וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההרג, אנאן בטוח: "הפסקת האש חיה וקיימת"

לפחות 31 בני אדם נהרגו היום מאש צבא סוריה, למרות שהיה אמור לסגת כבר מכל הערים - אך שליח האו"ם קובע כי עדיין מוקדם להספיד את תכניתו: "הממשל והאנשים אימצו אותה"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, מיכאל ברגמן,
קריינות: אביב אברמוביץ')

הטנקים ברחובות, ההפגזות לא פסקו, הטבח נמשך במלוא עוזו - אך למרות שסוריה אינה עומדת באולטימטום שהציב לה האו"ם, להסיג עד היום (שלישי) את כוחות צבאה מהערים ברחבי המדינה כדי לאפשר הפסקת אש - שליח האו"ם שהגה את ההתכנית, קופי אנאן, עדיין סבור ש"מוקדם מדי" לקבוע אם היא הצליחה או נכשלה.

במסיבת עיתונאים שקיים היום בשדה התעופה במחוז הטאי בדרום טורקיה, לאחר שערך סיור במחנות הפליטים באזור, בהם שוהים אלפי פליטים שנמלטו מסוריה, נשאל אנאן על ידי עיתונאי טורקי אם תוכניתו נכשלה, והשיב: "עוד מוקדם לקבוע האם הפסקת האש הצליחה או נכשלה. יש עוד זמן עד ה-12 באפריל (מחרתיים, המועד הרשמי בו היא אמורה להיכנס לתוקף). הממשל והאנשים אימצו אותה, ולכן לדעתי התכנית עדיין בהחלט חיה וקיימת".

הפסקת אש בסוריה? כותרות אחרונות:
סוריה: "מיישמים הפסקת האש"; הטבח בערים נמשך
עם כשלון תוכנית אנאן: מה יהיה הצעד הבא של המערב?
אתמול: צלם לבנוני נהרג בגבול סוריה, "101 הוצאו להורג"
עוד אתמול: אש בגבול סוריה עם טורקיה, שמאיימת ב"שלב חדש"

בתים הרוסים כתוצאה מהפגזת צבא סוריה בעיר חומס, 29 במרץ 2012. רויטרס
חורבות העיר המפוגזת חומס, השבוע/רויטרס

בהתייחסו לשאלה האם כוחות צבא סוריה עומדים בהתחייבות לסגת מהערים, אמר אנאן דברים מעט מעורפלים: "יש לנו מידע לפיו הצבא נסוג מכמה אזורים, אבל עבר למקומות אחרים שלא הותקפו קודם לכן".

מוקדם יותר היום אכן טען שר החוץ של סוריה, וואליד מועלם, במהלך ביקור במוסקבה, כי סוריה "מחויבת להפסקת האש", ובמסגרת זאת החלה להסיג את כוחותיה "מחלק מהערים".

קופי אנאן מסייר במחנה הפליטים ילדאגי בדרום טורקיה, בו נמצאים פליטים סורים, 10 באפריל 2012. רויטרס
אנאן במפגש עם ילדים במחנה הפליטים ילדאגי בדרום טורקיה, היום/רויטרס

במסיבת העיתונאים אישר אנאן את הדברים שאמרו קודם במוסקבה גם שר החוץ מועלם ועמיתו הרוסי סרגיי לברוב, בדבר כוונה שכעת מצויה בדיונים, לשלוח שוב משקיפים בינלאומיים למדינה, בדומה למשימת המשקיפים הקודמת, של הליגה הערבית, שנכשלה בינואר. "אחד הדברים שנמצאים בדיון, הוא קבוצת או"ם שתוצב שם כדי לפקח על האלימות", אמר אנאן. בהקשר זה טען לברוב מוקדם יותר כי רוסיה הסכימה לבקשה שהגיעה ממזכ"ל האו"ם, לשגר לתוך סוריה משקיפים מטענה שנמצאים כיום באזור המפורז בגבול ישראל-סוריה ברמת הגולן.

צרפת: "צילומי הלווין מוכיחים - סוריה משקרת"

בשטח, האלימות בסוריה נמשכת גם היום, ולפחות 31 בני אדם נהרגו כבר מאז שעות הבוקר בשטח המדינה, על פי דיווחי ארגוני זכויות אדם - בהם לפחות 26 בעיר חומס. ארגוני האופוזיציה קובעים חד משמעית כי אין כל סימן לנסיגה של כוחות הצבא מהערים, והטנקים עדיין מפטרלים ברחובות, בין היתר בערים חומס וחמה.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב מארח את שר החוץ של סוריה וואליד מועלם, מוסקבה, 10 באפריל 2012. רויטרס
משקיפים רוסים מרמת הגולן ייכנסו לסוריה? לברוב ומועלם, היום במוסקבה/רויטרס

זאת ועוד - בפריז, אמר היום דובר משרד החוץ הצרפתי, ברנאר ולרו, כי בידי צרפת תצלומי לווין עדכניים מהיום, המוכילים לדבריו מעל לכל ספק, כי "הטענות הסוריות לפיהן הכוחות נסוגו מהערים הן שקר גס". עוד הוסיף כי "הטענות לנסיגה חלקית מצביעות על התחושה שהממשל הסורי פטור מעונש - ועל הקהילה הבינלאומית ללא ספק לפעול נגד התחושה הזו".

גם המורדים בסוריה, כך נראה, אינם מיישמים באופן מלא את הפסקת האש. לפחות בתקרית אחת, הרגו לוחמי מחתרת "הצבא הסורי החופשי" שישה חיילם סורים במזרח המדינה. עם זאת, גם המורדים מבהירים כי הם עדיין מחויבים להסכם הפסקת האש. דובר מחתרת "הצבא הסורי החופשי", קולונל קאסם סעד א-דין הסביר היום כי המורדים ייאלצו להמשיך להילחם, אם השלטון לא יעמוד בחלקו בהסדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully