של הנשיא, וטענו כי סירובו של מורסי להתפטר "מוביל לעימות ואינו מהווה הקשבה לרחשי הרחוב". כמו כן, טענו כי הם "מאוד מודאגים מהסלמת אירועי האלימות".

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
תומכי נשיא מצרים מוחמד מורסי מפגינים בשכונת גיזה, קהיר. 2 ביולי 2013. AP
הפגנת תמיכה בנשיא בעיר גיזה, אתמול/AP

נאומו הטלוויזיוני של הנשיא מורסי מגיע על רקע לחץ גדול מאוד שמופעל עליו בימים האחרונים, מבית ומחוץ, להתחיל בהליך לקראת קיום בחירות חדשות. מקורות בצבא מצרים מסרו אתמול לסוכנות הידיעות רויטרס את פרטי "מפת הדרכים" שגיבשו ראשי הצבא, במקרה שהנשיא לא ישעה לדרישת האולטימטום הצבאי שהוצבה לו, הצפויה לפקוע היום. "מפת הדרכים" כוללת את פיזור מועצת השורא - הבית העליון של הפרלמנט וכן הקפאת החוקה שגיבש. מועצת העם במצרים – הבית התחתון של הפרלמנט, פוזרה כבר, ומשמעות הדבר היא הליכה לבחירות חדשות במדינה השסועה.

המקורות הצבאיים הסבירו כי בכוונתם להקים מועצת מעבר, שתורכב מזרמים שונים בציבור המצרי, קבוצות פוליטיות וגורמים מקצועיים. המועצה הזמנית תכהן עד שהצעת החוקה המצרית תתוקן. כמו כן יתקיימו בחירות לנשיאות המדינה, בעוד הבחירות לפרלמנט יידחו. אנשי הצבא מתכננים לפתוח בשיחות עם אנשי האופוזיציה עם פקיעת האולטימטום שהציבו למורסי.

במקביל ללחץ מבית, נאלץ מורסי להתמודד גם עם לחץ מצד הממשל האמריקני. רשת CNN דיווחה כי ממשל אובמה האיץ בנשיא המצרי להכריז על בחירות מוקדמות. על פי הדיווח, הנסמך על גורמים רשמיים בממשל האמריקני, ארצות הבריתהזהירה בנוסף כי צבא מצרים יסתכן באיבוד הסיוע הצבאי, אם אנשיו יפעלו לביצוע הפיכה צבאית נגד הנשיא. בניגוד לתקופה שקדמה למהפכה ב-2011, שבמהלכה ארצות הברית מיהרה להתנער מהנשיא המודח חוסני מובארק, הגורמים הבהירו כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לא קורא למורסי להתפטר באופן מידי. "מה שאנחנו אומרים זה פשוט – 'עליך למצוא דרך לקיום בחירות חדשות'", הסבירו הגורמים. לדבריהם, "זו כנראה הדרך היחידה לפתור את העימות הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully