וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רומניה: שוחררו הישראלים החשודים שסחרו בביציות

פרופ' רפאל רון-אל ועוזרתו דפנה קומורבסקי שנעצרו אתמול שוחררו בערבות, אך עדיין עומד נגדם צו עיכוב יציאה מרומניה. באסף הרופא "מקווים לראותם בישראל בהקדם"

צילום: רויטרס, עריכה: רן מנחם

שני הישראלים שנעצרו אתמול ברומניה בחשד לסחר בביציות שוחררו הבוקר (רביעי) בערבות לבית מלון בבירה בוקרשט. דרכוניהם של השניים – פרופ' רפאל רון-אל, מנהל יחידת ההפריה החוץ-גופית בבית החולים אסף הרופא, ודפנה קומורבסקי, טכנאית מעבדה שעבדה עמו – הושבו להם, אך עדיין עומד נגדם צו עיכוב יציאה מרומניה.

השניים נשלחו מטעם המרכז הרפואי אסף הרופא לעסוק בהפריות חוץ גופיות בנשים מקומיות, על פי אישור משרד הבריאות ורישיון עבודה רומני. בבית החולים אסף הרופא ביקשו להבהיר כי "המרכז הרפואי אסף הרופא לא ביקש אישור עבור המרפאה 'מד ניו לייף', היות שפרופ' רון-אל לא עסק בייבוא ביציות או כל חומר גנטי אחר, ולכן לא נדרש אישור רשמי של משרד הבריאות". מנהל בית החולים, ד"ר בני דוידזון, התייחס היום למעצר ואמר כי "פרופ' רון-אל הוא אחד הרופאים המוכרים והחשובים בתחומו וידוע ביושרו האישי והמקצועי, ואי לכך אנו בטוחים בחפותו ובחפותה של גב' קומרובסקי ומקווים לראותם בישראל בריאים ושלמים בהקדם".

אתמול דווח לראשונה בערוץ 10 כי משטרת רומניה ערכה פשיטה בסיוע התביעה, במסגרתה תושאלו ונחקרו 11 בני אדם, בהם פרופ' רון-אל וקומורבסקי, בחשד שהיו מעורבים בהפעלת מרפאות שבהן התקיים סחר בביציות. לפי הדיווח, בין העצורים רופאים, אחיות, מומחים להפריה וטכנאים רפואיים. בסך הכל, דווח על חיפושים שנערכו אצל 30 חשודים ועל הצהרות שנגבו מהם בחשד למעורבות בפרשה.

משטרת רומניה בפשיטה על מרפאת פוריות שהעסיקה ישראלים. בוקרשט, פברואר 2013. AP
הפשיטה שנערכה ברומניה, אתמול/AP

בשנת 2009 נעצרו ברומניה 30 חשודים בנסיבות דומות. בשנה שעברה נידונו חמישה ישראלים שהיו מעורבים בפרשה לחמש שנות מאסר, ומשפטם של שלושה מהם עדיין לא תם. יצוין כי כיום, בעקבות חקיקה בתחום ההפריה ברומניה משנת 2008 ובגלל מקרים של סחר, מתאפשר הליך תרומת ביצית ברומניה בין תורמת רומנייה לנתרמת רומנייה בלבד, ושתי הנשים צריכות לעבור ועדה מטעם המדינה שתאשר את התרומה.

לנוכח העובדה שיש ישראלים שנעזרים באפשרות ההפריה ברומניה, פועלות במדינה זו כמה קליניקות בהן עובדים ישראלים, לא רק רופאים. "מרפאות אלה פעלו עוד לפני חקיקת החוק הרומני שמגביל את התרומות לאזרחיות המדינה", אמר ד"ר איליה בר, מומחה ישראלי לפריון ומנהל המרכז הרפואי לפוריות, שעבד בעבר ברומניה. הוא העריך כי רובן פועלות כעת בעיקר עם אזרחי המדינה הרומנים. "אנחנו פעלנו שם עד לחקיקת החוק, אז אמרה לנו עורכת דין מקומית שבקרוב עבודתנו לא תתאפשר. ארזנו את חפצינו ועברנו ללטביה, שם פועלים במסגרת החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully