איתמר בן גביר. ראובן קסטרו,  דוברות המשטרה, עיבוד תמונה
איתמר בן גביר/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, דוברות המשטרה

בן גביר הבטיח להחזיר את המשילות, אבל בנגב מיואשים: "יכול להיות שזה גדול עליו"

עודכן לאחרונה: 16.6.2023 / 22:08

השר הבטיח פעמים רבות להשיב את הביטחון לתושבי הדרום, אך ראשי הרשויות ופעילים חברתיים מבהירים שהמצב כלל לא השתנה, אלא רק החמיר. הם מתלוננים על מחסור בשוטרים ומאשימים את הממשלה: "המשטרה לא אחראית על החינוך והאבטלה וגם לא על לפתח שכונות. איפה המדינה?"

מאז כניסתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לתפקיד, ציפו בנגב להחזרת המשילות כפי שהבטיח פעמים רבות, אך כרגע נראה שזה רחוק מלהתגשם. רק בשבוע האחרון נרצח צעיר בדואי שעל פי החשד הגיע לגנוב מחווה חקלאית בנגב. נכון, המשטרה פועלת ועוצרת, אוספת נשקים, אך ראשי הרשויות בנגב ופעילים חברתיים טוענים שזה ממש לא מספיק. "אין מספיק שוטרים", הם אומרים.

ראש מועצת עומר פיני בדש טוען שהמצב רק החמיר בשנה האחרונה. "לא רק שאין חדש, המצב לא משתפר. לא מצליחים לגייס שוטרים חדשים, ועדיין יש כאלה שעוזבים. יש הגירה שלילית. השופטים גם לא הפנימו. הבדואי שנרצח השבוע השתחרר רק לפני שנה לאחר שהורשע בגניבה. אז איפה ההרתעה? אין ענישה ואין משילות. חובה לשנות חוקים. צריך לפגוע כלכלית בעבריינים עם ענישה כלכלית. כל מכרז שיוצא, כנופיות הפשע שולטות בו. אנחנו מיואשים. מאז שבן גביר נכנס לתפקיד אין שום שינוי. יכול להיות שזה גדול עליו, יכול להיות שצריך מעורבות של ראש ממשלה וצוות שרים, אבל משילות אין פה", אומר בדש.

איתמר בן גביר, הפגנת הימין בעד המהפכה המשפטית, רחבת מוזיאון ת"א,ת"א 1 ביוני 2023. ראובן קסטרו
"משילות אין פה". בן גביר/ראובן קסטרו
פיני בדש, בפתיחת קמפיין הבחירות של ישראל ביתנו ואביגדור ליברמן, בית סוקולוב, 20 בינואר 2019. ראובן קסטרו
"צריך מעורבות של ראש הממשלה". פיני בדש/ראובן קסטרו

למועצת אל קסום פרצו בשנה האחרונה כמה פעמים, השחיתו ושברו מחשבים וציוד נוסף. ראש המועצה סלמה אל עטרש חושב שאי אפשר תמיד להפנות אצבע מאשימה למשטרה. לדבריו, המדינה והממשלות כולן הזניחו את המגזר הבדואי. "כשמדברים על משילות, רואים היעדר נוכחות של המדינה", הוא טוען. "המדינה הפקירה את החברה הבדואית בנגב. אז נוצר פשע. אסור לממשלה להפיל הכל על המשטרה. איפה משרדי הממשלה נעלמו? איפה משרדי הכלכלה והאוצר? יש אחוזי אבטלה גבוהים במגזר הבדואי. יש הריסות בתים שלא ניתן להם מענה חלופי או עזרה נפשית למשפחות. אנחנו לא בסדר העדיפויות של המשרד לביטחון פנים. יש שיתוף פעולה עם המשטרה במחוז הדרומי, אני לא מצפה שיציבו בכל פינה שוטר".

לדבריו, הוא נגד הכנסת שב"כ לטיפול באזרחים. "למשטרה יש יכולות, אך בלי סיוע של משרדי הממשלה היא אינה יכולה לטפל בכל הסוגיות. היא לא אחראית על החינוך והאבטלה ולא לפתח שכונות. אסור להפיל את הנושא הזה על משטרת ישראל. יש בעיית משילות, אבל ממש לא הכל משטרה. הצעיר הבדואי לא מסיים י"ב, אין להם מה להפסיד. הם גורמים לבעיה לכולם. אני לא מצפה שמשטרת ישראל תעשה לו קורס להכשרה מקצועית. אנשים רוצים להשתלב אבל אין להם יכולות. רבים מהצעירים הבדואים לא יודעים עברית כי פשוט מלמדים אותם. גם אם בן גביר רוצה הוא לא יצליח. על מנת שיצליח הוא צריך לתת פתרונות".

בווידאו: בריונות בכביש: שני צעירים תקפו אדם לעיני אשתו ובנותיו/דוברות משטרת ישראל

ראאד אבו אלקיעין, תושב חורה, מפנה אצבע מאשימה לשר לביטחון לאומי. "בן גביר דיבר על לאסוף את הנשק הלא חוקי וכרגע זה נשאר בגדר הבטחות בלבד והצהרות פוליטיות. חייבים למגר את תופעת הנשק הבלתי חוקי בנגב. רואים מעט פעילות של המשטרה. המדינה משקיעה את כל המשאבים בהריסת בתים במקום בפשיעה. צריך להשקיע מאמצים כדי להחזיר את המשילות ולא להצהיר דברים שלא עומדים בהם. צריך להשקיע גם ברווחת המגזר הבדואי, בכלכלה ובתעסוקה, בחינוך, כדי שהצעיר הבדואי לא יחשוב על כסף קל".

במועצת רמת נגב טוענים שיש עלייה גדולה במספר הגניבות החקלאיות והפריצות לבתים משנה שעברה. "השב"כ מאוד אפקטיבי, ראה דוגמת צאלים בשבוע שעבר", אומר ערן דורון ראש המועצה. "יש הרבה חוסר משילות. אין מספיק שוטרים ואמצעים. היה שינוי לרעה בחודשים האחרונים, לעומת השנה האחרונה באירועים פליליים ופשיעה חקלאית ופריצות. צריך להקים שיטור מועצתי. אני מצפה מהמשרד לביטחון לאומי שיפעל להגדלת הנוכחות באזור. המשילות מתחילה בכבישים ויש בעיה גדולה בנגב בנושא ביריונות בכביש. הריבונות מתחילה פה".

גם הקבלנים זועמים. הם ציפו שיבוא השינוי המיוחל מהשר החדש, אך המציאות לא השתנתה. א' הוא קבלן ידוע בדרום שממשיך לשלם פרוטקשן. "אין משילות בנגב. כל הקבלנים משלמים פרוטקשן. שלא יספרו סיפורים. אם אתה לא משלם עושים לך נזקים. ציפתי מבן גביר שירגישו שינוי אך אין שום שינוי. הכל אותו דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully