וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

4 ימים לסגירת הרשימות: שקד והנדל הודיעו על ריצה בנפרד

עודכן לאחרונה: 12.9.2022 / 12:51

חודש וחצי בלבד לאחר שהכריזו על ריצה משותפת תחת הרוח הציונית, שני השרים מפרידים כוחות, בעיקר בשל הוויכוח סביב ישיבה תחת נתניהו. שקד: "עשיתי טעויות, אני חוזרת לימין, המקום בו הלב שלי נמצא". הנדל: "אם מוכנים לממשלת 61 של מחנה רק ביבי לא תהיה ממשלת אחדות"

בווידאו: השרה איילת שקד ויועז הנדל מתייחסים להקמת המפלגה החדשה/צילום: רוני כנפו

השותפות הפוליטית של השרה איילת שקד והשר יועז הנדל במפלגת הרוח הציונית התפרקה הלילה (ראשון), ארבעה ימים לפני סגירת הרשימות לכנסת ה-25. זאת, לאחר שהשניים הודיעו על ריצה משותפת לפני קצת יותר מחודש.

ההחלטה על פירוק השותפות התקבלה בעקבות חילוקי דעות בין השניים על איחוד עם הבית היהודי, מיקומים ברשימה וצירוף דמויות חדשות, וכן סקרים לא מחמיאים שהציבו את המפלגה מתחת לאחוז החסימה. כמו כן, עיקר הוויכוח בין שקד להנדל ולהאוזר עסק בשאלה אם להשלים ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו 61 מנדטים לטובת הקמת ממשלת ימין צרה אם לא תוקם ממשלת אחדות. בעוד ששקד תמכה, הנדל והאוזר התנגדו, גם במחיר של בחירות נוספות. שקד והנדל מתכוונים להמשיך להתמודד בבחירות הקרובות, בשתי מפלגות שונות ולפי סביבתם אין בכוונתם לפרוש.

שקד תנסה עד סוף השבוע להתאחד עם הבית היהודי והעומד בראש המפלגה, ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני, ובנוסף לגייס את סגן ראש מח"ש היוצא משה סעדה ואת בת גלים שער, אשת חינוך ואמו של גיל-עד, אחד משלושת הנערים שנחטפו ונרצחו בקיץ 2014. שקד תיפגש במהלך היממה הקרובה עם סגן השר אביר קארה, שפרש ממפלגתה לפני ימים אחדים, ועם ח"כ ניר אורבך מימינה, במטרה לבחון את השתלבותם ברשימתה.

שקד תנסה לגייס מועמדים נוספים, ובמקביל תצהיר על תמיכתה בהקמת ממשלת ימין צרה בראשות בנימין נתניהו כדי למנוע בחירות, לטענתה רק אם לא תתאפשר הקמת ממשלת אחדות. בסביבתה של שקד אומרים כי אפשרות של פרישה "אינה על הפרק" וזו לא נדונה."עשיתי טעויות, קיבלתי החלטות שהתבררו כמוטעות. אני חוזרת לימין, המקום בו הלב שלי נמצא", כתבה שקד הבוקר בפייסבוק.

הרוח הציונות 29 באוגוסט 2022. ראובן קסטרו
השותפות התפרקה במהירות. שקד והנדל בעת הקמת הרשימה, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

בהודעה שפרסמה הלילה שקד נכתב כי היא החליטה להיפרד מהנדל וח"כ צבי האוזר לאחר ש"הבהירו כי במידה ולא תקום ממשלת אחדות הם יעדיפו לגרור את המדינה לבחירות נוספות מאשר להקים ממשלת ימין. אופציה חסרת אחריות שלא תעלה על הדעת". לפי ההודעה, "סיעת דרך ארץ עדיין שבוייה במחנה 'רק לא ביבי', ובשיח השנאה והחרמות שהשרה שקד מנסה לעצור. השיח הזה גורר את המדינה לבחירות פעם אחר פעם, מביא לאי-יציבות ומרסק את ישראל. השרה שקד איננה מוכנה לגרור את מדינת ישראל לבחירות נוספות ובמקרה שלא תצליח להקים ממשלת אחדות תשאף להקים ממשלת ימין מאוזנת שבה הרוח הציונית תמלא תפקיד אחראי".

שקד טוענת כי היא סיכמה עם הנדל על פרסום החלטתה ביום ראשון בבוקר אך הוא חרג מהסיכום ופרסם כי כביכול מדובר בהחלטה שלו עוד קודם. היא הוסיפה כי בכוונתה להציג בימים הקרובים את רשימתה לכנסת שתהיה "מגוונת, עם אישים בעלי השקפת עולם ציונית, לאומית וימנית".

המחלוקת בין שקד והנדל הגיעה לשיא לאחר שבשבוע שעבר שקד ניהלה מגעים לצירוף נציג של הבית היהודי לרשימתם. בבית היהודי דרשו ששקד תתפטר מהממשלה ותתחייב פומבית שהיא תתמוך רק בממשלה בראשות בנימין נתניהו. שקד סירבה לדרישת ההתפטרות מהממשלה, אך גילתה נכונות להיענות לדרישה להצהיר על תמיכה חד משמעית בנתניהו. זאת בניגוד להסכמות בינה ובין הנדל, לא לתמוך בממשלה צרה בראשות נתניהו, אלא רק בממשלת אחדות.

בבית היהודי דרשו גם לדחוק את הנדל והאוזר למקומות נמוכים יותר ברשימה, גם במחיר פירוק השותפות בין הצדדים. לאחר השיחות עם הבית היהודי, שקד נפגשה ביום חמישי עם הנדל והשניים הוציאו תמונה משותפת ובה הודיעו על המשך שיתוף פעולה בבחירות הקרובות.

מסע"ת | בנימין נתניהו 25 באוגוסט 2022. ראובן קסטרו
מוקד המחלוקת - התמיכה בו. נתניהו/ראובן קסטרו

הנדל פרסם פוסט בפייסבוק בו הסביר כי הפער עם שקד שלא ניתן לגישור הוא ההסכמה להקמת ממשלת ימין צרה. "אם לאנשי ימין כמוני שדחפו וניסו להחזיק את הממשלה הזאת בכל הכוח אין מספיק תמיכה, לא נצליח להקים ממשלות אחדות בהמשך. זה מסר נוראי למי שמאמין בשלמות העם והארץ. יש ימין נורמלי בישראל שלא מחפש להרוס את מערכת המשפט אלא לתקן אותה, לא שונא שמאלנים אלא רואה בהם שותפים להגנת המולדת שטועים בניתוח המדיני שלהם. אם מוכנים לממשלת 61 של מחנה רק ביבי לא תהיה ממשלת אחדות. ובעיני ממשלה צרה של ביבי ובן גביר או השמאל-מרכז והמשותפת זה אסון".

הנדל הוסיף כי הוא זה שיוביל את הרוח הציונית, והביע תסכול מאי-היכולת להתרומם בסקרים. "הימין שלי צריך להיאבק באחוז החסימה ובן גביר לא. שנים של הגנה על המולדת וסיכון חיים בשייטת ובמערכת הביטחון, נכונות להאבק על עמדותי ללא קשר למחיר, ובן גביר ללא שירות צבאי, ללא החלטות וביצוע הוא הקול הבולט. אפשר להתבכיין ולומר כמה נורא ואפשר להילחם בזה".

איילת שקד יו"ר ימינה ויועז הנדל יו"ר דרך ארץ בהצהרה על ריצה משותפת במפלגת רוח ציונית , 27 ביולי 2022. ראובן קסטרו
שקד והנדל בהצהרה על ריצה משותפת ביולי האחרון/ראובן קסטרו

מטעמה של שקד נמסר כי היא הודיעה להנדל על החלטתה במוצאי שבת, אך כיבדה את בקשתו לדחיית ההודעה המשותפת ליום ראשון בצהריים, כשינחת בניו יורק, אך כי "הנדל בחר באופן לא ממלכתי ולא ערכי לחרוג מהסיכום ולפעול בדרכים שלא מכבדות את אף אחד מהצדדים". עוד נמסר מטעמה כי "השרה שקד מאחלת לסיעת דרך ארץ בהצלחה" וכן כי "בימים הקרובים השרה שקד תציג את רשימתה לכנסת. רשימה מגוונת, עם אישים בעלי השקפת עולם ציונית, לאומית וימנית".

"גם ממשלה לא טובה עדיפה על בחירות נוספות"

אמיתי פורת, שהצטרף למפלגה לפני כשבועיים, אמר הבוקר כי לפי הבנתו "הייתה החלטה הדדית על סיום השותפות, כי הייתה נקודה מסוימת שבה לא הצליחו להגיע להסכמה והיא נראית כמו הנקודה המשמעותית".

בראיון לרדיו 103 צידד בנו של ח"כ לשעבר חנן פורת בעמדת שקד שלא ללכת לבחירות נוספות, גם אם המחיר הוא הקמת ממשלת ימין צרה בראשות נתניהו. "ממשלת ימין היא רעה לישראל, אם היא צרה. אנחנו לא מחרימים אף אחד במערכת הפוליטית, למעט הרשימה המשותפת. אבל בחירות נוספות זה הדבר הכי גרוע בעולם, ואנחנו נעדיף להקים ממשלה, גם אם היא לא טובה, מאשר לגרור את המדינה לעוד בחירות".

במפלגת "הציונות הדתית" בראשות בצלאל סמוטריץ' קראו לשקד לפרוש מהמירוץ לבחירות. "יחד, שקד והנדל היו רחוקים מלעבור אחוז חסימה, עכשיו כשהם לבד ברור שכל הצבעה לשקד היא זריקת קול לפח וסכנה לימין. אנו קוראים לשקד לגלות אחריות לגוש הימין ולמדינה ולפרוש מהמירוץ ולא לגרום לימין לאובדן קולות בבחירות גורליות שבסופן עלולה לקום ממשלת שמאל עם הרשימה המשותפת, אין לנו קולות לבזבז".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully