טנקים אוקראיניים בבחמוט. רויטרס
טנקים אוקראיניים בבחמוט/רויטרס

מרחפנים מתאבדים ועד מיגון כוחות: לקחי צה"ל מהמלחמה באוקראינה

עודכן לאחרונה: 27.2.2023 / 16:06

בצבא עקבו לאורך כל השנה אחר המלחמה בין אוקראינה לרוסיה. אחד הלקחים המרכזיים הוא הגנה על הכוחות היבשתיים מרכש של אמצעי מיגון ומערכות לנגמ"שים וטנקים ועד הצטיידות התקפתית לחיילים בשטח. החשש: גם אויבי ישראל בהובלת איראן התבוננו ומפיקים לקחים

רשימת הלקחים והתובנות שנאספו על ידי הזרועות והאגפים השונים במטה הכללי של צה"ל מאז שפרצה מלחמת אוקראינה-רוסיה ארוכה ומפורטת על גבי חוברות, מחקרים ומאמרים. סביבם, התקיימו דיוני עומק רבים שהביאו לכדי האצת תוכניות רכש, תוקף ללקחי עבר, שיפור תוכניות אופרטיביות ויצירת תהליכי חשיבה ומשחקי מלחמה במטרה להביא לפתרונות חדשניים לאיומים מגוונים למשל מעולם הספקטרום והתקפות סייבר תחת תרגילי הונאה ושימוש בהיקף חסר תקדים של כלי טיס לא מאוישים ורחפנים מתאבדים.

לפרויקט המלא - לחצו כאן

בתחילה היה לגלוג ישראלי על טורי הטנקים הרוסים, שנעו על גבי כבישים מהירים ל"מארבי מוות" אוקראינים בפאתי הערים בניגוד לדוקטרינות מערביות קלאסיות, כשלים חמורים בצירי הלוגיסטיקה שאיבדו כיוון וצורה, נטישת הטנקים והנגמ"שים על ידי צוותי לוחמים בלב הערים האוקראיניות כי נגמר להם הדלק.

זה המשיך באיסוף של הכלים כשלל על ידי חקלאים מקומיים נוהגים בטרקטורים, חיילים רוסים רעבים שנכנסו לסופרמרקטים באוקראינה כדי לקנות אוכל ושתייה, בעיות הכשרה, ציוד מיושן, מורל נמוך להילחם בחזית ואף טייס רוסי שנטש מטוס קרב ולאחר מכן נמצאה רשימת מטרות שנכתבה בעיפרון על דף משום שלא הייתה להם מערכת פיקוד ושליטה דיגיטלית בזמן אמת.

כל אלו התחלף בצימאון אדיר של קצינים בצה"ל להבין את מהלכי המלחמה והדוקטרינות של שני הצדדים, מגמות, תהליכים, פתרונות לאיומים ואלתורים בשטח. בצה"ל ניתחו לעומק את השימוש המסיבי של הצבא הרוסי בטנקי 72-T ו-80-T ומנגד את המארבים הקטלניים של הצבא האוקראיני עם טילי נ"ט (נגד טנקים) מסוג ג'אוולין, מילאן, לאו, אר.פי.ג'י וטילים מייצור מקומי. חוליות הנ"ט של הצבא האוקראיני יעילות מאוד בעיקר בזכות הלחימה בצוותים קטנים, שיטות גרילה, חיבור למודיעין איכותי ומיומנות גבוהה בהפעלת הטילים. בשנים האחרונות עברו החיילים האוקראינים הכשרות מקצועיות בכמה מדינות בדגש על פולין וגרמניה ועם גיוס כוחות מילואים נרחבים לאחר פתיחת המלחמה על אדמת אוקראינה על ידי מדריכים אמריקנים ועוד.

גם השימוש הקיצוני שעושה הצבא הרוסי בהיקף אש מגוונת, שחלקה הגיע לידי חיזבאללה וסוריה והנזק הסביבתי שהם מייצרים עומד מול הדיוק האוקראיני בתקיפת צירי אספקה וסוללות האש של הרוסים. שיטת הכתישה של הצבא הרוסי בלב הערים האוקראיניות הגיע בחודש מאי 2022 ל-65,000 חימושים ביממה. במהלך מלחמת לבנון השנייה, שנמשכה יותר משלושים יום, ירו בחיל התותחנים יותר מ-120,000 פריטים מסוגים שונים לעבר לבנון.

מל"ט איראני בשימוש רוסי במתקפה בקייב, 17 באוקטובר 2022. רויטרס
מל"ט איראני בשימוש רוסי במתקפה בקייב, 17 באוקטובר 2022/רויטרס

נקודה נוספת וחשובה הוא השימוש השכיח בכלי טיס מתאבדים תוצרת איראן, הפצצות מהאוויר על ידי ארטילריה, שלרוב אינה מדויקת, ובאמצעות מטוסי קרב ומסוקי קרב. בולטים מאוד טילי הכתף נגד מטוסים, שחזרו לקדמת שדה הקרב וגבו מהרוסים מחיר כבד יחד עם הטנקים שמסייעים באופן דרמטי לפלוגות החי"ר של צבא רוסיה.

במערב, כאמור, הספידו אותם בעשור האחרון, וכעת חוזרים לייצר טנקים ונגמ"שים בהיקפים גדולים. עוצמת האש שמביא הטנק, והתותח שהציבו על גבי נגמ"שים, מסייע לא רק בלחימה נגד כוחות חי"ר במרחבים אורבנים ובטווחים רחוקים אלא מאפשר לכוחות לפגוע בכלי טיס לא מאוישים שמתאבדים על הכוחות או בירי לעבר מטחי הרקטות.

חשוב לציין כי בזמן שהרוסים מפעילים כלי טיס מתאבדים תוצרת איראן והיקפים גדולים של ארטילריה, מפעילים האוקראינים רחפנים חמושים ברימוני רסס בצורה מאולתרת ועם טאבלטים, כולל כלי טיס זעירים נשלטים מרחוק וחמושים נגד הצבא הרוסי.

לצבא האוקראיני יש יכולות מגוונות. מצד אחד, כוחות החי"ר פועלים בצוותים קטנים כדי להתמודד עם כוחות הענק הרוסיים שמתמרנים לעומק השטח, אך מנגד בזכות סיוע מערבי - מפעיל הצבא האוקראיני יכולות אש של צבא סדיר שמכוונות בעיקר נגד צירים לוגיסטיים ואתרי כינוס בטווחים של 80 ק"מ וברדיוס פגיעה של 5 מטר. טווחי האש של האוקראינים מחייבים את הצבא הרוסי לסגת לאחור בחזית לטווח של מעל 80 ק"מ כדי להתרחק ממלכודות האש שמכינים להם האוקראינים בסיוע מודיעין איכותי.

חמ״ל תצפיות אוגדה 210 על גבול סוריה-ישראל. דובר צה"ל
חמ״ל תצפיות אוגדה 210 על גבול סוריה-ישראל/דובר צה"ל

גם מאופן תהליך קבלת ההחלטות ניתן ללמוד לא מעט. בזמן שברוסיה מתעלמים מהמידע שעולה מהשטח ופקודות יורדות מלמעלה למטה, באוקראינה המצב הוא לרוב הפוך ולמפקד הגדוד ומפקד הפלוגה יש חופש פעולה רחב לקבל החלטות כמו בצבא נאט"ו.

בנוסף, אל מול מאסת החיילים והאש חסרת התקדים שמפעיל הצבא הרוסי, הצליחו האוקראינים בגיבוי הדרכות, אימונים ואמל"ח שזורם מגרמניה, ארה"ב, נורבגיה, לטביה, פולין ואפילו רומניה, לייצר תמונת מצב אויב ברמה גבוהה, לחבר בין מודיעין לאש למרות המורכבות והנזק האדיר למפקדות ולמערכות הפיקוד והשליטה. האוקראינים מתעקשים על הפעלת כוחות קטנים בדומה לחיזבאללה כדי לצמצם פגיעה בכוחות.

בלא מעט תחומים בשדה הקרב חשים בצה"ל כי יכולות של צבא היבשה, המודיעין, התקשוב והאוויר נמצאים ברמה מאוד גבוהה ביחס לתובנות וללקחים שעולים ממלחמת אוקראינה-רוסיה, במיוחד בהשוואה לאויבי ישראל בזירה הצפונית והדרומית. עם זאת, מעריכים בצה"ל כי מתנהל מרוץ למידה סביב מלחמת אוקראינה-רוסיה גם בקרב אויבי ישראל בהובלה של איראן והם לומדים ומשתפרים. החשש הוא שאת התובנות והלקחים יטמיעו האיראנים באמצעי הלחימה ומערכות הנשק.

הזווית הישראלית למלחמה

בהמשך לכך, הציבו מפקד זרוע היבשה האלוף תמיר ידעי ומפקד אגף התכנון האלוף יעקב בנג'ו את תחום הגנת הכוחות היבשתיים בראש סדר העדיפויות במובן הגנתי והתקפי. מהאצת תהליכי רכש של אמצעי מיגון טקטיים ללוחמים בסדיר ובמילואים, דרך שיטות לחימה ותמרון וכלה במכ"מים לגילוי ואיתור אויב, התרעות מפני ירי תלול מסלול ובכלל, רכש מעיל רוח וחץ דורבן לנגמ"שים, טנקים ופיתוח מיגון נגד איומי עתיד.

כמו כן מתמקדים באמצעי תקיפה עצמאיים למפקד הפלוגה והמג"ד כמו תותחים ניידים, טילי כתף, רחפנים מתאבדים ועוד. הערכה בצה"ל כי במערכה הבאה, בדומה למלחמה באוקראינה, יפעילו האויבים היקף גדול מאוד של רחפנים חמושים נגד הלוחמים בחזית ובעומק השטח והם יידרשו להתמודד עם האיום ואף להפיל אותם בדרכים מגוונות מאמצעי לוחמה אלקטרונית וכולל בירי בכינון ראשי. תחום זה יבוא לידי ביטוי בתוכנית הרב שנתיתת המתהווה ממש בימים אלו.

הרמטכ"ל היוצא, רא"ל אביב כוכבי, סיכם באחד הדיונים האחרונים שלו את התובנות ממלחמת אוקראינה-רוסיה וכיצד הן משליכות על צה"ל בידיעה שיש לחיזבאללה יותר מ-150,000 פריטי אש מסוגים שונים ביניהם מדויקים, כלי טיס נשלטים מרחוק ויכולות פשיטה לשטח מדינת ישראל. לדבריו, קיימים שלושה משולשים שווי צלעות כולם וכך יש לבחון את הזווית הישראלית למלחמה.

הראשון: אסטרטגיית המלחמה, איתנות וחוסן לאומי ולגיטימציה בינלאומית ומקומית למלחמה. המשולש השני - תפיסת ההפעלה של צה"ל, התוכניות המבצעיות והיכולות בפועל והמשולש השלישי כולל את המודיעין, יכולות תקיפה ואש. כדי להעמיד יכולות שחותרות לעליונות בכלל התחומים, יש לחתור כל העת לשיפור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully