מדור התעצמות. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
מדור התעצמות/עיבוד תמונה, דובר צה"ל

לא רק חיסולים: כך נחשפו והושמדו אתרי ייצור הרקטות של הג'יהאד האיסלאמי

20.5.2023 / 13:22

6 בכירים חוסלו מבצע "מגן וחץ" בעזה, אך בחטיבת המחקר של אגף המודיעין עמלו על איתור ומעקב אחר אתרי הפיתוח, הייצור ואחסון אמצעי הלחימה של ארגון הטרור ברצועה. בריאיון בלעדי לוואלה! מספר הקצין האחראי כיצד פיצחו את השיטה וחושף: "האתרים נמחקו לחלוטין"

ברגע שהג'יהאד האיסלאמי ירה מרצועת עזה בצוהרי יום שלישי לפני כשבועיים וחצי מטחי רקטות לעבר שדרות כאות הזדהות עם מותו של האסיר הביטחוני ח'אדר עדנאן ששבת רעב בכלא הישראלי, התבקש קצין האג"מ של פיקוד הדרום, אל"מ לירון בטיטו לשלוף מהמגירה את תוכנית ההתקפה הסודית: "גלימה שחורה" - חוברת בת עשרות עמודים שכללו מטרות איכות לתקיפה כוללת תמונות ועזרים על בכירי הגא"פ ותשתיות טרור.

"כמאה רקטות באמצע היום על שדרות? ההיקף הפתיע אותנו", אמר קצין בכיר בצה"ל, והוסיף: "בחמאס די התעצבנו על הגא"פ כי הם לא עמדו בהתחייבות. היה ברור שישראל לא יכולה להבליג ונדרשת לתגובה מסוג אחר". באמ"ן קבעו כי לא שלחמאס לא היה כל חלק במטחי הרקטות אלא שגם אין כוונה לבכירי החמאס בעזה, יחיא סינואר ומוחמד דף, לקחת חלק בהסלמה אם תתפרץ ולכן צה"ל התמקד רק במפקדי הג'יהאד האיסלאמי ובתשתיות.

בכל מבצע יש הרבה רגעים קריטיים. אחד מהם הוא השלב לבחירת המטרות לתקיפה. סביב כל אחת מהמטרות מתקיים דיון מעמיק על ההשלכות וההישג במיוחד כשלא מעוניינים לגרור את חמאס לעימות ישיר עם ישראל. לאחר שגובשו המלצות בפיקוד הדרום, עברו בחינה של בכירי אגף המודיעין ושב"כ ושיחות אינטנסיביות בין ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה ומפקד פיקוד הדרום האלוף אליעזר טולדנו, הוחלט להעביר את התובנות ודרכי הפעולה לאישור הרמטכ"ל הרצי הלוי, שהתעקש לסכל בו זמנית שלושה בכירים כדי לטלטל את הארגון, חרף הקושי והאתגר המודיעיני והמבצעי לבצע זאת.

בשונה ממבצע עלות השחר, הנחה הרמטכ"ל לפתוח גם עם הישג של פגיעה קשה בתשתיות פיתוח, ייצור ואחסון אמצעי לחימה של הגא"פ כדי ליצור אפקט של הלם עצום בארגון שמקבל מימון מלא מאיראן. לאחר שהתקבלו אישורי ראש הממשלה לתוכנית המבצע, התפתח אתגר מסוג אחר: סיכול שלושת בכירי הגא"פ במועד נוח לתקיפה בו זמנית. הרף הגבוה שהציב הרמטכ"ל יצר דחיות בפתיחת מבצע ששמו השתנה מ"גלימה שחורה" למבצע "מגן וחץ", כי בכל פעם הייתה בעיה מסוג אחר: עיתוי לא נוח לתקיפה בגלל תנאי מזג אוויר או דמות שמוקפת באזרחים בלתי מעורבים בטרור בהיקף או במיקום שמונעים תקיפה.

רס״ן א׳ - רמ״ד התעצמות, סגן י׳ - רח״ל גא״פ
סגן ע׳ - רח״ל פיענוח- חטיבת המחקר- מדור התעצמות בזירה הפלסטינית. דובר צה"ל
רס"ן א' עם חייליו במדור התעצמות בחטיבת המחקר של אמ"ן/דובר צה"ל

"הזמן שחלף אפשר לנו להתארגן על סט מטרות תשתית קריטיות לתקיפה, שבאמצעותן ייעלנו באופן קריטי את ההגנה דרך מאמצי ההתקפה והשפענו. פגענו להם ביכולות השיגור. מנענו היקף גדול יותר של שיגורים", אמר קצין בכיר בחיל האוויר והוסיף: כולל שיגורים על גוש דן ללא ספק, וזאת כתוצאה מעבודת מודיעין עמוקה, ולאחר מכן תכנון יחד עם היחידה המבצעית של השב"כ שהם פקטור מרכזי במבצע הזה".

כדי להבין את גודל ההישג המודיעיני ואפקט תקיפת המטרות צריך להתעמק במלאכת איסוף המודיעין של מדור התעצמות בחטיבת המחקר בפיקוד רס"ן א' שאחראי על פיצוח הפעילות הכי חשאית של הג'יהאד האיסלאמי וחמאס ומקור כוחם הכוללים: אתרי פיתוח ייצור ואחסון אמצעי הלחימה מהסוגים השונים וסיכול נתיבי ההברחה אל רצועת עזה של מערכות נשק, מכונות ייצור וחומרים דו שימושים שמהם מייצרים בעיקר מטעני חבלה, רקטות, פצצות מרגמה ומשגרים.

דקה אחת אחרי שלושת הסיכולים הממוקדים של בכירי הגא"פ יצא חיל האוויר להתקפה רחבה בכל רצועת עזה והפציץ 12 מטרות איכות של הגא"פ שכללו: מנהרה ובה בית המלאכה הגדול ביותר לייצור רקטות, מעבדות לייצור חומרי חבלה, בורות שיגור ומחסני נשק. עד תום המבצע תקף צה"ל 32 מטרות תשתית שעליהן עמלו במשך יותר משנה עשרות חיילי מדור התעצמות ביניהם חייל על הרצף האוטיסטי שעובד בפענוח מודיעין חזותי. "כל אחד מהם מבין היטב שאם הוא לא סוגר את המעגל מאיתור ועד אישור המטרה לתקיפה, יכול מאוד להיות שמהאתר הזה או ממחסן הנשק הזה ייצאו רקטות שישוגרו על אזרחי מדינת ישראל ואיתם יצטרכו להתמודד סוללות כיפת ברזל במקרה הטוב", הסביר קצין בכיר בצה"ל.

עוד בוואלה!

16 ק"ג של חומר נפץ ומערכת GPS משוכללת: כך חיסל צה"ל את הבכירים במבצע מגן וחץ

לכתבה המלאה
השמדת משגר פצצות מרגמה/דובר צה"ל

עד לפני שנתיים, מפקד המדור רס"ן א' פעל בתפקיד אחר ברחבי יהודה ושומרון במצוד אחרי חוליות טרור ופיצוח תשתיות טרור של חמאס, גא"פ והחזית העממית. בריאיון בלעדי לוואלה! הוא מספר: "אנחנו מתמקדים ברצועת עזה ועוסקים בשלוש עולמות: חמאס, ג'יהאד איסלאמי והברחות אל רצועת עזה. אנחנו לא מייצרים מטרות לתקיפה רק למבצעים אלא גם למב"מ. אנחנו מסמנים 'מרכזי כובד' - אתרים מרכזיים, שקשה מאוד לגלות אותם ולהבין איפה הם נמצאים שמוגדרים כ'יעדי התעצמות' כדי שנתקוף אותם בנקודת הפתיחה של המלחמה ואז ארגון הטרור יהיה ברמה פחות טובה ממה שהוא רצה להיות וזה כולל: מפעלי ייצור פחות טובים, אמל"ח פחות טוב. המאמץ לפגוע בהם הוא כל השנה ולא רק במלחמה. המטרה שלנו היא להרחיק את המלחמה ואם כבר אין ברירה אז איך נכנסים למלחמה כשהצד האדום (צד האויב) במצב פחות טוב מהצד הכחול (ישראל א.ב)".

עוד הוא מתאר: "במדור התעצמות אנחנו פועלים להפליל את האתרים, להוכיח שאכן מדובר במפעל רקטות, אתרי הייצור, ואחסנה. לסמן בכל המקומות ברצועה איפה הם נמצאים. כדי לתת כלים למקבלי ההחלטות ולבחור איך להתכתב עם האויב. בזמן המבצע? אנחנו פועלים להפליל כמה שיותר מטרות ויש לנו גם משימות בוטיק שאני לא רוצה להרחיב עליהן. אנחנו גם נמליץ מה לתקוף, איך לתקוף, ונסביר מה הרגישויות בכל מטרה ומטרה. אנחנו תמיד בשאיפה לתקוף כמה שיותר. המטרות שתקפנו במבצע מגן וחץ הן מאוד משמעותיות וכל אחת מהן היא הישג ומעל של הרבה מאמץ".

אחת ממטרות ההתעצמות האיכותיות שהותקפו במהלך מבצע מגן וחץ כולל אתר אחסון חומרים כימיים שקשה מאוד להבריח לרצועת עזה והוא נבנה בסביבה אזרחית כי קל להסוות אותו וקשה לתקוף אותו. "זו מטרה שתקפנו במבצע עלות השחר. הם שיקמו את האתר ואנחנו שוב איתרנו ותקפנו. הפעולות המדויקות הללו מייצרות בגא"פ תחושת נרדפות ואז הם מנסים להעתיק את האתר למקום אחר", סיפר רס"ן א'.

מטרת ההתעצמות השנייה והבולטת במבצע כללה מנהרה שבה נבנה מפעל לייצור רקטות. לדבריו של קצין בכיר באמ"ן, הגא"פ בנה את המפעל עמוק בקרקע כי רצה לשדרג את רמת השרידות שלו מפני תקיפות חיל האוויר הישראלי. "הוא בטוח הופתע מההצלחה שלנו לאתר את המפעל ובטח להשמיד אותו ברמה של 90%. מדוע הוא לא מעביר את כל המערכים שלו עמוק לקרקע? אין לו כסף. זה יקר. מה גם שאחרי מבצע שומר חומות הם מאוד חוששים לעבור למנהרות. הם מבינים שזו מלכודת מוות", הסביר הקצין הבכיר.

חיילי מדור התעצמות בזירה פלסטינית, הקריה, תל אביב. דובר צה"ל
חיילי מדור התעצמות בזירה פלסטינית, הקריה, תל אביב/דובר צה"ל

לא דיונות: "לתקיפת המטרות יש הישג גבוה בשטח"

"מדובר בעבודת נמלים שלנו לאורך כל השנה. זה מאבק מתמשך. האויב לא מרים ידיים ולא מוותר והוא כל הזמן חושב איך להערים עלינו, להשתפר ולהקשות. אנחנו צריכים להיות כל הזמן יצירתיים כדי לחשוף אותם ולעכב להם תהליכים", אמר רס"ן א'. כשנשאל מה דעתו שבציבור יש טענות שתוקפים מעת לעת דיונות הוא השיב: "לתקיפת המטרות שלנו יש הישג גבוה בשטח. אנחנו רואים תסכול רב מצד האויב. ברגע שמבינים את אתגר הרקטות כולם מביניהם מה משמעות העבודה שלנו על הצד האדום (ברצועת עזה א"ב) כמה אנחנו מצליחים לעכב אותם ולשלול מהם יכולות".

סגן ע', ראש חוליה שמתמחה במודיעין חזותי מיחידת 9900 ומשרת במדור התעצמות, חושף כי הם משתמשים בבינה מלאכותית ובמבצע האחרון בוצע שימוש בכלים חדשים: "יש לנו חוקרים מאוד מיומנים עם ידע מצטבר. שיודעים לזהות סממנים לאיתור סדנאות ייצור. יש פה עניין של שימור ידע והעברתו מחוקר לחוקר". סגן י', ראש חוליית ג'יהאד איסלאמי במדור התעצמות, סיפרה שכל מה שיסוכל בדרך לרצועת עזה באופן שהיא סירבה להרחיב עליו, מחייב את ארגוני הטרור לייצר ברצועת עזה באיכות הרבה פחות טובה וכתוצאה מכך הם לא מצליחים להגיע ולאיכות שרצו בגא"פ וכתוצאה מכך יש להם שיגורי רקטות כושלים שנופלים בשטחי רצועת עזה והרוגים ופצועים.

"זו תוצאה ישירה מהפעילות שלנו לפגוע להם כל הזמן באתרי הייצור ובמאמץ ההברחה", סיפרה הקצינה והוסיפה: "צריך לומר ביושר שחמאס הרבה יותר מפותח בעולם ההברחות, יש לו יותר משאבים ובהתאם יותר אתרים". על הפגיעה בכושר הייצור של הגא"פ, אמרה הקצינה: "במהלך המבצע לא הבנו מה היה היקף הפגיעה, רק עכשיו אנחנו מתחילים להבין. בצניעות, מבדיקה ראשונית עולה, כי ניכר שהייתה פגיעה בכל הסדנאות שאליהן כיוונו. אנחנו כבר רואים ראשונית שהצלחנו לפגוע בתהליכי הייצור. אין להם היקף אמל"ח בלתי נגמר, ככל שאתה מערים קשיים אתה מחזיר אותם אחורה, הפגיעה הרוחבית באמל"ח פוגעת בטווח הרחוק, זה מרחיק את הסבב הבא מול הגא"פ. עכשיו זה עניין של זמן עד שיחזרו לעצמם. בעלות השחר הם שיגרו 1200 רקטות. במגן וחץ 1400. תנסה להעריך כמה זמן לוקח להשלים את המלאי הזה. ברור לך שמה שהם צריכים להשלים כולל תהליכי הצטיידות ייקח להם שנתיים קדימה להשלים. זה מרחיק את המלחמה הבאה עם הגא"פ. בהערכת המצב שלי בצניעות הוא לא יסתכן במערכה בהיעדר אמל"ח תקני ובהיקף נרחב אם פגענו במפעלים לא בכזו קלות הוא ייצא לסבב". בסך הכול פגעו בשנה שעברה ב

ירי רקטות אל עבר ישראל ותקיפות צה"ל ברצועת עזה, מגן וחץ היום החמישי למבצע 13 במאי 2023. רויטרס
ירי רקטות אל עבר ישראל ותקיפות צה"ל ברצועת עזה, מגן וחץ היום החמישי למבצע 13 במאי 2023/רויטרס

מפקד המדור רס"ן א' אמר כי לפי הערכה ראשונית בחטיבת המחקר כלל אתרי ההתעצמות של הגא"פ "נמחקו לחלוטין" כולל מכונות הייצור העיקריות של הרקטות: "הם לא ציפו שזה מה שיקרה במבצע. לא בסיכול הבכירים וגם לא בתת קרקע. בזמן מתיחות יש להם רצון לסגור דלתות הדף בפתחי המנהרות כדי ליצור שרידות. הם בהלם מהמכה".

במהלך הראיון נשאלו מפקדי מדור ההתעצמות על הסיכוי שהגא"פ ישאיל רקטות ושאר אמצעי לחימה מחמאס. "הם לא עושים את זה בדרך כלל", הסביר רס"ן א'. הוא יכול לפנות לעולם האזרחי. בתחום הזה אנחנו מפעילים סנקציות כלכליות. לצורך העניין? יש סיכוי שינסה להיעזר בעולם האזרחי לייצור רקטות. יש משפחה ששר הביטחון, חתם על צו נגדם (ומנע ייצוא וייבוא סחורות שלהם א"ב) והם הפסידו מיליוני שקלים כי הם שיתפו פעולה עם הגא"פ".

אתרי ייצור אמצעי לחימה של הג'יהאד האסלאמי שנפגעו ב"מגן וחץ". 20 במאי 2023. דובר צה"ל
אתרי ייצור אמצעי הלחימה של הג'יהאד האסלאמי שנפגעו במבצע/דובר צה"ל

קצינים בכירים בפיקוד הדרום ובאמ"ן משבחים את היכולות של מדור התעצמות אך לא הכול מושלם ומה שהם לא מצליחים לסכל דרך מנהרות הברחה, צירי תנועה מהים בסירות מהירות, מעבר כרם שלום או בתקיפות בלב רצועת עזה יכולים ארגוני הטרור להבריח דרך מעבר רפיח בשליטת מצרים.

מפקד המדור, רס"ן א', יסיים את תפקידו בעוד כמה חודשים ומסכם את הכהונה. "אנחנו פוגעים בלב מקורות ההתעצמות של הגא"פ וחמאס כל העת גם בשגרה. אני רואה בזה ערך משמעותי. אנחנו מערימים קשיים גם על חמאס. אין כניסה מהים. יש לנו 90% גם במנהרות. הספק שלי הוא רק במעברים, אנחנו מדברים על מעבר רפיח שעלול להיות ציר כניסה של דברים, חשוב להבין שאנחנו פוגעים בלב הייצור של חמאס כל העת, גם בהינתן ונכנסה הברחה מוצלחת אפילו דרך מנהרות או הים - שזה לא המצב, אם לא תהיה להם סדנה, המאמצים שלנו לא לחינם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully