וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אייר פורס 1 באוויר: אובמה מגיע היום לביקור היסטורי

בתום שבועות של הכנות, ינחת היום נשיא ארצות הברית לביקור בן 3 ימים, בהם יפנה אל האזרחים וידון בגרעין האירני, בסוריה ובנושא הפלסטיני. אובמה המריא ב-2:14 מוושינגטון

רויטרס

בישראל סופרים את השעות האחרונות שנותרו עד לנחיתתו של מטוס ה"אייר פורס 1" בנמל התעופה בן גוריון – הרגע שבו יחל הביקור הראשון מזה חמש שנים של נשיא אמריקאי בישראל. לאחר הגעתו אתמול (שלישי) של מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, בישראל, ממתינים עתה בדריכות לנשיא ברק אובמה, שהגיע "להקשיב" לציבור הישראלי, ולא, כפי שהסביר קרי, להנחית סדר יום חדש במזרח התיכון. כבר בשעה 02:14 (שעון ישראל) המריא הנשיא האמריקאי מוושינגטון במטוסו האישי, יחד עם פמלייתו, והוא צפוי לנחות בישראל בשעות הצהריים.

ביקור אובמה: סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
הפגנה למען פולארד: "המאבק מחזיק אותו בחיים"
ביקור אובמה בישראל: שיבושי התנועה החלו כבר היום
לקראת ביקור אובמה: ג'ון קרי נחת בישראל

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ממריא לישראל. מרץ 2013. רויטרס
בא להקשיב. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה ממריא מוושינגטון/רויטרס

יותר מ-15 אלף שוטרים ואנשי אבטחה, בנוסף ל-600 אנשי הפמליה האמריקאית, יקחו חלק במבצע "ברית עמים", המבצע הכלל-ארצי לאבטחה ולשמירת הסדר במהלך שהותו של אובמה בישראל. בביקור בן שלושה ימים בישראל ובשטחי הרשות הפלסטינית ייפגש אובמה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם הנשיא שמעון פרס. הוא יתרשם לראשונה מסוללת "כיפת ברזל" שנפרשה בנמל התעופה בן גוריון לרגל ביקורו, ויערוך סדרת ביקורים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

הנשיא האמריקאי יישא נאום בבנייני האומה שבו יפנה לאזרחי ישראל. בן רודס, סגן היועץ לביטחון הלאומי של הבית הלבן, אמר בתדרוך שערך בשבוע שעבר כי הביקור מהווה "אות להמשך התמיכה בביטחון ישראל". לדבריו, אובמה ידון בביקור בשורה של סוגיות אזוריות, ובהן אירן, המשבר בסוריה ותהליך השלום. יועצו של הנשיא הדגיש כי אובמה רואה בביקור הזדמנות חשובה לערוך התייעצות עם מנהיגי ישראל, בייחוד לאור הקמתה של ממשלה חדשה.

מחכים לברק  אובמה בנתב"ג , מרץ 2013. בן קלמר
האבטחה כבר מוכנה. נמל התעופה בן גוריון, הבוקר/בן קלמר

למרות ההתרגשות והציפייה המתוחה בקרב ההנהגה הישראלית, ניתן לשער כי לא כל תושבי ירושלים מרגישים כך גם כן, לנוכח שיבושי התנועה הקשים הצפויים בימי הביקור. היום צפוי כביש ירושלים-תל אביב להיחסם לתנועה, מנמל התעופה בן גוריון עד ירושלים, כיוון ששיירת הנשיא אובמה צפויה לעבור במקום בין השעות 13:15 ל-14:15. ביום שישי ייחסם הכביש לתנועת כלי רכב בכיוון ההפוך, מירושלים לתל אביב.

הכנות לקראת ביקור אובמה במלון המלך דוד בירושלים, מרץ 2013. נועם מושקוביץ
הנשיא האמריקאי יתארח במלון דוד המלך בירושלים/נועם מושקוביץ

ביום חמישי צפוי אובמה לבקר בשטחי הרשות הפלסטינית, ובעקבות כך תיחסם התנועה בכביש מספר 60 מצומת חיזמה לכיוון בית אל, מהשעה 8:30 בבוקר עד 9:15. בירושלים עצמה צפויים שיבושי תנועה קשים במהלך כל הביקור הנשיאותי, והרחובות הסמוכים לבית ראש הממשלה, לבית הנשיא ולמלון המלך דוד, שם יתארח אובמה, ייחסמו לתנועה במהלך שלושת ימי הביקור, ולא תתאפשר בהם חניה. הרחובות שייחסמו הם: אמיל בוטה, מאפו, לינקולן, דוד פלוסר, אריה קורץ, העסקן, ינובסקי, דרך חברון (מצומת הרחובות ינובסקי עד המפקד), דרך רמז, דוד המלך עד גן הפעמון וכן וושינגטון לכיוון המלך דוד. דיירי הרחובות אמיל בוטה ואדמוני יוכלו להיכנס עם כלי רכב לרחובות בהצגת תעודת זהות כולל ספח, דרך רחוב שמאע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הצירים שייחסמו בירושלים/מערכת וואלה, צילום מסך

ביום חמישי יבקר הנשיא בהיכל הספר - אגף במוזיאון ישראל בירושלים - שם יחזה במגילות ים המלח ובתערוכה הטכנולוגית. הביקור במוזיאון הוגדר כ"חיבור בין הקשר לעת העתיקה - לעתיד" ואובמה מצפה שזו תהיה "חוויה חזקה". משם, ימשיך הנשיא לרמאללה לפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן והשניים יערכו מסיבת עיתונאים משותפת ויסעדו יחדיו. שני נושאי השיחה המרכזיים צפויים להיות המשך תמיכתה של ארצות הברית ברשות הפלסטינית והמאמצים לחידוש שיחות השלום.

לקראת הביקור ההיסטורי של אובמה בישראל שלחו אתמול יותר מ-100 חברי קונגרס אמריקאים, דמוקרטים ורפובליקנים, מכתב תמיכה לנשיא האמריקאי. חברי הקונגרס ביקשו מאובמה להדגיש בפני הישראלים את מחויבותה של ארצות הברית כלפי ישראל. הם ציינו במכתב כי ארצם חייבת לפעול למציאת פתרון דיפלומטי לסוגיית תכנית הגרעין האירנית, תוך דגש על עמדת הנשיא לפיה כל האפשרויות מונחות על השולחן. כמו כן הדגישו חברי הקונגרס כי על וושינגטון להמשיך לשמור על היתרון הצבאי של ישראל ביחס למדינות האזור, ועל זכותה להגן על עצמה. שלום בין ישראל לבין שכנותיה, ציינו חברי הקונגרס, יושג אך ורק באמצעות שיחות ישירות על בסיס מתווה שתי מדינות לשני עמים וכי על הממשל האמריקאי להמשיך לתמוך בסיוע הצבאי לישראל, כולל המשך התמיכה בפיתוח מערכות ההגנה "כיפת ברזל", "שרביט קסמים" ו"חץ".

חזרה גנרלית בבית הנשיא לבואו של אובמה, מרץ 2013. טלי מאייר
הכנות אחרונות בבית הנשיא, אתמול/טלי מאייר

בתוך כך, כ-3,000 בני אדם הפגינו אמש מול בית הנשיא בירושלים וקראו לשחרורו של המרגל היהודי ג'ונתן פולארד מהכלא האמריקאי, על רקע הגעתו הצפויה של אובמה. רעייתו, אסתר פולארד, אמרה לוואלה! חדשות כי "היה ליהונתן יום מאוד קשה מבחינה פיזית, והוא קיווה מאוד שאנשים יבואו ויצטרפו למאבק. כשאחזור הביתה הוא יתקשר אליי לדקה וכשאספר לו על מה שהיה הערב, על האנשים שבאו מכל הארץ וכמה שהם רוצים אותו, יהיה לו מאוד קשה להאמין שלציבור אכפת ממנו - זה מה שמחזיק אותו בחיים". לדבריה, "אני נפגשתי היום עם הנשיא פרס והוא אמר לי שהוא יודע את התהליך של מתן חנינות. אם יש מישהו עם המוניטין והיכולת שיכול להביע את עמדת הציבור זה הנשיא שלנו".

עצרת תמיכה בשחרורו של ג'ונתן פולארד, מרץ 2013. טלי מאייר
ההפגנה למען שחרורו של פולארד בירושלים, אמש/טלי מאייר

לרגל הביקור הנשיאותי התראיין אמש נשיא המדינה פרס לרשת CNN, ואמר כי על אף העובדה שקיימת מחלוקת בנושא לוחות הזמנים של תכנית הגרעין האירנית, אין לו ספק כי אובמה יבחר בדרך צבאית, במידת הצורך, כדי לעצור את פיתוח הנשק הגרעיני על ידי טהרן. על פי הדיווח ברשת האמריקאית, הנושא המרכזי שבו ידון הנשיא האמריקאי בביקורו הוא הגרעין האירני. "אני מאמין כי ארצות הברית עוקבת בזהירות אחר לוח הזמנים וקצב ההתקדמות של תכנית הגרעין האירנית. ההערכה הנוכחית מדברת על שנה, אך אם יהיה שינוי מוקדם יותר, אני בטוח שנשים לב לכך", אמר פרס בראיון. הוא הוסיף כי "אני סומך על דברי הנשיא אובמה, אין לי ספק בדבריו. אני מאמין כי הוא איש של ערכים. אני מעריך את מילותיו, הוא איש שחושב לפני שהוא מדבר".

כיפת ברזל הוצבה בנתב"ג לכבוד הגעת ברק אובמה, מרץ 2013. בן קלמר
הנשיא יזכה לתצוגת תכלית של מערכת כיפת ברזל/בן קלמר
מחכים לברק  אובמה בנתב"ג , מרץ 2013. בן קלמר
העיתונאים ממתינים לנשיא האמריקני. נתב"ג, הבוקר/בן קלמר
מחכים לברק  אובמה בנתב"ג , מרץ 2013. בן קלמר
הבמה החגיגית פרושה לקראת טקס הנחיתה/בן קלמר

סיקור מיוחד בוואלה! חדשות: אובמה מגיע לישראל

בהכנת הידיעה השתתפה נטשה מוזגוביה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully