וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיעוד נחשף: הניצב לא אמר אמת למבקר על אסון הכרמל?

תחקיר של "ידיעות אחרונות" מעלה כי גרסתו של מפקד המחוז הצפוני על התנהלותו בדקות שלפני אסון הכרמל אינן תואמות את המציאות. עטיה בתגובה: "המבקר קיבל את גרסתי". צפו

צילום: עידו בקר, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

(צפו בסרטון המוכיח לכאורה את החורים בגרסת עטיה)

מפקד מחוז הצפון במשטרה, ניצב רוני עטיה, שהיה בעת אסון הכרמל בדצמבר 2010 מרחב חוף, סיפר בעדותו בפני מבקר המדינה כי ברגעים לפני שנקלע רכבה של תת-ניצב אהובה תומר ללהבות, הוא הבחין באש וניסה להזהיר אותה ברשת הקשר. אלא שממצאי תחקיר שערך עיתון "ידיעות אחרונות", המתבסס על עדויות, תמונות וסרטונים מאותו יום, מעלה תמונה אחרת.

הסתירות בגרסאות

"נכנסנו לאמבטיית אש... בשנייה האחרונה אני רואה את אהובה תומר יחד עם איציק וליאור (סגן ניצב איציק מלינה וקצין המבצעים של מחוז הצפון, תת-ניצב ליאור בוקר) שיורדים למטה כשאני עולה למעלה, ואני מנסה לעצור אותם", סיפר ניצב עטיה בעדותו. "הבנתי את הסכנה וצרחתי להם בקשר שיחזרו מיד לאחור. הבנתי שהם נוסעים נכנסים למלכוד אש. צעקתי: 'אל תיכנסו, תיזהרו, תחזרו מיד אחורה'".

עדות זו מתייחסת לרגע שבו, לדברי עטיה, הוא הבחין בכלי הרכב של הקצינים נכנסת לתוך האש בבית אורן. אולם, מממצאי התחקיר עולה כי עדויות, תמונות וסרטון וידאו מוכיחים שתומר והקצינים האחרים כלל לא היו בזמן זה במקום המדובר, אלא בנקודה אחרת בשטח, ובשלב הזה לא היו תחת איום האש. כמו כן, לפי עדויות, עטיה לא ראה אותם נכנסים לאש. כמו כן, קולו של עטיה כלל לא נשמע ברשת הקשר.

"אני רואה איך אני יוצא מהתופת והקצינים שלי נכנסים אליה, ואני מנסה לעזור להם לצאת ממנה. זו תמונה שבה אני מבין שהקצינים שלי הולכים לקפח את חייהם", המשיך עטיה בעדותו. אלא שבאותם רגעים נשמע ליאור בוקר בקשר, מנהל ברוגע את פעילות המשטרה וכוחות החילוץ. הוא ותומר לא דיווחו על אש בסביבתם ולא נשמעה כל מצוקה בדבריו.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שריפה בכרמל, דצמבר 2010. דן בלילטי, AP
אסון הכרמל/AP, דן בלילטי

יש לציין כי ממצאי התחקיר אינם מעלים טענה כי עטיה אחראי בצורה כלשהי למותם של הקצינים או אחרים באסון הכרמל, ואף לא שהוא ראה את כלי הרכב נכנסים לאש ונמנע מלהזהיר אותם. אם כן, עולה השאלה מדוע מסר גרסה שקרית בנוגע להתרחשויות. אחת האפשרויות שהציע עורך הדין סער שפירא, המייצג את אחת המשפחות השכולות באסון, היא שעטיה הבין שהתנהלותו כמפקד הייתה בעייתית – הוא לא זיהה את חומרת המצב בשטח בזמן אמת, ועל כן ניסה להציג עצמו כמי שניסה להזהיר את תומר מהאש.

תגובת עטיה: "התנהלותי הייתה תקינה"

תגובתו של ניצב עטיה, מפי בא כוחו, עו"ד איל רוזובסקי, כפי שפורסם ב"ידיעות אחרונות": "השאלות שהפניתם למרשינו הן ביטוי לשימוש שמבקשים לעשות בכם גורמים הפועלים נגד מרשנו. מרשנו תפקד בזמן השריפה בכרמל ללא לאות וכמיטב יכולתו, תוך סיכון ממשי של חייו ותוך קבלת החלטות קשות תחת אש. כידוע לכם, התנהלותו של מרשנו נבחנה על ידי מבקר המדינה. תוצאות בדיקה זו פורטו במסגרת דו"ח ביקורת המדינה על השריפה בכרמל".

"ביחס להתנהלות של מרשנו במהלך הדקות שקדמות לאסון אוטובוס הצוערים, קיבל מבקר המדינה את גרסתו של מרשנו ללא כל סייג, ולא הטיל עליו אחריות כלשהי לאסון. מבקר המדינה לא קבע כי מרשנו לקה בכשל כלשהו. ברור כי בנסיבות העניין, התנהלותו של מרשנו (בתנאים קשים של אסון שלא היה כמותו ושל ליקויים חמורים אצל גופי הכיבוי) נמצאה תקינה. מרשנו דוחה מכל וכל את הטענות הנרמזות בשאלותיכם. האמת על האירועים נקבעה במדויק על ידי מבקר המדינה, ופרסום גרסה אחרת יהיה פרסום לשון הרע במטרה לפגוע במרשנו".

"ליבו של מרשנו עם המשפחות השכולות. מדובר בטרגדיה קשה. חלק מבני המשפחות השכולות מבקשים למצוא מזור לכאבם על ידי איתור 'אשמים' לאסונם – גם כאלה שלא אחראים לתוצאות הקשות. כתבה המאשימה את מרשנו בהאשמות חסרות שחר תפגע בו קשות בלי שתרפא את כאבם הקשה של בני המשפחות השכולות", נמסר בהודעה.

שרידי האוטובוס שנשרף ליד בית אורן. /Dan Balilty, AP
"המבקר ולא הטיל על עטיה אחריות כלשהי לאסון". אוטובוס הצוערים שנשרף/AP, /Dan Balilty

בעקבות התחקיר, פורסם הבוקר כי השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', ומפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, מנסים להפעיל לחץ על עטיה, אשר קודם מאז האסון לתפקיד מפקד המחוז הצפוני, להתפטר מתפקידו. בעקבות הפרסומים על סיום תפקידו האפשרי בעקבות התחקיר, נמסר מדוברות המשטרה: "איננו מתכוונים להתייחס לפרטים מתוך ישיבות סגורות הנערכות בין השר למפכ"ל. מפכ"ל המשטרה שב ומביע אמון מלא במפקד המחוז הצפוני, ניצב רוני עטיה, וסבור כי לאור ממצאי הדו"ח הסופי של מבקר המדינה בעניינו של ניצב עטיה אין מניעה כי ימשיך לפקד על המחוז ולכהן בתפקידו. מובהר כי בשום שלב לא הופעל לחץ על ידי המפכ"ל ולא הוצגה דרישה כי ניצב עטיה יסיים את תפקידו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully