שכונת סילוואן שבמזרח ירושלים ב-26 בינואר 2020. רויטרס
שכונת סילוואן שבמזרח ירושלים ב-26 בינואר 2020/רויטרס

משטרת ירושלים בהיערכות לקראת ראש השנה, הצפי: כמיליון מבקרים | ריאיון עם מפקדי התחנות

עודכן לאחרונה: 2.9.2023 / 9:09

חגי תשרי בפתח, ובמשטרה כבר החלו להיערך לאתגר הגדול - אבטחת מאות אלפי המבקרים שצפויים לגדוש את הרחובות במערב ובמזרח העיר. בריאיון מיוחד לוואלה! מספרים מפקדי התחנות במרחב על הדריכות, על שיתוף הפעולה המתהדק עם תושבי מזרח העיר וגם מתייחסים לסערת המעצר האלים

מפקדי תחנות המשטרה במזרח ירושלים קוראים לשיתוף פעולה עם הקהילה ונערכים לחגי תשרי/צילום: אבי כנפו

שבועיים נותרו עד ראש השנה והמשטרה עומדת שוב, כמדי שנה, בפני אתגר משמעותי באבטחת מאות אלפי המבקרים שצפויים לגדוש את רחובות ירושלים - הצפי עומד על כמיליון מבקרים במערב ובעיקר במזרח העיר. ברקע גל הטרור הרצחני שמכה בישראל, במשטרת מחוז ירושלים פועלים לשמר את הרגיעה היחסית בעיר הבירה שהושגה גם לאורך תקופת חגי תשרי. בראיון מיוחד לוואלה! מספרים מפקדי התחנות במרחב קדם במשטרה, שחולש על גזרת מזרח ירושלים, על ההיערכות וההכנות לקראת החגים. בראש סדר העדיפויות - אבטחת המבקרים בכותל ובעיר העתיקה, תגבור אבטחה סביב בתי כנסת ומניעת חיכוך בין האוכלוסיות.

סנ"צ ערן דילון מפקד תחנת שפט: "בגזרת התחנה יש אוכלוסייה מגוונת, חלקה מציינת וחוגגת את חגי תשרי וחלקה האחר לא. המטרה שלנו היא לאפשר לכל אזרח החוגג את ימי החג לעשות זאת בבטחה ובביטחון. לאזן בין חופש הפולחן למרקם החיים בכל זמן. אנחנו נשים דגש משמעותי בנושא של אבטחת בתי כנסת במרחב, כשההיערכות שלנו תתמקד גם ובעיקר בתפר שבין השכונות השונות בצפון ירושלים ובצירים המרכזיים והומי הקהל".

סנ"צ דביר תמים מפקד תחנת שלם: "אנחנו צפויים לקלוט בצירים המובילים לעיר העתיקה, מתפללים רבים שיגיעו לכותל המערבי ולעיר העתיקה בימי החגים. ניתחנו את שעון החיים של התפילות ותנועת הקהל המשמעותית וניערך בהתאם. אין ספק שהתנועה המעורבת של מתפללים בני כל הדתות לכיוון העיר העתיקה ובסביבתה, מייצרת חיכוך אפשרי, ולכן נפרוס כוחות שיטור ומג"ב בכל מוקדי החיכוך. המטרה היא שכל מי שילך להתפלל או לכל מטרה אחרת במהלך ימים אלו - ירגיש בטוח ויהיה בטוח".

סנ"צ ערן דילון מפקד תחנת שפט במחוז ירושלים,  עם שוטרת מג"ב, שער שכם 22 באוגוסט 2023. רוני כנפו
סנ"צ ערן דילון מפקד תחנת שפט במחוז ירושלים, עם שוטרת מג"ב, שער שכם 22 באוגוסט 2023/רוני כנפו
סנ"צ דביר תמים מפקד תחנת שלם במחוז ירושלים, סנ"צ ערן דילון מפקד תחנת שפט במחוז ירושלים,  22 באוגוסט 2023. רוני כנפו
סנ"צ דביר תמים מפקד תחנת שלם במחוז ירושלים, סנ"צ ערן דילון מפקד תחנת שפט במחוז ירושלים, 22 באוגוסט 2023/רוני כנפו

סנ"צ אבי ביטון מפקד תחנת עוז מוסיף ואומר: "כבר טרום ימי החג מתבצעת פעילות מקדימה בגזרת התחנה, שאנחנו שמים דגש על פעילות הביטחון השוטף באזור. צירי התפר בין השכונות השונות, והשכונות המעורבות בפרט מייצרות אתגר מבצעי משמעותי, ואנחנו נערכים לתת מענה לכל תרחיש וכל איום. בסוף יש ציבור יהודי גדול שחוגג את החגים ומקיים את מצוות החג, ולצד זאת ציבור מוסלמי שממשיך גם הוא בשגרת החיים בתקופה זו, ואנחנו משטרה של כולם. לצד הפעילות המשטרתית המשמעותית בעיר, חשוב לשמור על ערנות ולדווח למשטרה על כל חריג המצריך התערבות וטיפול משטרתי".

תחנת שפט במרחב חולשת על השכונות בית חנינא, שועפט, כפר עקב ומ.פ שועפט יחד עם השכונות נווה יעקב ופסגת זאב. בגזרתה מעברים מישראל לשטחים ובשל כך, כמעט מדי יום מוזעקים שוטרי התחנה לסיכול גניבות רכבים מרחבי העיר לשטחים. "למרות ריבוי עבירות גניבות הרכב, יש לנו לא מעט תפיסות ולא מעט הצלחות בתחום התחנה שאנחנו מצליחים להביא כתבי אישום ולמעצרים עד תום הליכים בגין עבירות אלו", אומר לוואלה! מפקד התחנה סגן ניצב ערן דילון. "הגניבות מתבצעות לא רק מירושלים אלא מאזורים נוספים בארץ, לאור ריבוי המעברים בגזרה עברייני הרכוש מעדיפים לעבור פה. אבל הנושא של בטיחות השוטרים הוא דבר ראשון במעלה אצלנו, אנחנו יודעים לבצע ולהקים מחסומים ועובדים יחד עם שוטרי העוטף לבצע את החסימה במקום הנכון ועם כלל אמצעי הזהירות. השוטרים שלנו אמיצים והם לא מעט מסכנים את עצמם ואת הרכוש על מנת להביא את התפיסות האלה".

תחנת עוז המצויה בדרום מזרח ירושלים חולשת על השכונות הר חומה, ארמון הנציב, אבו תור, ג'בל מוכבר, צור באהר, אום טובא. "זו גזרה שמאופיינת בהרבה הפרות סדר וגם באירועי פח"ע", אומר מפקד התחנה סגן ניצב אבי ביטון. "בכל כניסה לכפר מגיעים עם הרבה כוחות, מקום מאוד מורכב, אבל מאוד מאפשר".

סנ"צ אבי ביטון מפקד תחנת עוז במחוז ירושלים. רוני כנפו
סנ"צ אבי ביטון מפקד תחנת עוז במחוז ירושלים/רוני כנפו
סנ"צ ערן דילון מפקד תחנת שפט במחוז ירושלים. דוברות משטרת ישראל
סנ"צ ערן דילון מפקד תחנת שפט במחוז ירושלים/דוברות משטרת ישראל

אחד הדגלים שבהם מתגאים מפקדי התחנות הם מרכזי השירות המשולב שבהם ניתנים שירותי משטרה, כבאות ומד"א תחת קורת גג אחת שנפתחו בשנים האחרונות בכמה שכונות במזרח העיר. "יש לנו התפתחות מאוד טובה בציר הקהילתי, יש לנו קשרי עבודה טובים מול התושבים, מול המוכתרים. ראינו את זה בהכנות לקראת חודש הרמדאן וחגי ניסן ביכולת שלנו להשפיע גם על הצעירים וגם על המבוגרים בגזרה והפחתנו את מספר והיקף אירועי הפרות סדר ביחס לשנים עברו", מתאר סנ"צ ביטון. "האתגר הגדול שלנו זה להתכנון לחגי תשרי, ביכולת שלנו להתקדם בשיח עם התושבים ועם המכובדים כדי להגיע למצב שהחיכוך יקטן וגם אם הוא קיים הוא בשליטה ונקודתי והוא לא ספורדי ורחב היקף. בסוף המאפיין העיקרי של המרחב ושל התחנה זה הצפיפות של השכונות ויכולה להיות מדרכה שמבדילה בין משפחה יהודית לבין מוסלמית והדבר הזה הוא אתגר בפני עצמו".

שיתוף הפעולה בא לידי ביטוי גם במספר התלונות המוגשות. בשנת 2021 התקבלו כ-700 פניות לתחנות במזרח העיר ובשנה שלאחר מכן מספר הפניות כבר שולש ל-2,100. במחוז ירושלים של המשטרה רואים זאת כהבעת אמון בארגון מצד התושבים. "יש מאות קריאות מצד תושבי מזרח ירושלים למוקד 100 שמבקשים את הסיוע שלנו וזה חלק בלתי נפרד מהמשילות שלנו במזרח ירושלים", טוען סגן ניצב דביר תמים, מפקד תחנת שלם החולשת על שכונת עוטף העיר העתיקה, בהם, סילוואן, שייח ג'ראח, ראס אל עמוד, הגבעה הצרפתית ועוד. "יש שיתוף פעולה בתוך הכפרים שבו שוטרים שלנו נכנסים אליהם ומקיימים קשר מצוין עם מובילי דעת קהל ומוכתרים וגם יש עלייה בשיתוף פעולה מצד התושבים בפענוח תיקים, גם של פשיעה חמורה".

עם זאת, האלימות הגואה בחברה הערבית לא מדלגת על שכונות במזרח ירושלים וגם שם נרשמים לא מעט מקרי רצח וגם ניסיונות תקיפה של נקודות שיטור. "אני לא רואה סתירה בין שני הדפוסים", משיב סנ"צ ביטון. "תקיפה של נקודות ריבוניות כמו תחנות משטרה ומש"מים זה אירוע לאומני שמטופל בציר הזה ויש לא מעט כתבי אישום נגד מעורבים בכך, אבל בכל הקשור לנושא של אלימות במשפחה יש הבנה הרבה יותר טובה בקרב האוכלוסיה הערבית שאפשר לבוא למשטרה ואפשר להתלונן. רואים שיש נשים שמתקשרות ומבקשות שנגיע לסייע באירועי אלימות ואנחנו מגיעים לאירועים ויש שיתופי פעולה ויש מודעות גדולה יותר להתלונן ולדווח על אלימות במשפחה ומצד שני מודעות יותר מצידנו איך לטפל באירועים כאלה".

סנ"צ דביר תמים מפקד תחנת שלם במחוז ירושלים, סנ"צ ערן דילון מפקד תחנת שפט במחוז ירושלים,  22 באוגוסט 2023. רוני כנפו
סנ"צ דביר תמים מפקד תחנת שלם במחוז ירושלים, סנ"צ ערן דילון מפקד תחנת שפט במחוז ירושלים, 22 באוגוסט 2023/רוני כנפו
סנ"צ אבי ביטון מפקד תחנת עוז במחוז ירושלים, שער שכם, 22 באוגוסט 2023. רוני כנפו
סנ"צ אבי ביטון מפקד תחנת עוז במחוז ירושלים, שער שכם, 22 באוגוסט 2023/רוני כנפו

ויש יותר שיתוף פעולה בתיקי פשיעה חמורים?

"זה די תלוי בכמה מרכיבים שונים, זה המקום והסיטואציה, החמולה, המוכתרים, המהירות שבה אנחנו מגיבים, זה קשה מאוד ומאתגר, זו לא שכונה במערב העיר שבה כולם משתפים פעולה אבל אנחנו בסוף מגיעים באירועים כאלה לתוצאות גם אם זה יותר מורכב". סנ"צ תמים מוסיף: "אחד היעדים שנקבעו לשנה הנוכחית זה הורדת כמות אירועי הפרות הסדר וזריקות האבנים נגד רכבים ובתים של יהודים במזרח ירושלים. יש לנו ירידה של 33 אחוז באירועים מול שנה שעברה. התחנה עושה פעילויות מיוחדות, אם בדמות שוטרים שמתחפשים לצעירים חרדים ונעים בכפרי מזרח העיר כדי ללכוד זורקי אבנים ואם בדמות מיגור הטרדות מיניות של נשים בשכונות התפר מצד חבר'ה מהכפרים".

שיתוף הפעולה הניב פירות גם בקרב צעירי מזרח העיר. "השבוע, אני וכל שוטרי התחנה שיחקנו כדורגל עם 25 ילדים מעיסוואיה במגרש כדורגל בשייח ג'ראח. שבועיים לפני כן, רכב של תיירים טעה בניווט ונכנס לעיסאוויה ושני צעירים מהשכונה ליוו את הרכב שלהם והוציאו אותם החוצה", סיפר סנ"צ תמים. "כל הנערים האלה משתתפים בפרויקט מיל"ה, שמטרתו להעצים את אותם נערים ולהכיר את המשטרה טוב יותר וזה הולך יד ביד. בכל מקום שיהיו הפרות סדר וניסיון לשבש את שגרת החיים, נגיב וניכנס בכל הכוח, אבל באותו מקום אנחנו עוטפים ומקימים שיח עם האזרחים הנורמטיבים ודרכם אנחנו מורידים את כמות האירועים במזרח ירושלים".

סנ"צ דביר תמים מפקד תחנת שלם במחוז ירושלים,  עם שוטר מג"ב וילד פלסטיני, שער שכם, 22 באוגוסט 2023. רוני כנפו
סנ"צ דביר תמים מפקד תחנת שלם במחוז ירושלים, עם שוטר מג"ב וילד פלסטיני, שער שכם, 22 באוגוסט 2023/רוני כנפו
סנ"צ ערן דילון מפקד תחנת שפט במחוז ירושלים,  עם שוטרי מג"ב, שער שכם 22 באוגוסט 2023. רוני כנפו
סנ"צ ערן דילון מפקד תחנת שפט במחוז ירושלים, עם שוטרי מג"ב, שער שכם 22 באוגוסט 2023/רוני כנפו

באחד מן הימים, אזרחים יוכלו להכנס חופשי למחנה הפליטים שועפט?

"לפני כשבועיים קיימנו יום פעילות עם הקהילה ולילדים במחנה, בנוסף, מפקד המש"מ נכנס לתוך המחנה, ללא ליווי של מג"ב, מדבר עם תושבים, לא נעשה לעברם שום יידוי אבנים ושום קריאות גנאי, זה הישג מצוין, הקמנו 2 תוכניות מיל"ה לנוער בשועפט ובית חנינה, זה הישג אדיר בפן הקהילתי". לדבריו, "אני מאמין ששותפות לא נבנית ביום אחד אלא נבנית בהדרגה, וגם במחנה הפליטים כולי תקווה שאנחנו נצליח לעמוד בזה, ככל שאנחנו מקיימים שיח עם מכובדים, עם אנשי המחנה, הם גם רוצים את השקט, ללכת להסתובב ברחוב ללא ירי והפס"דים. אני אוהב את מחנה הפליטים, אני חי את המקום, יותר מאשר אחרים נמצאים שם, יש מיעוט שעושה את הפרות סדר אבל שאר התושבים מדברים איתנו ואני חושב שזו גאווה לפקד על המקום הזה וזו ההוכחה שמשטרה וקהילה עובדים ביחד יכולים להגיע לכל מקום".

מעצרו של חשוד בסחר בסמים וטענות לתקיפה חמורה של שוטרים כלפיו באמצעות הטבעת מעין סימן של מגן דוד על לחיו הסעירה את המדינה בשבועיים האחרונים ונחקרת כעת במח"ש. סנ"צ דילון מגבה את השוטרים וטוען כי נעשה להם עוול. "האירוע נחקר במח"ש ואנחנו נמתין לתוצאות. אני יכול להגיד שכניסה למחנה פליטים היא לא כניסה פשוטה. 95 אחוז מהכוח מאבטח את הכוח מסביב, ויש לא מעט הפרות סדר מסביבם, כאשר השאר באים לבצע את הפעילות המשטרתית שהם באו לבצע אותה. אני 28 שנים במשטרה, ואני לא מאמין ששוטר שלובש מדים, בין אם כחול או ירוק של מג"ב, יעשו דבר כזה ואני מאמין בכל כוחי שהאמת תצא לאור בחקירה וכל מה שנעשה הוא לא נכון והוא פגיעה בשוטרים. זה עליהום ואני מגבה אותם, אני נמצא איתם במחנה ואני רואה מה הם עוברים והם עושים לילות כימים למען התושבים והגנה ועל הריבונות שם במקום אני נותן להם גיבוי מלא".

כמה קילומטרים בודדים מנקודת המפגש בשער שכם, בשכונת סילוואן, נורה במהלך סוף השבוע נער בן 14 שהשליך בקבוק תבערה לעבר שוטרים ונפצע באורח קשה. סנ"צ תמים נמנע מלהתייחס לתחקיר המבצעי אך אומר כי "בקת"ב שמושלך על ידי ילד בן 14, זה חמור מאוד אבל היו לנו מקרים חמורים יותר. הפיגוע האחרון בגזרה זה היה ילד שלקח כלי נשק במעלות עיר דוד בסילוואן וביצע פיגוע ירי. לצערי הרב, אנחנו רואים שהגיל המעורבים בפיגועים, בהפרות סדר יורד, הגילאים נעים מגיל 10 ועד 16 וזה פועל יוצא מהסתה מאוד משמעותית ברשתות החברתיות שמשפיעה על אותם ילדים וזה בהחלט מדאיג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully