הדון האחרון. רויטרס, עיבוד תמונה
הדון האחרון/עיבוד תמונה, רויטרס

הדון האחרון התחבא בארון: כיצד התחמק מנהיג המאפיה מהרשויות במשך 30 שנה

עודכן לאחרונה: 20.1.2023 / 21:14

מטאו מסינה דנארו, האדם המבוקש ביותר באיטליה ומנהיג המאפיה הסיציליאנית הידועה לשמצה, הצליח לחיות חיים שלמים כשהוא מתחבא בבית צנוע ופשוט למראה, לא רחוק מעיר הולדתו בסיציליה - מתחת לעין הפקוחה של החוק. השבוע הוא נעצר בפלרמו

"אני מטאו מסינה דנארו", הוא אמר לשוטרים כשנעצר ביום שני במרפאה בעיר פלרמו בסיציליה. זאת כנראה היתה הפעם הראשונה מזה 30 שנים שאמר את המילים האלה בקול רם בפומבי. מסינה דנארו, בן ה-60, זכה לכינויים רבים במהלך חייו: "הדון האחרון", "הבוס של הבוסים", "הרזה", "דיאבוליק" - וכינויים אלה ליוו אותו בשלושת העשורים האחרונים, גם לאחר שנעלם מעל פני האדמה בעקבות מעצרו ב-1993 של מנהיג המאפיה הסיצילינית והמנטור, סלבטורה "החיה" ריינה.

במשך שנים, רק אדם אחד מהמעגל הפנימי של ריינה - "הבוס של הבוסים" שהותיר אחריו שובל של מאות גופות, ובהן שופטים, כמרים ופוליטיקאים - הצליח לברוח זמן כה רב מהרשויות. מאות שוטרים היו מעורבים בחיפושים אחרי מסינה דנארו במשך שנים, אך ללא הצלחה. שורה של מעצרים של אנשים המקורבים לו, כולל אחותו פטריציה, עוררו תקוות כי לכידתו קרבה, אך איש מהם לא בגד בו ולא הסגיר את המאפיונר המאיים.

מטאו מסינה דנארו. רויטרס
המעצר של מטאו מסינה דנארו. פלרמו/רויטרס

מסינה דנארו, שהיה ידוע בעושר שלו ובחיבתו לחיים הטובים, הצליח בסופו של דבר לחיות חיים שלמים כשהוא מתחבא מעיני הרשויות בבית צנוע ופשוט למראה, לא רחוק מעיר הולדתו קסטלווטראנו בסיציליה.

כעת, לצד החגיגות באיטליה על לכידתו של האיש שנהג להתפאר כי "מילא בית קברות שלם בעצמו", עולה גם השאלה המתבקשת: כיצד הצליח מסינה דנארו להטעות את המשטרה במשך עשורים, כשהוא מתחבא ממש מתחת לאפה?

מתאו מסינה דנארו. טוויטר, צילום מסך
מטאו מסינה דנארו/צילום מסך, טוויטר

מי הוא מסינה דנארו

מטאו מסינה דנארו נולד באפריל 1962 בקסטלווטראנו בסיציליה לאביו, פרנצ'סקו, "דון ציצ'יו", שהיה מנהיג ה"קוזה נוסטרה" (המאפיה הסיצילאנית) במחוז טראפאני. הבן של הבוס אהב את סגנון החיים של ארגון הפשע ובגיל 14 כבר התחיל להתאמן בירי. על פי שמועות, הוא ביצע את הרצח הראשון שלו בגיל 18, ומאז דרכו הייתה סלולה, במיוחד מאז שנהפך לבן טיפוחיו של ריינה.

מסינה דנארו הורשע ברצח ב-2002 - גם אם בהיעדרו - בגין רציחתם של שני התובעים המיוחדים שהיו אחראים על המאבק במאפיה, ג'יובאני פלקונה ופאולו בורסלינו. על מסינה דנארו נגזר מאסר עולם בגין ההוצאה לפועל של מתקפות קטלניות במילאנו, פירנצה ורומא ב-1993. הוא גם מואשם בחטיפה, עינויים ורצח של בן של מאפיונר שנהפך לעד מדינה, בן 11 שגופתו נמצאה במכל חומצה וברצח של אנטונלה בונאנו, בת זוגו של בוס מתחרה שהיתה בהריון.

עם זאת, מסינה דנארו, כך נאמר, לא היה מנהיג מאפיה מסורתי. הוא היה ראוותני מדי והיתה לו אובססיה למשחקי מחשב. "הוא נהפך לחלק מקבוצת קורליאונה, אך היה בוס מודרני", אמר ג'יאקומו די גילרולאמו, מחבר ביוגרפיה על מסינה דנארו, ל"גרדיאן" השבוע. "הוא לא היה נשוי, אך היה לו ילד עם בת זוגו, דבר בלתי מתקבל על הדעת בקרב הבוסים מהאסכולה הישנה. בנוסף, בעוד הבוסים המבוגרים נהגו לדבוק בנצרות ובטקסיה, מסינה דנארו אמר כי הוא אגנוסטיקן".

פטריציה, האחות של מטאו מסינה דנארו. פייסבוק, צילום מסך
פטריציה, אחותו של מסינה דנארו שנעצרה/צילום מסך, פייסבוק

מכיוון שהמאפיה תמיד ידעה להסתגל לזמנים המשתנים, חשיבותו של דנארו היתה טמונה בקשר שלו ל"אזור האפור", היכן שהפשע המאורגן חי לצד הפוליטיקה ועולם העסקים. העושר העצום שלו הגיע מההשקעות שביצע במגזר האנרגיה והפסולת, ומ"זכייתו" במכרזי נדל"ן יוקרתיים.

לפני שלוש שנים, יזם של אנרגיית רוח אף נעצר משום שמימן את מסינה דנארו. עסקיו היו אמנם חוקיים, ברובם, אך מאחורי הקלעים מי שניהל איתו קשרים עסקיים ידע כי לא כדאי, ובעצם "אי אפשר לסרב" להצעות שלו.

החוקרים תיארו את מסינה דנארו כשילוב של המאפיה הישנה והחדשה. "כמו המאפיונר הוותיק, הוא רואה במאפיה כמדינה העליונה, שבה חברים בודדים ראויים לכבוד הזה", אמרה טרזה פריצ'יפאטו, שופטת לשעבר, ב-2014. "הוא לא נותן לאיש להיכנס, למעט כמה אנשים. אך הוא גם מודרני...תאב בצע, אכזרי ומוכן להיות מעורב בכל עסק שמרוויח - והשיטות שלו עובדות".

אביו של מטאו מסינה דנארו, פרנצ'סקו, היה מנהיג במאפיה. פייסבוק, צילום מסך
אביו של מסינה דנארו היה מנהיג במאפיה גם כן/צילום מסך, פייסבוק

מסינה דנארו חי כמו מלך. הוא היה ידוע באהבתו למכוניות מהירות, תכשיטים, בגדי מעצבים ונשים יפות. בקיץ שבו נעצר הבוס הגדול ריינה, הוא נפש בטוסקנה. וכשנעצר השבוע, מסינה דנארו ענד שעון יוקרה בשווי 40 אלף דולרים, על פי השוטרים.

גם במהלך השנים שבהן נמלט ממקום למקום, מסינה דנארו נהנה מסגנון חיים מפנק. הוא שיחק משחקי וידאו ונהג להחליף חברות, על פי דיווח ה"וושינגטון פוסט". אך הוא לא שכח לרגע שהוא נמלט מהחוק. מאפיונרים שנותרו נאמנים לו נהגו להזהיר אותו בכל פעם שהמשטרה ערכה חיפושים במקום מסוים וסייעו לעבור ממחבוא למחבוא. קוד השתיקה החמור במאפיה - ה"אומרטה" - הוכיח את עצמו שוב ושוב.

ב-2021, גבר בריטי מליברפול נעצר בטעות בהולנד כי המשטרה, שנאלצה להסתמך על דיוקן ממוחשב של מסינה דנארו "מבוגר", חשבה שהוא המאפיונר הידוע לשמצה. הוא גם הופיע בסדרה התיעודית של נטפליקס, "המבוקשים ביותר בעולם". לבסוף, היה זה טיפ שקיבלה המשטרה לגבי ביקוריו של מינה דנארו החולה בסרטן במרפאה פרטית בפלרמו ששם קץ לחיפוש אחרי מנהיג המאפיה האחרון שגדל על ברכי המסורת של ארגון ששורשיו נעוצים במאה ה-19.

מקום המחבוא של מטאו מסינה דנארו בסיציליה. רויטרס
מקום המחבוא של מסינה דנארו/רויטרס

המשטרה מצאה השבוע את הדירה שבה התגורר ככל הנראה מסינה דנארו בחודשים האחרונים, תחת השם הבדוי אנדרה בונפידי. הדירה נמצאת בבית צנוע בעיר קמפובלו די מזרה - קילומטרים ספורים מבית ילדותו. מקום מחבוא שני של המאפיונר המבוקש ביותר באיטליה התגלה מאחורי ארון בגדים בעל תחתי ניתנת להזזה. הבונקר החמוש נמצא בבית המרוחק כ-300 מטר ממקום המחבוא הראשון.

במקום המחבוא הראשון נמצאו בשמי יוקרה, רהיטים יקרים, בגדי מעצבים, נעליים ותכשיטים, כמו גם קבלות ממסעדות יוקרה וגלולות לחיזוק כוח הגברא. שכן, שגר סמוך למסינה דנארו, אמר לערוץ טלוויזיה איטלקי כי נהג לראות אותו באופן תדיר, וכי השניים נהגו לברך זה את זה כשנפגשו. על פי הסברה, המאפיונר אף נהג לעשות קניות בסופר המקומי בעצמו. כיצד הצליחו הרשויות להחמיץ זאת?

יש הסבורים כי מסינה דנארו היה מוגן על יד פוליטיקאים והממסד. "תמיד האמנתי שהוא מוגן על ידי רשת גלובלית של הבונים החופשיים". אמרה פרינצ'פאטו לעיתון "לה רפובליקה". לטענתה, היא מצאה ראיות לכך ששהה בספרד, ונצואלה ובריטניה במהלך השנים.

מקום המחבוא של מטא מסינה דנארו בסיציליה. רויטרס
מקום המחבוא של מסינה דנארו/רויטרס

מחבר הספר המצליח "גומורה" על המאפיה הנאפוליטנית, רוברטו סביאנו, ציין כי שר זוטר במשרד המשפטים האיטלקי, בשם אנטוניו ד'אלי, אף הורשע בשל קשרים עם מסינה דנארו ומשפחתו. ד'אלי כיהן בממשלתו של ראש הממשלה לשעבר סילביו ברלוסקוני ב-2001-2006.

שמועות על עסקה או "הסכם" בין המדינה לקוזה נוסטרה, שבמסגרתם מסינה דנארו הוסגר גם כן נשקלות, אמר סביאנו ל-CNN. "תמיד אומרים שהמאפיה היא אנטי-מדינה, אך זאת טעות. חלק אחד במאפיה מתואם עם המדינה, בעוד חלק אחר בה נלחם במדינה". במסגרת משחק הכוחות הזה, יכול להיות שמסינה דנארו שילם את המחיר.

ויש הסבורים כי מסינה דנארו עצמו רצה להיתפס, לאחר עשרות שנים שהיה במנוסה, כדי שיוכל לסיים את חייו בבית חולים. החוקרים סבורים כי רשת של עמיתים, אנשי עסקים ותושבים מקומיים ,חלקם בעלי חוות, אתרי נופש, תחנות דלק וסופרמרקטים באזור, סייעה להחביא את מסינה דנארו במהלך השנים.

סלבטורה "טוטו" ריינה. ויקיפדיה, אתר רשמי
המנטור. סלבטורה "החיה" ריינה/אתר רשמי, ויקיפדיה

מה החשיבות של מסינה דנארו?

המעצר של מסינה דנארו, שהוכתר על ידי ראש הממשלה של איטליה ג'ורג'יה מלוני כ"ניצחון גדול", מביא לקצה תקופה אפלה, מנפץ לרסיסים את סמל ההתנגדות למדינה, וחשוב מכל - עשוי לחשוף את הסודות הכמוסים ביותר של הקוזה נוסטרה, אם יחליט הפושע לדבר עם החוקרים.

המשטרה מקווה למצוא "ארכיון" שהיה בעבר בבעלות ריינה ואותו ירש מסינה דנארו. מדובר ככל הנראה באוסף של הערות שריינה העביר למסינה דנארו שעשויות לשפוך אור על הקשרים בין המאפיה לפוליטיקאים ולספק את התשובות לפשעים רבים.

"מסינה דנארו הוא הסנדק האחרון, הוא מייצג את כל הסודות של הקוזה נוסטרה. המעצר שלו הוא הסוף של המיתוס, וכעת הארגון יצטרך להתמודד עם זה", אמרה אנה סרג'י מאוניברסיטת אסקס, באנגליה ל-CNN.

הכלא שבו מוחזק ראש המאפיה מטאו מסינה דנארו. רויטרס
הכלא שבו מוחזק מסינה דנארו/רויטרס

מה צפוי למסינה דנארו?

מסינה דנארו עצור כעת בכלא קוסטרלה הסמוך לעיירה לאקווילה. הוא אחד מ-160 אסירים בכלא בעל רמת אבטחה גבוהה, שנפתח בשנות ה-90 ונחשב הכלא השמור הגדול ביותר באיטליה שאיכלס בעבר מאפיונרים אחרים.

מסינה דנארו יהיה נתון לחוקי "41 bis " - משטר בידוד חמור שמטרתו למנוע מחשודים להפעיל ארגוני פשע מתוך כותלי הכלא. האסירים מוחזקים בכל אחד בתא קטן עם ניטור מצלמות 24 שעות ביממה. מצפה לו שורה של משפטים פליליים משום שאף שהורשע כבר בהיעדרו ב-2002, על פי החוק באיטליה התיקים שלו צריכים להגיע עד לבית המשפט העליון.

את מסינה דנארו מייצגת האחיינית שלו, לורנצה גוטאדאורו, בתה של אחותו רוסליה, שעברה את מבחני ההסמכה לעריכת דין ב-2011. הטיפול במחלת הסרטן שממנה הוא סובל יימשך בבית חולים בלאקווילה.

מקום המחבוא של מטאו מסינה דנארו בסיציליה. רויטרס
המשטר במקום המחבוא של מסינה דנארו/רויטרס

מי הבוס?

המשטרה האיטלקית לא פירסמה שמות של יורשים אפשריים. אך לדעת סביאנו, מסינה דנארו ישלוט בארגון עד מותו גם מתוך כותלי הכלאף כמו ריינה לפניו: "מטאו מסינה דנארו, גם מאחורי סורגים, ימשיך להיות המלך של הקוזה נוסטרה משום שאיש אינו מוכן לשבת על כס מלכות שנותר חצי מלא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully