וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייגל: ארה"ב מסוגלת להתמודד עם האיום האיראני

שר ההגנה האמריקני הצהיר כי ארצו תשמור על נוכחות של כוחות צבא במפרץ הפרסי, לאור החשש מירי טילים איראניים. "ישראל היא מדינה ריבונית שיש לה זכות להגן עצמה"

שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, שלח הלילה (שישי) מסר מרגיע לישראל, וכן לשאר בעלות בריתה של וושינגטון, ואמר כי לארצות הברית יש יכולות להתמודד עם האיום האיראני. "אם לא היו לנו היכולות הללו, לא הייתה נותרת לי ברירה אלא לפנות לקונגרס וכן לנשיא – ולומר זאת", אמר הייגל בדברים שנשא בכנס מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון. הוא והסביר כי למרות הקיצוצים בתקציב, ארצות הברית עדיין מסוגלת לשמור על האינטרסים שלה באזור.

לדבריו, בפנטגון נחושים לשמור על נוכחות של כוחות אמריקניים באזור המפרץ הפרסי, לאור האיום האפשרי מצד איראן של ירי טילים. "כיום היכולות של ארצות הברית במפרץ הפרסי גבוהות בהרבה מהיכולות שהיו לנו לפני 9\11 (מתקפת הטרור של אל-קאעדה בשטח ארצות הברית ב-2001 – נ.מ). המדיניות שלנו נועדה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. אף אפשרות לא ירדה מהפרק", אמר הייגל, והוסיף כי ארצות הברית פועלת לעיבוי מערכות ההגנה של בעלות ברית באזור.

מוקדם יותר נאם בכנס חבר ועדת חוץ וביטחון ומקורבו של ראש הממשלה, ח"כ צחי הנגבי, ואמר כי בנוגע לאיום האיראני, "ההחלטות צריכות להתקבל השנה, 2014 זה הגבול". הנגבי טען כי טהרן מתעלמת מהאיומים הבינלאומיים ומתקדמת לעבר השגת הפצצה. "האיראנים עדיין ממשיכים בהעשרה", הצהיר הנגבי בנאומו והבהיר: "בקצב ההעשרה הנוכחי - ההחלטה צריכה לבוא עד סוף השנה". לטענתו, שנת 2014 היא "הקו האדום" מבחינת ישראל, וזאת על אף הניסיונות להגיע לפשרה דיפלומטית שתמנע מהלך צבאי אפשרי נגד איראן.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון,  בסיור מוסק לרמת הגולן, עם שר ההגנה האמריקאי, צ'אק הייגל, אפריל 2013. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
החמיא למקבילו הישראלי. הייגל ושר הביטחון משה יעלון/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

שר ההגנה הייגל, שציין בדבריו כי ישראל היא בעלת הברית הקרובה ביותר של ארצו במזרח התיכון, הדגיש כי למרות מאמציהם לשמור העליונות של הצבא הישראלי באזור, "ישראל היא מדינה ריבונית שיש לה זכות להגן על עצמה".

"הסדר שלום ייצור הזדמנויות חדשות

גם המשבר בסוריה ממשיך להדיר שינה מעיני הבכירים האמריקנים, ולדברי הייגל בוושינגטון מתייחסים ברצינות להערכות לפיהן משטר אסד עשה שימוש בנשק כימי במהלך מלחמת ההתשה שהוא מנהל נגד המורדים הסורים. "לפעולה צבאית, ומנגד לחוסר פעולה, תהיינה השלכות רבות. חשוב להתמודד עם העובדות כדי לקבוע מדיניות. המעצמות הגדולות משתמשות בכל הכלים העומדים לרשותן לשם כך", אמר השר האמריקני, והדגיש: "אף אומה בעולם אינה חזקה דיה לפתור את כל הבעיות לבדה - הבעיות גדולות ומורכבות מדי, ולא היינו יכולים לעשות זאת לבד גם אם היה עומד לרשותנו תקציב הכפול מזה של היום. לכן בריתות בין מדינות הן חיוניות".

הייגל לא שכח בנאומו את בעלת הברית הנוספת של ארצו במזרח התיכון – מצרים, ואמר כי שיתוף הפעולה הביטחוני עמה, וכן עם מדינות ערב נוספות, למעשה מחזק את ביטחונה של ישראל. הבכיר האמריקני פנה לנשיא המצרי, מוחמד מורסי, המנסה גם כיום לייצב את משטרו לאחר עלייתו לשלטון, ואמר כי אם יקדם רפורמות כלכליות ופוליטיות במצרים, הקשרים עם ארצות יתהדקו עוד יותר. הוא הזכיר בנאום כי ההנהגה המצרית חזרה על מחויבותה להסכם השלום עם ישראל וכן התחייבה להגביר את האבטחה בחצי האי סיני. הייגל, שביקר לפני כמה שבועות בישראל, החמיא למקבילו הישראלי, השר משה יעלון, ואמר כי "ליחסים בין-אישיים יש משמעות רבה כשמנסים לקדם מהלכים". הוא האיץ בישראלים לקדם את תהליך השלום עם הפלסטינים, לאור חוסר היציבות המאפיין את האזור מאז גל האביב הערבי, ואמר כי הסדר שלום בין הצדדים "עשוי ליצור הזדמנויות חדשות באזור".

sheen-shitof

עוד בוואלה

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully