וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השישייה": נתניהו מצא לעצמו קבוצת תמיכה חדשה?

טל שלו

23.11.2012 / 12:12

לקראת הישורת האחרונה של מבצע "עמוד ענן" כינס ראש הממשלה פורום מצומצם של שרי התשיעייה - שהוא גם פורום מורחב של השלישייה. גם מתקיפה באירן ימודרו שטייניץ, ישי ודיכטר?

צילום: שי מכלוף, אבי כהן, טל אנגלנדר, דניאל בוק, רויטרס, דרור פיקלני, דובר צה"ל; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

שביעייה, שמינייה, תשיעייה, שלישייה, וכעת - גם שישייה: מבצע "עמוד ענן" גילה לעולם פורום קבלת החלטות חדש לצדו של ראש הממשלה - פורום "השלישייה". מיד עם תחילת המבצע, הסמיך הקבינט המדיני-ביטחוני את נתניהו, שר החוץ אביגדור ליברמן ושר הביטחון אהוד ברק, לנהל במשותף את הלחימה בשלוש החזיתות - הצבאית, המדינית והאזרחית. מדי לילה נפגשה השלישייה לישיבה מצומצמת, כשאת ההכרעות הקשות והרחבות יותר נתניהו הביא לפתחם של שרי התשיעייה, שכונסו במהלך המבצע כשלוש פעמים להתייעצויות והערכות מצב ולבסוף לדיון מכריע בהבנות להפסקת אש.

הצהרת ראש הממשלה, נובמבר 2012. עומר מירון
ברק, ליברמן ונתניהו מכריזים על כניסת הפסקת האש לתוקפה ביום רביעי/עומר מירון

לוואלה! חדשות נודע כי לקראת הישורת האחרונה של המבצע, כשהלחצים הבינלאומיים על ישראל ומצרים הולכים וגוברים, כינס נתניהו מספר דיונים נוספים, בהשתתפות השלישייה בצירוף שלושה שרים נוספים, משה (בוגי) יעלון, דן מרידור ובני בגין. ב-24 השעות האחרונות של המבצע כונס פורום "השישייה" הזה מספר פעמים, ורק לאחר שנועץ נתניהו בשרים אלו, זומנו שלושת שרי התשיעייה הנוספים - יובל שטייניץ, אלי ישי ואבי דיכטר, לדיון אחרון בקבלת הפסקת האש.

מימים ימימה, כמעט כל ראשי הממשלה החזיקו לצדם פורום מצומצם, שאינו בעל סמכות חוקית או רשמית, אך מתפקד כצוות מקורב שמסייע ומייעץ בגיבוש הערכות ביטחוניות ומדיניות ומאפשר לקיים דיוני הכנה לקראת הכרעה בפורומים רחבים יותר כמו הממשלה או הקבינט המדיני הביטחוני, שהוא פורום השרים המצומצם המוסמך חוקית לקבל החלטות ביטחוניות רגישות. עם זאת, החוק מותיר לראש הממשלה ושר הביטחון שיקול דעת ביטחוני ומדיני נרחב לקבל החלטות גם ללא אישור הקבינט, ולנוכח החשש מהדלפות בנושאים המחייבים חשאיות מוחלטת, חלק גדול מהמבצעים המורכבים והרגישים ביותר מוכרעים בפורומים מייעצים אחרים.

לזה אי אפשר לסרב

וואלה מובייל במבצע מוגזם! 4 מנויים ב-100 שקלים וגם חודש חינם

לכתבה המלאה

לחצים פוליטיים ופרגונים: כך נוצרה התשיעייה

נתניהו, כמו קודמיו, מעדיף את השיטה המצומצמת ואינו נותן אמון גדול בשרי הקבינט. בכהונתו הראשונה נועץ ב"מטבחון" של שלושה שרים, בכינוי שנזקף לזכותה של גולדה מאיר שנהגה לכנס התייעצויות חשובות במטבח ביתה לפי הצורך. בתחילת כהונתו השנייה, ייסד נתניהו את פורום ה"שישייה", שכלל בנוסף אליו את ברק וליברמן, את השרים יעלון, מרידור ובגין. השר ישי צורף בעקבות לחצים פוליטיים והשישייה הפכה לשביעייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בארבע השנים האחרונות התשיעייה כונסה בתדירות משתנה, לפי שיקול דעתו של ראש הממשלה. נתניהו, ישי ושטייניץ/מערכת וואלה, צילום מסך

בקיץ 2011 הצטרף שטייניץ לפורום, והשביעייה הפכה לשמינייה; שנה אחר כך, בקיץ האחרון, "פרגן" נתניהו גם לעריק קדימה אבי דיכטר, ועם מינויו לשר להגנת העורף הפכה השמינייה לתשיעייה. בארבע השנים האחרונות הפורום כונס בתדירות משתנה, לפי שיקול דעתו של ראש הממשלה, אך בחודשים האחרונים היא שבה לתפקוד סדיר, וביתר שאת מאז ספטמבר, כשנתניהו פוצץ בזעם ישיבת קבינט לאחר שהודלפו ממנה הערכות לגבי התקדמות תכנית הגרעין האירנית.

תמונות שר הביטחון אהוד ברק, יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלשכת רה"מ בקריה, תל אביב, אוקטובר 0012.. משרד הביטחון
הקבינט אישר את ההחלטה לצאת למבצע "עמוד ענן" רק בדיעבד. ברק ונתניהו/משרד הביטחון

כך, גם הפעם, הקבינט אישר את ההחלטה לצאת למבצע "עמוד ענן" רק בדיעבד, ואת ההתייעצויות המוקדמות שלפני חיסולו של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, אחמד ג'עברי, קיים נתניהו עם התשיעייה והשלישייה, שקיבלה את הסמכת הקבינט להמשיך ולנהל את המבצע גם ללא עדכון נוסף של השרים. לפי ההערכה, גם בנושא האירני, יעדיף נתניהו לכנס פורום מצומצם של שומרי סוד ולא לקבל הכרעות אסטרטגיות רגישות בחדר הקבינט.

עד כה, התמקדו הפרשנים בניתוח יחסי הכוחות בעד ונגד תקיפה ישראלית באירן בפורום התשיעייה, אך לאחר מבצע "עמוד ענן", מתברר שנתניהו מעדיף למדר חלק מהשרים מחלקים בתהליך קבלת ההחלטות. האם תהיה זו שלישייה, שישייה או תשיעייה? הסמכות להחליט בידיו של נתניהו - וכך גם התשובה.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully