וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל התקיפה: "כיפת ברזל" נפרשה בחיפה ובצפת

5.5.2013 / 13:07

מערך ההגנה האווירית של צה"ל פרש סוללות של מערכת יירוט הטילים לאור המתיחות הגוברת עם סוריה ולבנון. נתניהו יכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני להתייעצות ביטחונית

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

המתיחות בגבול הצפון בתקופה האחרונה, שהגיעה בימים האחרונים לשיאה לאור תקיפת שני משלוחים איראניים של טילי קרקע-קרקע שהיו מיועדים לחיזבאללה, הביאה את מערך ההגנה האווירית של צה"ל לפרוש סוללות של מערכת יירוט הטילים "כיפת ברזל" בחיפה ובצפת. לאור החשש מהסלמה במצב השברירי ממילא עם סוריה ולבנון, הוחלט הבוקר (ראשון) בצה"ל גם לבטל קמפיין שאמור היה להתפרסם במהלך השבוע, כחלק מתרגיל פיקוד העורף "נקודת מפנה 6" שצפוי להיערך השנה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפוי לכנס בשעה 15:00 את חברי הקבינט המדיני-ביטחוני בלשכתו להתייעצות ביטחונית, לאור ההתפתחויות האחרונות.

כיפת ברזל בצפת, מאי 2013. דרור עינב
מערכת "כיפת ברזל" שנפרשה בצפת/דרור עינב

הבוקר אישרו גורמי מודיעין מערביים את הדיווחים לפיהם מטוסי חיל האוויר תקפו הלילה בסוריה משלוח של טילי "פאתח 110" שהועברו מאיראן והיו מיועדים לארגון הטרור השיעי שבלבנון. גורם בכיר ישראלי אישר שהלילה אירעה תקיפה ישראלית בסוריה. כלי תקשורת בסוריה דיווחו כי היעד שהותקף היה מרכז מחקר צבאי הממוקם באזור ג'מראיא בפרברי דמשק – יעד שהותקף על פי פרסומים זרים על ידי ישראל בחודש ינואר השנה. בליל שישי תקפו מטוסי חיל האווירי הישראלי משלוח של טילי "פאתח 110", בעלי טווח פגיעה של 300 קילומטרים, שהגיע מאיראן לשדה התעופה הבינלאומי בדמשק. מדובר בפיתוח איראני מתקדם של טיל סיני המסוגל לפגוע בחלק רחב משטח ישראל. הגורמים המערביים מסרו כי סוריה משמשת תחנת מעבר למשלוחי הנשק ללבנון.

בתוך כך, ממשלת איראן גינתה הבוקר את ישראל על "תקיפתה" את משלוח טילי הקרקע-קרקע בדמשק, שעל פי הדיווחים נשלח על ידיה ויועד להגיע לידי חיזבאללה. עוד נמסר כי משרד החוץ האיראני קרא למדינות במזרח התיכון להתנגד לפעולה. בסוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דווח כי דובר משרד החוץ האירני מסר שטהרן מגנה את הפעולה של ישראל ש"מנסה לערער את היציבות באזור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

בתחילת חודש אפריל העבירה חברת רפא"ל לידי צה"ל סוללה חמישית של מערכת ההגנה האווירית "כיפת ברזל". הסוללה, שתוכננה תחילה להיות מופעלת על ידי חיילי מילואים, תתופעל על ידי חיילים בשירות סדיר. הסוללה הצטרפה לארבע סוללות שכבר נמצאות בשימוש מבצעי בידי צה"ל. המערכת נועדה להגן על שטח ישראל מפני ירי רקטות וטילים לטווח קצר. בשנים האחרונות רשמה המערכת הצלחה רבה ביירוט רקטות שנורו מרצועת עזה, וכן במהלך מבצע "עמוד ענן" שיזם צה"ל ברצועה נגד שלטון חמאס.

טיל מסוג פאתח 110. AP
טיל פאתח 110/AP

אמש דיווח העיתון "ניו יורק טיימס" כי צבא סוריה, הנאמן למשטרו של הנשיא בשאר אסד, השתמש בטילי הקרקע-קרקע במהלך הלחימה בכוחות האופוזיציה המתנגדים למשטר בדמשק. גורמים בארצות הברית מסרו לעיתון כי המשלוח האיראני נועד בנוסף לחדש את מלאי אמצעי הלחימה המידלדל של צבא אסד. הגורמים ציינו כי המחסן שהותקף בשדה התעופה בדמשק נשלט על ידי גורמים מאיראן בשיתוף פעילי חיזבאללה. ככל הנראה התקיפה ביום שישי לפנות בוקר אירעה מהשטח האווירי של לבנון.

עדכון ראשון: 12:05

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully