וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אל-סם" בסכנת סגירה: "מה יעלה בגורל הנוער?"

שלושה סניפים כבר נסגרו, והעמותה, היחידה שמאפשרת מענה אנושי לבני נוער עם בעיות סמים ואלכוהול, מתקשה לשמור על פעילותה. יו"ר העמותה: "כמות המשתמשים רק הולכת וגדלה"

כ-700 אלף שקלים בשנה - זו התוספת התקציבית הדרושה לעמותת אל-סם להצלת פעילותה הגוססת. "סכום פעוט זה מפריד בין שיקום להידרדרות לסמים", אמרה היום (ראשון) אורנה לשם, מנכ"ל העמותה במסיבת עיתונאים שכינסה בשל מצבה.

בשנה האחרונה נאלצה העמותה, המעניקה טיפולים, הדרכות וייעוץ לבני נוער בבעיות הקשורות בסמים ובאלכוהול, לסגור שלושה מתוך 11 סניפיה ברחבי הארץ, זאת בשל תקצוב משרד הרווחה שאינו מאפשר מתן מענה הדרוש לשיקום בני הנוער. כעת זקוקה העמותה לתוספת על מנת לפתוח סניפים שנסגרו, לטפל בבני נוער, כולל אלה שנמצאים ברשימות המתנה, ואפשרות להחזיק קו חם כל השנה עבור הציבור. "ללא עדכון ריאלי של התקציבים נאלץ להמשיך ולצמצם פעילות עד לסגירת העמותה", הוסיפה לשם.

סמים - אילוסטרציה. ShutterStock
"סכום פעוט מפריד בין שיקום לבין הידרדרות לסמים"/ShutterStock

ורדה גילרמן, שבנה שחף התאבד כתוצאה מדיפרסיה ממנה סבל לאחר שימוש בגראס, הביעה דאגתה ממצב העמותה. "כל מה שנשאר לנו זה ילד במסגרת על הקיר", אמרה גילרמן. "אני הייתי מאותם הורים שפוגשים היום ואמרים 'אנחנו משפחה טובה', 'הילד שלנו ילד טוב', 'לנו זה לא יקרה', והיום אני מסתובבת בבתי ספר ובצבא ומסבירה שיכול לקרות לכל אחד. אני מסבירה כמה חשוב לזהות סימנים כמה שיותר מוקדם לטובת הצלחת הטיפול". הוסיפה גילרמן. "היום אני מפנה לאל-סם, אני לא יודעת מה יהיה גורלם של בני הנוער אם העמותה תחדל מלפעול".

"ככל שמטפלים מוקדם יותר - הסיכוי לחזור לחיים גדול יותר"

עמותת אל-סם הוקמה בשנת 1983 ובמשך כ-30 שנה היא פועלת בקרב בני נוער וצעירים לצמצום תופעת השימוש בסמים ובאלכוהול, ומתן טיפול מקצועי לכל נער או נערה, המשתמשים בסמים או באלכוהול, למשפחתם ולסביבתם הקרובה. העמותה הפעילה 11 סניפים ברחבי הארץ, ממעלות בצפון ועד קריית מלאכי בדרום, כולל במגזר הערבי. בנוסף מפעילה העמותה "קו חם", המשמש כקו ייעוץ, הדרכה ועזרה להורים ואנשי מקצוע בהתמודדות עם בני נוער וצעירים המשתמשים בסמים ואלכוהול.

העמותה יידעה את משרד הרווחה במצוקה אך פתרונות לא ניתנו על אף שהמדינה מפנה בני נוער אל העמותה דרך מחלקות הרווחה ושירות המבחן. "כדי להעניק את הטיפול, כפי שמשרד הרווחה עצמו דורש, התקציב אינו מספיק", אומרת המנכ"לית לשם. "המדינה בונה על תמיכה של גופים פילנתרופיים ותרומות, אולם תרומות פחתו בצורה דרסטית, כשקיימת רתיעה של תורמים ממתן תרומה לעמותות בתחום הסמים. על המדינה להבין כי אם יעשו זאת עכשיו זה יעלה הרבה יותר בשלב מאוחר יותר, כשמוסדות ועבריינות עולים הרבה יותר כסף למדינה".

משרד הרווחה מממן את פעילות העמותה הוותיקה, בכ-670 שקל לנער לחודש. אלא שתקציב זה אינו מספיק לפעילות העמותה המעניקה טיפול הכולל טיפול רגשי וכן הדרכה הורית. יצוין כי עמותת אל-סם היא היחידה מבין הדומות לה שמפעילה מענה האנושי. יהודה בר, יו"ר העמותה מציין כי "כמות המשתמשים בסמים הולכת וגדלה כשעל פי הנתון הרשמי כ-10% מבני הנוער הודו שהשתמשו או משתמשים בסמים, מדובר בכ-60-70 אלף בני נוער. לדבריו, "ככל שמטפלים מוקדם יותר בהתמכרות הסיכוי להחזיר את המכור למסלול חיים נורמלי גדול יותר".

"בני הנוער רבים חושבים שסמי פיצוציות הם חוקיים", אומרים באל-סם. "הם יושבים עם החברים, צורכים סמים ובשובם הביתה חווים פרנויה והתקפי חרדה וחוששים שהדבר יימשך, ואז הם מעזים להתקשר אלינו כי הם מפחדים פחד מוות ורק רוצים לשמוע שזה יעבור".

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully