ילדה בבית ספר. הדס פרוש פלאש 90, עיבוד תמונה
ילדה בבית ספר/עיבוד תמונה, הדס פרוש פלאש 90

שמחה מהולה בעצב: לילדים שמתחת לקו העוני, תחילת הלימודים היא קשה ומביכה

עודכן לאחרונה: 2.9.2023 / 16:25

לרבים מ-50 אלף הילדים מתחת לקו העוני שעלו לכיתה א', 1 בספטמבר לא היה יום מרגש. בשיחה עם וואלה! מספרות אימהות על הקושי של ילדיהן אל מול המציאות הכואבת, ועל הוויתורים הקשים. מנכ"ל ארגון "לתת": "מערכת החינוך תורמת ליצירת דורות חדשים של עוני"

שנת הלימודים תשפ"ד נפתחה אתמול (שישי) בשמחה גדולה, אך ל-545,382 תלמידים החיים מתחת לקו העוני, מתוכם 51,820 העולים לכיתה א', היום השמח והמרגש היה מהול בקושי ובמבוכה. הם ראו את יתר חבריהם לכיתה מגיעים בדילוגים עם ציוד חדש ובגדים יקרים, וידעו שהוריהם לא יכולים לקנות להם כי ידם אינה משגת. הם הוציאו את הספר המשומש בחשש שאולי יצחקו עליהם, בעוד חבריהם פותחים את הספרים העטופים והתיקים החדשים - ודמעה קטנה חנקה את גרונם מבלי שאף אחד ישים לב.

אחד הקשיים הגדולים ביותר למשפחות עם קשיים כלכליים הוא רכישת ציוד, כאשר כל שנה המותגים מתייקרים והדרישות של בתי הספר הולכות וגדלות. העלויות לציוד לבית הספר -הכולל ספרים, מחברות, כלי כתיבה ותשלומים קבועים וטיולים יכולות להגיע גם ל-3,000 שקלים לתלמיד. במשפחות ברוכות ילדים, הסכום הזה הוא הרבה מעל היכולות הכלכליות שלהן.

לאורית שוקר בת ה-31 מאלעד יש ארבעה ילדים. הבכורה עולה לכיתה ב' והבת השנייה עולה לכיתה א'. היא מסבירה לוואלה! כי במשפחות בעלות אמצעים, הרכישה יכולה להיות חוויה משפחתית משמחת, אך במשפחתה זה קצת אחרת. "הילדות שלי לא בוחרות - הן מקבלות", היא משתפת. "זה אחד הדברים היותר קשים לי כאמא, שאני לא יכולה לתת להן את החוויה של לבחור את הקלמר הכי יפה שהן רוצות. למשל תיק אני לא קונה להן, חברות שלי מהעבודה נותנות לי את התיקים שהילדים שלהן כבר לא רוצים".

פתיחת שנת הלימודים בבית הספר אופק ברמלה, 1 בספטמבר 2015. ראובן קסטרו
מאות שקלים לציוד ובגדים. ילדים בדרך לבית הספר/ראובן קסטרו

אורית לא לבד. 73% מנתמכי ארגון הסיוע "לתת" העידו כי לילדיהם חסר ציוד לימודי בסיסי וספרי לימוד לביה"ס, משום שאין להם יכולת להשיגם או לשלם על קנייתם. "ישנם כמה רגעים קשים", ממשיכה אורית. "במיוחד כשהן רואות את הפרסומות ברשתות הגדולות. הן מבינות שכרגע אין ברירה. לילדה שלי היה מאוד קשה לראות את הפערים בינה לבין הבנות האחרות".

הפערים בין השכבות החזקות לחלשות בחברה הישראלית לא נגמרות ברכישת הציוד. החלק היותר קשה הוא הלימודים עצמם. כך שבעוד שמשפחות אמידות יכולות לחזק את הילדים בשיעורים פרטיים ובמרחב ביתי המאפשר למידה שקטה ונעימה, 55% מהנתמכים בארגון ציינו כי בביתם לא קיימים תנאים המאפשרים למידה, כגון שקט, פרטיות וסביבה נוחה.

חינוך במבחן: לפרויקט המיוחד של וואלה! לקראת תחילת שנת הלימודים - לחץ כאן

"אנחנו גרים בקופסת גפרורים", מסבירה אורית. "הבנות שלי לא יוכלו לשבת ולעשות שיעורי בית בחדר בשקט. ומצד שני אני מפחדת שגם לי לא תהיה פניות לעזור ולהשקיע בלימודים שלהן, כי אני עובדת קשה ובבית יש עוד ילדים שצריכים את תשומת הלב שלי. אני חוששת שהיה להן פער לימודי גדול בגלל זה".

אורית שוקר. באדיבות המצולמים
מפחדת שיווצר פער לימודי. אורית שוקר/באדיבות המצולמים

אחד הרגעים הקשים של אורית הגיע ממקום לא צפוי. "רציתי להעביר את הילדה שלי לבית ספר אחר כי כמה ילדות הציקו לה בבית הספר בגלל שאין לה את מה שאולי יש לבנות אחרות", מספרת אורית בדמעות. "אבל בגלל שכבר שילמנו 280 שקלים לספרים ולא מקבלים החזרים, אין לי יכולת להעביר אותה לבית הספר שאני רוצה. בגלל 280 שקלים לא יכולתי לעזור לבת שלי במצוקה שלה. היא קיבלה את זה מאוד קשה, וגם לי היה קשה להגיד לה שזה משהו שאני לא יכולה לעשות בשבילה". גם במצוקה הזו ישנם הורים רבים שמרגישים את העומס על כתפיהם, כאשר 76.6% מהנתמכים בארגון העריכו כי לא יוכלו לעמוד בתשלומים הנלווים לבית הספר בשנת הלימודים הקרובה.

לאורית יש מסר להורים האחרים ששולחים את הילדים לבתי הספר: "חשוב מאוד שההורים יסבירו לילדים שלהם שלא לכל המשפחות יש אפשרות - שגם אם הם טסו בחופש ונהנו ברבה אטרקציות, יש כאלה שאין להם אמצעים ולא היו בהרבה מקומות ואין צורך לנפנף בזה מול הילדים האחרים שחסר להם".

גם לש' מדרום הארץ יש קשיים דומים. היא ובעלה עולים חדשה מאוקראינה והורים לחמישה ילדים. "כל הספרים לשנת הלימודים עלו לי קרוב ל-600 שקל, כי לא אפשרו לנו לקנות ספרים משומשים, אלא רק ספרים חדשים", היא מספרת. "התלבושת האחידה עלתה לי כמעט אלף שקלים, לפעמים משתמשים בזה רק פעם אחת וזהו".

ש' מספרת כי בשבועות האחרונים הם מצמצים באוכל לטובת קניית ציוד לבית הספר. כמוהם גם 38% מהנתמכים העידו כי בשנה האחרונה ילדיהם צמצמו או דילגו על ארוחות כתוצאה מהמצוקה הכלכלית. "אני כבר לא קונה עוגה לשבת כדי לחסוך לציוד בית הספר והגנים", היא אומרת. "הכי מפחיד אותי שבגנים חוגגים ימי הולדת וזה הוצאה מאוד גדולה בשבילי, היום אני קונה הרבה פחות והילדים מאוכזבים. אני מלמדת את הילדים שלי שיש דברים שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו, והם כבר יודעים להגיד שעדיף שלא. אבל לפעמים יש משחק שלכל התלמידות יש וגם הבנות שלי רוצות וזה רגע קשה מאוד".

מנכ״ל ארגון ״לתת״ ערן וינטרוב. ארגון ״לתת״, אתר רשמי
״מערכת החינוך תורמת ליצירת דורות חדשים של עוני״. וינטרוב/אתר רשמי, ארגון ״לתת״
בית הספר בצפון תל אביב בו המורה נחשד בעבירות מין בקטינים 7 ביוני 2017. ראובן קסטרו
לא קונים לילדים חטיפים ביציאות. ילדים עם תיקי בית ספר/ראובן קסטרו

ערן וינטרוב, מנכ"ל "לתת", מסביר כי פתיחת שנת הלימודים יכולה להיות קשה למשפחות. "האינפלציה ועליית הריבית במשק, לצד עלייה חדה ביוקר המחיה בכל תחומי החיים - מחירי המזון, מוצרי הצריכה וההיגיינה, הציוד לבית הספר, החשמל ושכר הדירה - משפיעות בראש ובראשונה על השכבות המוחלשות, ושוחקות את כוח הקניה שלהן, שהיה מוגבל עוד קודם לכן".

"ילדים למשפחות נזקקות, שלא יקבלו את התנאים הבסיסיים הדרושים לקיום כמו ביטחון תזונתי ולא את הכלים המינימליים הדרושים להתפתחות אישית כמו ספרים, ילקוט וציוד פיסי ודיגיטלי הכרחי, יתקשו לממש את הכישרון ואת הפוטנציאל האישי הטמון בהם, ועלולים לגדול ולהיות גם בגירים עניים. מערכת החינוך, שלה אתגרים רבים, תורמת כיום ליצירת דורות חדשים של עוני, במקום לממש את ייעודה החשוב ביותר, ולהוות מנוף לצמצום פערים חברתיים" מסכם וינטרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully