וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסאנג' נגד אובמה: "מחבל בחופש הביטוי"

מייסד ויקיליקס לא נרתע מהמצוד האמריקאי אחריו ואמר כי "הממשל לא מאמין בחופש העיתונות". לדבריו, החשיפה הבאה של האתר תתמקד במסמכי בנק אמריקאי גדול. אקוודור הציעה לו מקלט מדיני

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מנסה לחבל בחופש הביטוי - כך מצהיר הבוקר (שלישי) ג'וליאן אסאנג', מייסד אתר "ויקיליקס" שפרסם השבוע יותר מרבע מיליון מסמכים חסויים ממחלקת המדינה האמריקאית.

אסאנג' צילם עצמו מוסר את ההודעה באמצעות הטלפון הסלולרי והפיץ אותה לעיתונאים. לדבריו, הממשל האמריקאי הוא "משטר שאינו מאמין בחופש העיתונות".

הדברים באים על רקע הודעתה של ארה"ב אתמול על פתיחה בחקירה פלילית בעקבות ההדלפה, במטרה "להביא את האחראים לדין". אמש, אמרה מזכירת המדינה הילרי קלינטון, כי "ההדלפה הזו אינה רק התקפה על האינטרסים של ארה"ב. זו התקפה על הקהילה הבינלאומית כולה".

הלילה הודיע אסאנג' על היעד הבא של ויקיליקס: בנק אמריקאי גדול. בראיון למגזין הכלכלי "פורבס", אמר אסאנג' כי "בתחילת השנה הבאה" בכוונתו לפרסם אלפי מסמכים שלדבריו, "יוכלו להפיל בנק או שניים".

שר החוץ הטורקי: נשמח אם מסמכינו ייחשפו

אסאנג', שחי במחתרת ומלבד על ידי ארה"ב, הוא מבוקש גם באוסטרליה מולדתו בגין ההדלפות, וכן בשבדיה - שם הוא חשוד באונס - לפחות יכול להתנחם היום בבשורה מעודדת מדרום אמריקה: אקוודור הציעה לו מקלט מדיני, ללא תנאים. "לא יהיו בעיות בכך", אמר סגן שר החוץ, קינטו לוקס. "אצלנו הוא יוכל להציג בחופשיות את כל המידע בו הוא מחזיק, לא רק באינטרנט - אלא במבחר פורומים ציבוריים".

רוח גבית נוספת לוויקיליקס מגיעה הבוקר גם מכיוון קצת פחות צפוי: שר החוץ של טורקיה, אחמט דאווט אולו, אומר כי ארצו תקדם בברכה כל חשיפה דומה של מסמכים דיפלומטיים שלה. "אנחנו מאוד נשמח, באמת", אמר השר המבקר בוושינגטון, בדברים שנשא במכון ברוקינגס ופורסמו הבוקר באתר "ווייס אוף אמריקה". "מדיניות החוץ שלנו מתנהלת בהתאם לעקרונות, ואין אצלנו שפה כפולה".

וגם במזרח הרחוק ממשיכה ההדלפה הגדולה לעורר הדים. סין קראה הבוקר לארצות הברית "לטפל באופן הולם בכל הסוגיות הרלוונטיות", בעקבות החשיפה. דובר משרד החוץ בבייג'ינג, הונג לאי, הוסיף בתדרוך לעיתונאים כי סין "לקחה לתשומת לבה" את המסמכים שפורסמו.

המידע המשמעותי ביותר שנחשף במסמכים בהקשר לסין הוא מסמך שבו מתועד דיפלומט סיני באומרו לשגריר האמריקאי בבייג'ינג כי בסין כבר לא רואים בצפון קוריאה בעלת ברית אלא "ילד מפונק", ומעריכים שאחרי מותו של המנהיג קים ז'ונג-איל, המשטר יקרוס והקוריאות יתאחדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully