השקת פרויקט "בית אח גדול" שידאג לחיילים בודדים עוד טרם הגיוס. 10 ביוני 2023. עמותת "אח גדול למען חיילים בודדים", אתר רשמי
השקת פרויקט "בית אח גדול" שידאג לחיילים בודדים עוד טרם הגיוס. 10 ביוני 2023/אתר רשמי, עמותת "אח גדול למען חיילים בודדים"

"מקום לחיות ולעבוד": הפרויקט שידאג לחיילים בודדים עוד לפני גיוסם לצבא

22.6.2023 / 2:53

טרם הגיוס לצה"ל, צעירים בודדים רבים בישראל מוצאים את עצמם ללא מסגרת, ורובם ממתינים ליום הגיוס על לקבל פתרון של דיור וכלכלה. השבוע הושק פרויקט חדש שלראשונה, ידאג ויספק לקבוצה המכונה "מתגייסים בודדים" מגורים, תעסוקה ואוזן קשבת

טרם הגיוס לצבא, צעירים בודדים רבים בישראל מוצאים את עצמם ללא מסגרות ומקום לינה. רובם אף ממתינים ליום הגיוס על מנת להתחיל בהליך בירוקרטי של קבלת פתרון דיור וכלכלה. ביום שני האחרון, הושק פרויקט חדש שלראשונה, ידאג ויספק מענה, מגורים ותעסוקה לאותה קבוצה המכונה "מתגייסים בודדים".

עמותת "אח גדול למען חיילים בודדים" השיקה את פרוייקט "בית אח גדול", שבו נעזרו מתחילת השנה עשרות מתגייסים ומתגייסות שהוכרו בהמשך כבודדים. כחלק מהפרויקט תשולב עבודה ברשתות בתי המלונות של דן וישרוטל, מה שיאפשר למועמדים לשירות ביטחון שנחשבים בודדים להתארגן בצורה מושכלת ויציבה לתקופת השירות הצבאי המאתגרת.

מנהל הפרויקט, דוד ורטחה, הוא בעצמו חייל בודד לשעבר שעלה מאוקראינה בגיל 15 ובהמשך התנדב כמדריך עולים חדשים במסגרות שונות. "באותם הזמנים שעבדתי כמדריך התחברתי לכל הנושא של חיילים בודדים", שיתף ורטחה. "כשחייל מתגייס, הצבא מספק לו פתרונות דיור כאלה או אחרים: לשכור דירה, לחיות בקיבוץ או בית החייל, כל מיני מסגרות שונות שהצבא נותן. גם כשחייל משתחרר יש לו פתרונות. אנחנו מספקים פתרון לשלב שלפני הגיוס".

Default. Walla R&D, מערכת וואלה
12 מתגייסים בודדים חיים בבית שכולל ארונות, סלון, חדר אוכל, מקררים, מכונות כביסה ואינטרנט/אתר רשמי, עמותת "אח גדול למען חיילים בודדים"

נכון להיום, ישנם 12 מתגייסים בודדים ב"בית אח גדול" שכולל ארונות, סלון, חדר אוכל, מקררים, מכונות כביסה ואינטרנט. "המטרה שלי בעצם היא להעניק שלושה דברים לאותם אנשים", מסביר ורטחה. "לספק מגורים, לדאוג שהם יתגייסו עם בסיס כלכלי, ושישתלבו בחברה הישראלית בפעילויות שונות שאנחנו מארגנים להם".

"אני מאוד מאמין במה שאנחנו עושים. יש לנו כמה ערכים מרכזיים: משפחתיות - שאין לאותם חיילים בודדים ולי לא היה בעצמי כחייל בודד. ציונות - אני רואה את הדור הבא שבונים משפחה פה בארץ והם משתלבים בחברה הישראלית. רב גווניות - אני רואה פה אנשים ממקומות שונים בעולם עם מנטליות שונה, שמשתלבים כל כך יפה ועושים את זה למרות כל הקשיים שלהם. ונתינה - בסופו של דבר מי שנותן בסוף גם מקבל".

השקת פרויקט "בית אח גדול" שידאג לחיילים בודדים עוד טרם הגיוס. 10 ביוני 2023. עמותת "אח גדול למען חיילים בודדים", אתר רשמי
הדיירים ב"בית אח גדול", השבוע/אתר רשמי, עמותת "אח גדול למען חיילים בודדים"

"כולם פה באותה סיטואציה"

לרה ירמנקו, בת ה-22 היא במקור מרוסיה, ועלתה לארץ מצ'כיה יחד עם חברתה קטיה לפני כחודשיים. לרה, שסיימה תואר ראשון בהוראת אנגלית בצ'כיה, לא מוותרת על השירות הצבאי ובימים האחרונים סיימה את תהליך הגשת הבקשה להתנדב בצה"ל. היא מתכננת לבנות את עתידה בארץ: "על בית אח גדול שמעתי עוד בצ'כיה דרך חברה ומאוד חשוב לי להתחבר לאנשים בישראל, גם דרך העבודה. כולם פה נמצאים באותה סיטואציה כמוני וזה יעזור לי בכך שיהיה לי עם מי להתייעץ ולתכנן את צעדי הראשונים בישראל".

"היה לי יותר קשה להשתלב בישראל בלי פרויקט 'אח גדול'", שיתפה לרה. "אחותי היא גם חיילת בודדה, היא לא יכלה לעזור לי ממש כי יש לה גם את העניינים שלה. בזכות הפרויקט יש לי עבודה, יש לי משכורת, יש לי מגורים, חברים, הזדמנות לשפר את השפה שלי ומקום לחיות ולעבוד".

אחד מהמועמדים לגיוס שלוקח חלק בפרויקט הוא אליהו, שעלה לארץ מרוסיה לפני שמונה חודשים וצפוי להתגייס בינואר. "אני מאוד שמח להיות בבית הזה. כשצצה ההזדמנות, אני מיד הסכמתי", שיתף. "יש לנו צוות טוב וכל מה שאנו זקוקים לו. אנחנו נמצאים ליד הים והמגורים ממש מרחק הליכה משם. דוד עושה כל למעננו, במיוחד אם משהו חסר לנו. אנחנו מכוונים למטרה משותפת וממשיכים לעזור לפתח את המסגרת. אני מאוד שמח ומרוצה במקום הזה".

השקת פרויקט "בית אח גדול" שידאג לחיילים בודדים עוד טרם הגיוס. 10 ביוני 2023. עמותת "אח גדול למען חיילים בודדים", אתר רשמי
"יש לי משכורת, מגורים, חברים, הזדמנות לשפר את השפה שלי ומקום לחיות ולעבוד", לרה/אתר רשמי, עמותת "אח גדול למען חיילים בודדים"
השקת פרויקט "בית אח גדול" שידאג לחיילים בודדים עוד טרם הגיוס. 10 ביוני 2023. עמותת "אח גדול למען חיילים בודדים", אתר רשמי
הרב לאו בהשקת הפרויקט, השבוע/אתר רשמי, עמותת "אח גדול למען חיילים בודדים"

באירוע ההשקה לקחו חלק הרב ישראל מאיר לאו, ראובן שיף יו"ר אגודת הידידים של עמותת "אח גדול", השחקן והזמר צחי הלוי - שהיה בעצמו חייל בודד ומנכ"ל העמותה דניאל אהרון. "אני מאחל לכם ולכן קליטה טובה, שתרגישו פה בבית מהיום הראשון", בירך הרב לאו, לשעבר הרב הראשי לישראל. "אני מברך אתכם שתלכו לבסיסים, תחזרו בשלום ובבוא היום תקימו בעצמכם בית בישראל".

צחי הלוי, פעיל בעמותה, סיפר כי כשמשפחתו "גרה באירופה ועזבתי הכל כדי להתגייס, לפני גיוס הייתי רוב הזמן בים, אצל חברים ובלי בית ומסגרת מסודרת כמו שיש לכם כאן עכשיו. היום הטיפול בחיילים הבודדים הוא עולם אחר ועדיין יש אתגרים, אני בטוח שתעברו את זה כמו גדולים, אני ושאר ה'אחיות והאחים הגדולים' פה כדי לסייע ולעזור לאורך הדרך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully