וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: 80% יצביעו לפי מצע חברתי-כלכלי

לפי סקר שיוצג בכנס שדרות בשבוע הבא, הרוב יצביע על פי שילוב של שיקולים, אך 33% ישימו דגש על סוגיות חברתיות-כלכליות לעומת 11.5% בלבד שיתמקדו בפן המדיני-ביטחוני

המונח "צדק חברתי" הפך שגור בפי כל בשנתיים האחרונות וסביר כי יהדהד בקרוב שוב ושוב, עם תחילת תעמולת הבחירות לכנסת ה-19. אולם באשר למידת ההשפעה של המחאה החברתית ששטפה את הרחובות בקיץ 2011 על הבחירות הקרובות, עולה כי כ-80% מהציבור רואה בשיקול הכלכלי גורם מכריע בהצבעתו. בסקר שיוצג בשבוע הבא בכנס שדרות לחברה עולה עוד כי 47.6% בעלי זכות בחירה מושפעים היום במידה שווה משיקולים מדיניים-ביטחוניים ומשיקולים כלכליים-חברתיים, בבואם לקלפי, ו-33% נוספים נוטים להיות מושפעים בעיקר משיקולים חברתיים כלכליים. 11.5% בלבד מושפעים בעיקר משיקולים ביטחוניים ו-7.9% דיווחו כי כלל לא ייקחו חלק בבחירות. הסקר שערך ארגון שגרירי רוטשילד בהשתתפות 3,010 נשאלים, מצא גם כי מחצית מהנשאלים מוכנים לקחת חלק אקטיבי בפעולות המחאה, אם אלה יחודשו.

צעדת המיליון בחיפה, ספטמבר 2011. ערן גילווארג
יוקר המחייה הוא הנושא בו הצדק החברתי מתקיים באופן הנמוך ביותר. הפגנות המחאה החברתית בקיץ 2011/ערן גילווארג

באשר לתפיסת המושג "צדק חברתי" בחברה הישראלית, נשאלו המשתתפים אם משמעו הורדת יוקר המחייה, חלוקה שווה בנטל או דווקא דיור בר-השגה? הסקר מנסה להציג את עמדות הציבור בשימושם במונח הכה שחוק. כחמישית (22.8%) מהציבור סבורה כי יוקר המחייה הוא הנושא בו הצדק החברתי אינו מתקיים, 17.5% מצאו את אי השוויון בנטל כבעייתי מכל, בעוד 14% ענו כי הבעיה נעוצה במחסור בדיור בר-השגה.

הסקר כלל חמש שאלות מרכזיות, שבדקו אצל הנשאלים באיזה נושא קיים הכי פחות צדק חברתי במדינה; על מה הכי חשוב להיאבק על מנת לקדם צדק חברתי; מה הנשאל מוכן לעשות על מנת לקדם צדק חברתי; ואילו שיקולים ישפיעו יותר על הנשאל בבחירות הקרובות - כלכליים-חברתיים או מדיניים-ביטחוניים. מפילוח התשובות עולה כי תושבי ירושלים הם הפעילים ביותר במאבק החברתי (43.5%), לעומת 31% בלבד בצפון הארץ ובדרומה. אחריהם ניתן לראות מעורבות הולכת ופוחתת ככל שמתרחקים מהמרכז.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

"הנושא תופס נפח רב במקומות בהם ישנן בעיות תעסוקה"

"משמעות כלל הממצאים היא שתפיסת המושג 'צדק חברתי' מושפעת מהמצב בסביבה הקרובה, יותר מאשר מהמצב בכלל המדינה", נכתב בסיכום דו"ח הסקר. "במקום בו קיימת מצוקת תעסוקה, הנושא תופס נפח רב יותר וכך לגבי יתר התחומים. פועל יוצא לתובנה זו הוא כי על מנת למקסם את מיצוי המשאבים שמושקעים בקידום צדק חברתי, יש לפעול ברמה המקומית, באופן שמותאם לצרכי האזור, יותר מאשר ברמה הארצית".

"מדובר בסקר המאפשר לראשונה התבוננות אמיתית והסברים על כוונות הציבור בדרישה לצדק חברתי במחאת קיץ 2011", הסביר ארז רואימי, מנהל ארגון שגרירי רוטשילד. "בסקר זה התאפשר לנו לזקק את מהות המחאה החברתית ולהבין מהו אותו צדק חברתי לו קרא הציבור, כמו גם להבין למה זקוקה הקהילה". ארגון שגרירי רוטשילד שמקורו באוניברסיטת חיפה פועל "להכשיר את דור העתיד של המנהיגות החברתית והעסקית בישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully