וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ירידה חדה בהאשמת חיילים בהתעללות בפלסטינים"

4.2.2013 / 18:21

על פי נתונים שפרסם ארגון "יש דין", אף אחד מתיקי החקירה שנפתחו ב-2012 לא הניב כתב אישום, והסביר זאת בכך ש"יש ליקויים רבים בחקירות מצ"ח הנוגעות לעבירות נגד פלסטינים"

ארגון "יש דין" הציג הבוקר (שני) נתונים עדכניים בדבר אכיפת החוק על חיילי צה"ל בגדה המערבית וברצועת עזה. לדברי הארגון, קיימת ירידה משמעותית בהיקף הגשת כתבי אישום בגין התעללות בפלסטינים, כאשר בשנים 2009-2011 הוגשו כתבי אישום בכ-2.5% מהחקירות שנפתחו וב-2012 אף אחד מתיקי החקירה שנפתחו במצ"ח לא הניב כתב אישום. פניית הארגון לדובר צה"ל בבקשה לקבל לידיו פרטים אודות חיילים שנגדם הוגש כתב אישום בגין התעללות בפלסטינים עוררה עליו לאחרונה ביקורת בצה"ל, שם חששו שמידע כזה יוביל לתביעות אזרחיות בישראל ובעולם.

אילוסטרציה. ShutterStock
בצה"ל חוששים שהמידע שעשוי לעבור לידי תנועת "יש דין" יגיע לכדי תביעות אזרחיות בישראל ובעולם/ShutterStock

הארגון ציין כי במהלך המחצית השנייה של חודש ינואר, נורו ונהרגו לפחות חמישה אזרחים פלסטינים מאש צה"ל בגדה ובעזה ובחלק מהמקרים הורה הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, לפתוח בחקירה פלילית. ליאור יבנה, מנהל מחלקת המחקר של "יש דין", אמר כי "הליקויים הרבים בחקירות מצ"ח, הנוגעות לעבירות נגד פלסטינים ובפיקוח הפרקליטות הצבאית, מביאים לסגירת רוב מוחלט של התיקים וכתבי אישום מוגשים בהיקף זעום".

ב"יש דין" טוענים כי בשנת 2012 נמסרו למצ"ח 240 תלונות ודיווחים שונים בדבר חשד לעבירות פליליות שביצעו לכאורה חיילי צה"ל נגד פלסטינים ורכושם בגדה המערבית וברצועת עזה. ב-78 מתוך 240 ההודעות שנמסרו פתח מצ"ח בחקירה פלילית, ו-25 תיקי חקירה נוספים נפתחו בעקבות הודעות שנמסרו עוד בשנת 2011. בסך הכל פתחה מצ"ח ב-103 חקירות פליליות במהלך השנה.

עוד נטען, כי נתוני השנים האחרונות מצביעים על ירידה משמעותית בהיקף הגשת כתבי אישום. נתוני השנים 2009, 2010 ו-2011 מראים כי 14 תיקי חקירה מתוך 534 שנפתחו בשלוש השנים האלה הניבו כתבי אישום, כלומר, 2.62 אחוזים בלבד. הארגון טוען כי אף אחד מתיקי החקירה שנפתחו במצ"ח ב-2012 לא הניב כתב אישום. כתב אישום אחד בלבד הוגש ב-2012 נגד חייל צה"ל שנאשם בפגיעה בפלסטיני, וזאת בעקבות חקירה שנפתחה עוד בשנת 2011.

תגובת דובר צה"ל: "יובהר כי לא כל החקירות שנפתחו בשנת 2012 הסתיימו, מכאן ניתן ללמוד כי הנתון המוצג הינו מגמתי. תלונות אודות התנהלות חיילי צה"ל נבחנות ע"י מצ"ח והפרקליטות הצבאית בהתאם למדיניות הפרקליט הצבאי הראשי, אשר אושרה בפסק דין מפורש של בית המשפט העליון. במקרים בהם עולה חשד לביצוע עבירה פלילית נפתחת חקירת מצ"ח המלווה ע"י קציני חקירות מנוסים, ולעיתים אף על ידי גורמים משפטיים מהפרקליטות הצבאית. כל החלטה בנוגע לתיק חקירה, בין אם הגשת כתב אישום, נקיטת צעדים משמעתיים או סגירת תיק מתקבלת באופן פרטני, ובוודאי שלא ניתן בהחלטה משקל כל שהוא לנתונים סטטיסטיים כאלה או אחרים. חשוב להדגיש, כי על כל החלטה של רשויות הצבא, ניתן להגיש עתירה לבג"ץ".

"גורמים שונים, וביניהם עמותת "יש דין", מימשו אפשרות זו לא אחת, ובמרביתם המוחלט של המקרים לא מצא בית המשפט העליון מקום להתערב בהחלטות שהתקבלו. כמו כן, מטבע הדברים, דו"ח המציג נתונים סטטיסטיים אודות החלטות בתיקים פליליים, אינו יכול לשקף את טיב ואופי ההחלטות המתקבלות בנוגע לכל תיק ותיק", לשון תגובת דובר צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully