וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטהרן מודאגים: "עלייה חדה בנישואי ילדים באירן"

משה-חי הגיגת

5.1.2013 / 14:01

החוק האירני מתיר נישואים מגיל 15 לבנים ו-13 לבנות, אולם לאחרונה נרשמה עליה בנישואים בין ילדים בני פחות מעשר, אשר רופא קבע שהגיעו לבגרות מינית. "החוק כשלעצמו תקין"

בשבוע האחרון חשפו אנשי המועצה לשלום הילד באירן תופעה מטרידה, שבשנים האחרונות רק הולכת ומתרחבת – נישואי ילדים במדינה. על פי מפקדי האוכלוסין האחרונים, חלה עלייה בנישואים בין נערים לנערות מתחת לגיל המותר - 13 לבנות ו-15 לבנים - ממצא אשר מרתיח משפטנים ואפילו את הממונים על המשפט ברפובליקה האיסלמית.

סוכנות הידיעות האירנית "מהר" חשפה השבוע, הודות לנתונים שסופקו לה על ידי המועצה לשלום הילד באירן, כי ישנה מגמת עליה מתמשכת בשיעור הנישואים של נערים ונערות בגילאים צעירים, כלומר מתחת לגיל 18. אמנם על פי החוק באירן נישואים מותרים בגיל צעיר בהרבה, אולם מן הנתונים עולה תמונה מדאיגה יותר - אשר שיאה הוא חשיפה של נישואי 75 זוגות ילדים מתחת לגיל 10 במחוז טהרן בתוך פחות משנה (מחודש מרץ 2012 – מ.ח.ה).

תלמידות בבית ספר באירן. AP
בשנת 2010 היו 42 אלף חתונות של ילדים בגילאים 10-14. ילדות בבית ספר באירן/AP

פרשיד יזדאני, חבר ב"אגודה לשמירה על זכויות הילד" באירן (שמו הרשמי של הגוף המקביל ל"מועצה לשלום הילד" בישראל), חשף נתונים נוספים אותם אספה האגודה. לטענתו, "מספר הנישואים והגירושים בין ילדים בגילאי 10-18 במהלך השנים האחרונות, הלך ותפח. על בסיס נתוני רשם האוכלוסין האירני, רק בשנת 2010 היו 42 אלף מקרי נישואים בין ילדים בגילאים 10-14". לדבריו, על פי מפקד האוכלוסין שהתקיים בשנת 2010, סך כל הנישואים בין נערים בגילאים 10-18 עמד על 342 אלף מקרים ברחבי אירן.

את הנתונים הללו משווים אנשי האגודה למפקד נתונים דומה שהתקיים חמש שנים קודם לכן, אשר מעיד על עלייה של 45% במקרי הגירושים וההתאלמנות ברפובליקה האיסלמית בקרב ילדים בין הגילאים 10-18, אשר מספרם ב-2010 עמד על 37 אלף. עוד עולה כי בעוד בשנת 2006 נישאו באירן 33,400 בנות 15 ומטה, בשנת 2010 הנתון טיפס ל-43,450 מקרים.

"בדיקה רפואית לא מתייחסת לבגרות נפשית"

נישואים בגיל צעיר באירן נובעים ממסורות שמאפיינות קהילות ואזורים מסוימים במדינה. כך למשל, הם נפוצים למדי בקרב תושבי הכפרים, אולם ככל שמתקרבים למרכזים העירוניים - גיל הנישואים עולה בהתאמה. עם זאת, בשנים האחרונות גם ההערכה הזו מתחילה להיסדק; על פי נתוני האגודה, נישואים בגיל צעיר נפוצים בשיעור של 55% באזורים העירוניים וב- 45% בכפרים. את העובדה הזו מתרצים מומחים אירנים בעובדה שבשנים האחרונות ישנם תהליכי עיור נרחבים, במסגרתם כפריים רבים נוהרים לערים הגדולות של אירן. כך, סביבתם הופכת לעירונית אולם מנהגיהם נותרים כפריים.

בתגובה לנתונים, שהגיעו גם לאוזניהם של אנשי הרשות השופטת בטהרן, אמר סגן יו"ר הרשות השופטת גולאם חוסיין מוחסני אז'אהי כי "לפעמים נישואים שכאלה אינם בהכרח נישואים רגילים, אלא רק אירוסין (רישום לשם מחויבות בין שתי משפחות למטרת נישואים דה-פקטו בעתיד – מ.ח.ה.)". לדבריו, הדבר מאפשר לשני בני הזוג הצעירים להימצא יחד מבחינה דתית למרות שאינם נשואים.

מנגד, אמר השבוע ראש המשרד לרישום מסמכים, אחמד תויסרכאני, כי "רישום לנישואים מתחת לגיל המותר בחוק ומבלי לקבל היתר מבית המשפט, הוא עבירה על החוק". תויסרכאני ציין כי "במקרה שיגיעו על כך עדות או דיווח, אנו נתמודד עם העניין בלי שום ספק". לדבריו, "פרסום הנושא לא יפתור את הבעיה, צריך להבין את הסיבות מאחורי נישואים שכאלה כדי שהנושא ייבדק. אין לי שום ידיעה על נישואים בין בנות ובנים מתחת לגיל החוקי, ואינני יודע מי מבין האחראים במשרד רשם האוכלוסין יודע על נישואים שכאלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שני אחים וכלותיהם לפני חתונתם בכפר סמוך לטהרן, 2011. AP
"התופעה מתפשטת לערים". שני אחים וכלותיהם לפני חתונתם בכפר במחוז טהרן/AP

סגן יו"ר הרשות השופטת אז'אהי, התייחס גם לעובדה שישנם ילדים הנשלחים לבדיקה רפואית כדי לקבל אישור על בגרותם הגופנית – במטרה לאפשר להם להינשא. "זו עבירה על החוק", אמר, "ברגע שנדע מי מבין המשרדים רושם נישואים מתחת לגיל החוקי, אנחנו נתמודד מולו באמצעים של שמירת הסדר (כלומר המשטרה – מ.ח.ה)".

החוק האירני המתיר נישואים בגיל 13 לבנות ו-15 לבנים, עומד גם הוא במרכז הדיון – שכן בחוק קיים סעיף המתיר נישואים מוקדמים יותר בהיתר מיוחד של בית משפט. ד"ר עלי פאיזי, משפטן ומראשי המשרד לרישום נישואים וגירושים בטהרן, אמר ל"מהר": "החוק כשלעצמו איננו בעייתי, אולם אם נתייחס לנזקים שהוא גורם יש לעשות במקרה זה חשיבה מחודשת. הרופאים על פי החוק או המשפט יכולים להגיד שאותו צעיר הגיע לבגרות המינית שלו והוא יכול להינשא, אבל האם אותו צעיר הגיע גם לבגרות מחשבתית וחברתית? זו בדיוק הסיבה לנתונים הנוגעים לכמות הגירושים המוקדמים והעלייה בנתוני הגירושים או שאר הנזקים. טוב יהיה אם לחוק הזה יתווספו כמה הערות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully