וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההודאה נגבתה בכוח, הנערים זוכו מאונס

שני נערים בני 14 הואשמו באונס בת 13 בירושלים, אולם במהלך המשפט התברר כי החוקרים אילצו אותם להודות בדברים שלא ביצעו. "אמרו לי: 'תגיד את מה שאנחנו רוצים ותלך הביתה'"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: מיכאל ברגמן

בית המשפט בירושלים זיכה השבוע באופן נדיר שני נערים בני 14 שהואשמו באונס נערה בת 13 – זאת על אף שהשניים הודו בעבירה ואף הפלילו אחד את השני. הזיכוי המפתיע התאפשר אחרי שהתברר כי החוקרים גבו מהחשודים את ההודאות בדרך פסולה.

תחילת הפרשה לפני כשלוש שנים וחצי, אז נעצרו הנערים בידי משטרת מרחב מוריה בירושלים בעקבות עדותה של הנערה כי נאנסה על ידם בפארק גילה שבירושלים. במהלך חקירתם הודו הנערים שאנסו את בת ה-13 וכאמור הפלילו זה את זה. בדיון הראשון שהתקיים בהארכת מעצרם של הקטינים טען נציג המשטרה שהקטינים החשודים הודו ומסרו פרטים זהים לגבי מהלך האירוע.

אולם, כבר בדיון זה העלה עורך הדין אריאל עטרי, סנגורו של אחד הנערים, טענות קשות על דרך החקירה. הוא טען שחוקריו של הנער הפרו את זכויותיו, אמרו לו מה לומר, ואף הציגו בפניו את הודאתו של הנער האחר, באופן שגרם לו להודות במעשים שלא עשה. "אני שומע מהנער איך התעמרו בו במהלך החקירה", שיחזר עו"ד עטרי, "אני שומע ממנו כיצד בעצם הפעילו עליו לחץ בחקירה וכיצד לימדו אותו לשנן ולחזור על הדברים שאמר הנער השני".

הסנגור חשף כי המשטרה ניסתה להסתיר לאורך כל הדרך את החקירה הראשונית "הקלוקלת והפושעת" ואף לא הציגה את חלק ניכר מהתיעוד המצולם שלה כמחויב. ד', אחד מהנערים הנאשמים תיאר את שעבר עליו בארבע השעות הנעלמות: "הם הרימו עלי ידיים, הייתי עם שבע חוקרים באותו חדר. לא נתנו לא לאכול ולא לשתות. הם לא נתנו לי לראות את ההורים שלי, כלום ממש כלום. ואז הם אמרו לי: 'תגיד את מה שאנחנו רוצים ותלך הביתה'. בסוף נשברתי אחרי השעות הללו והודיתי".

עורך הדין אריאל עטרי והנער שהואשם באונס וזוכה , דצמבר 2012. עומר מירון
עו"ד עטרי ומרשו. "שמעתי מהנער איך התעמרו בו במהלך החקירה"/עומר מירון

לדברי עו"ד עטרי, השוטרים אמרו כי טענות החשוד אינן נכונות – אך רק לאחר שהוכח כי סרטון התיעוד קטוע וכי החוקרים מדברים בו על חקירה שהייתה קודם לכן, התאפשר המהלך לביטול האישום. גם במהלך המשפט התגלו פרטים לקויים מתוך החקירה כשבין היתר נחשף כי אחד הנערים זכה לאיומים מצד השוטרים שיישלח למוסד סגור. בעקבות חשיפת התנהלות המשטרה בחקירת הנאשמים החל משפט זוטא, המהווה משפט שולי בתוך המשפט העיקרי שנועד לברר אם ההודאות של הנאשמים נמסרו בעקבות שימוש באמצעי לחץ לא חוקיים מצד המשטרה. "בסופו של דבר, העובדה שחלק גדול מהחקירה הוסתר מבית המשפט, הוביל לכך שבית המשפט החליט לזכות את שני הנערים מכל אשמה".

דבר נוסף שהוביל לזיכוי היה סתירה בין גרסת הנערה להודאת החשודים. לדברי עו"ד עטרי, הנערה טענה שנאנסה במקום שונה מזה שהודו בו הנאשמים. "בזכות איכון הטלפון של הנערה הוכח שהיא שיקרה בעדות". עוד הסתבר במהלך המשפט כי לנערה היו רגשות כלפי אחד הנאשמים וכאשר זה סרב לחיזוריה – איימה שתנקום בו. הדבר אירע שבוע בלבד לפני שהגישה נגדו תלונה בגין אונס.

"ללא ספק, זה הזיכוי העצוב ביותר בו נתקלתי", סיפר עו"ד עטרי. "בשלוש השנים של המאבק המשפטי ראיתי איך ילד חף מפשע, הופך לנער ואחר כך לעלם – כאשר שמחת נעוריו נעלמת וכל נעוריו מוקדשים למאבק נחוש להוציא את האמת לאור ולהוכיח שהוא זכאי. לצערי, יש שופטים שרואים במהירות שבה מסתיים תיק פלילי – מטרה עליונה. באולמות שלהם – לא היה לאמת סיכוי לצאת לאור. רק הסבלנות של בית המשפט והיושרה של הפרקליטים הובילו לסוף הטוב ולזיכויים המוחלט".

ד', שמסלול חייו השתנה לחלוטין בשלוש השנים האחרונות תיאר מה עבר עליו. "מדובר בתקופה קשה: מלא פחדים, חרדות, מה יהיה ומה חושבים אנשים. הייתי במעצר בית הרבה זמן וגם לבית הספר לא רצו להחזיר אותי. הרגשתי תחושה של בזבוז". לדבריו, החברים הקרובים שלו האמינו בחפותו ולא התרחקו ממנו. "אני רוצה לחזור ולהשלים את כל מה שהפסדתי. לחזור לבית ספר, להתגייס לצבא ולשים את הכל מאחור", סיפר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully