וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגיגה בשמש: צפו בהתפרצות סולארית מרהיבה

בתזמון הולם לחג הפועלים, חוותה אמש השמש סופה אדומה ששיגרה להבות עצומות לחלל. האירוע כולו תועד במצלמת הטלסקופ של נאס"א. הפעם, כדור הארץ לא היה נתון בסכנה

צילום: רויטרס

חגיגה אדומה בכוכב הלוהט. השמש, שנמצאת בשיא מחזור פעילות של 11 שנים, חוותה אמש (רביעי) התפרצות סולארית מרהיבה, ושיגרה לחלל להבות פלזמה בוהקות. הן תועדו במצלמה מיוחדת המותקנות על גבי טלסקופ של נאס"א. לדברי סוכנות החלל האמריקנית, ההתפרצות ארכה כשעתיים וחצי.

כאשר "סופה" געשית שכזו מתרחשת בכיוון כדור הארץ, נשקף לעתים סיכון לחלליות ולאסטרונאוטים, ומורגשים שיבושים בתקשורת המועברת באמצעות לוויינים. למעשה, לא ניתן להתגונן מפני השפעות סופת השמש, אלא רק לחזות מראש את מועד התרחשותה. במקרים של סופות קיצוניות במיוחד, ניתן לסובב לוויינים כך שהחלקים הרגישים בהם יהיו מוסטים מפני השמש. במקרים נדירים מאוד של התפרצות אדירה, עולה צורך להחזיר את האסטרונאוטים מתחנת החלל הבינלאומית.

התפרצות סולארית: איך זה משפיע על מי שגר בכדור הארץ?

צילומים שהפיצה נאס"א המתעדים התפרצויות של סופות שמש, ינואר 2012. NASA, AP
צילום שהפיצה נאס"א מהתפרצות סופת שמש בינואר 2012/AP, NASA

עם זאת, "הסופה האדומה" שהתחוללה אמש - ובתזמון מיוחד לרגל יום הפועלים הבינלאומי - התרחשה בצד של השמש המרוחק מכדור הארץ. השמש פועלת במחזור בן 11 שנים, שבשיא היא חווה פעילות רבה, דבר הבא לידי ביטוי במספר גדול מאוד של "כתמים". הכתמים הם אזורים מעט קרים יותר על פני השמש, ומייצגים אזור של פעילות מגנטית. לעתים, מאזורים של כתמי שמש נפלט שטף של חלקיקים חזקים מאוד, אלקטרונים או פרוטונים, הנעים במהירויות גדולות מאוד ונושאים איתם אנרגיה גבוהה מאוד. אותם חלקיקים טעונים במטען חשמלי, וכאשר כתמי השמש פונים לכיוונינו, מתרחשת התפרצות סולארית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully