תפיסת כלי נשק מוברחים בגבול לבנון. צפון, דוברות משטרת ישראל
תפיסת כלי נשק מוברחים בגבול לבנון/דוברות משטרת ישראל, צפון

נשק במקום סמים: הברחות האמל"ח מתרחבות, העבריינים מונעים מכסף אך גם מלאומנות

עודכן לאחרונה: 17.9.2022 / 13:40

מספר הברחות הנשק לישראל הולך וגדל בשנים האחרונות, כשההערכה היא שיש עשרות אלפי כלי נשק לא חוקיים שמוחזקים בידי פושעים, בעיקר במגזר הערבי. למרות מאמצי גורמי הביטחון למגר את התופעה, המבריחים לא נרתעים וממשיכים בפעילותם בין היתר בשל שוויו הרב של הנשק בארץ

בווידאו: עלייה בכמות סיכולי ההברחות בגבולות ירדן ומצרים מתחילת שנת 2022/דובר צה"ל

גל הברחות אמל"ח לישראל מלבנון, ירדן ומצרים לא פוסק ורק הולך ומחריף, בהיעדר גבול הרמטי, ונוכח הוואקום שנוצר עם המחסור בכוח אדם צבאי לאורך הגבולות, במשטרה מזהים את האיום האסטרטגי ומשקיעים מאמץ לסיכול ההברחות בסיוע צה"ל. על אף שהם מצליחים לרשום הישגים משמעותיים, הדבר לא מרתיע את המבריחים הישראלים והזרים מלהמשיך בפעילותם העבריינית ולהבריח סמים ונשק קטלני למחוללי פשיעה ולגורמי טרור בישראל, בין היתר, בשל הרווח הכספי הרב שהם גורפים לכיסם.

ההערכה בקרב גורמים ביטחוניים היא שכיום בישראל ישנם עשרות אלפי כלי נשק לא חוקיים שמחוזקים בידי מחוללי פשיעה, בחברה הערבית בפרט, שאגרו במשך השנים לצורך הרתעה ועד לשימוש בפועל שמסתיים בפציעה והרג. מאפייני ההברחות שסוכלו בשלוש השנים האחרונות הם לרוב כמות גדולה יותר של כלי נשק ואמל"ח ופחות סמים כמו קוקאין ומריחואנה, וזאת בשל הרווח העצום הגלום במכירתם בישראל. כך למשל, אקדחי גלוק דור 4 ו-5, מהמתקדמים בשוק שעלותם מוערכת ב-2,000 דולר מתומחרים בשוק הישראלי בכ-45 אלף שקלים. M-16, שעלותו מוערכת בכמה אלפי דולרים נמכר בשוק הישראלי ב-110-90 אלף שקלים, ורובה קלצ'ניקוב ב-60 אלף שקלים. מנגד, הביקוש לרובה קרלו הולך ופוחת בשל הצורך המבצעי של עבריינים לנשק אמין ומדויק.

המשטרה הפעילה סוכן סמוי שרכש עשרות כלי נשק מסוגים שונים מסוחרי אמל"ח לא חוקי במחוז השומרון. דוברות משטרת ישראל
כלי נשק שנתפסו במעצר של סוחרי אמל"ח בשומרון/דוברות משטרת ישראל

במחוז הצפוני של המשטרה, ובדגש על היחידה המרכזית בפיקודו של ראש הימ"ר מני בנימין יחד עם יחידת מג"ן המחוזית, מכירים היטב את תופעת ההברחות זה שנים רבות ועוסקים בכך עוד לפני שהתפשטה למחוזות נוספים.

כך למשל, עד למבצע מגן צפוני ב-2018 שבו סוכלו מנהרות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה לתוך ישראל, ניסה הארגון לשמור על רגיעה בגזרה ולא בוצעו הברחות אמל"ח בהיקף נרחב. ואולם לאחר המבצע חלה עלייה דרמטית במספר הברחות אמל"ח בחסות חיזבאללה, הן בכמויות והן באיכות הגבוהה של כלי הנשק. יחד עם זאת, קו הגבול ישראל-ירדן המחורר מועדף יותר עבור מבריחי אמל"ח. בעבר, מרבית כלי הנשק הוסטו לשטחים, ובהתאם, מי שהובילו את מבצעי ההברחות מהצד הישראלי היו פלסטינים תושבי השטחים, שמכרו חלק מסוים מכלי הנשק למחוללי פשיעה בחברה הערבית בישראל. אך כיום מרבית כלי הנשק והאמל"ח מגיעים ישירות לעבריינים ערבים ישראלים וכך הקשר בין הצדדים התהדק לרמה שבה ערבים ישראלים, מהמשולש בצפון ועד לפזורה הבדואית בדרום, מנצחים על מבצעי ההברחות ומנהלים את הסחר באמל"ח ללא כל חשש.

סוגי הסחורות שהוברחו בגבולות בגזרת המחוז משתנים כל העת מסמים לכלי נשק באופן דרמטי, וכך, בשנים האחרונות המבריחים בגבול לבנון שינו פאזה, והחלו לתעדף הברחות אמל"ח על פני קוקאין וסמים מסוגים שונים, לא רק ממניעים כלכליים אלא גם ממניעים לאומניים. כך למשל במקרה של הברחת אמל"ח שנתפסה בזמן שומר חומות, ובה 100 רימוני רסס, שיועדה ל"האחים בגליל", קרי, עבור אזרחים ערבים ישראלים בצפון נגד שוטרים ולוחמי מג"ב במהלך ההתפרעויות בשומר החומות. מקרה אחר, הפיגוע בו נרצח אליהו קיי על ידי המחבל פאדי אבו שחידם בירושלים, בוצע באמצעות נשק תקני שמקורו לפי הערכה מהברחת אמל"ח מירדן. גם הפיגוע שאירע בתחילת השבוע בבקעה נגד אוטובוס החיילים, בוצע לפי הערכה באמצעות כלי נשק שמקורם בהברחות מגבול ירדן. בגבול סוריה לעומת זאת, הברחות האמל"ח מכילות בעיקר נשק סובייטי כמו קלצ'ניקוב, בעוד שהברחות הנשק בגבול ירדן שמקורם מעיראק מכילות ברובם נשק מערבי או אמריקני.

עוד בוואלה!

עבריין בכיר שסייע למשטרה הביא להפללתם של עשרות סוחרי נשק

לכתבה המלאה
תפיסת כלי נשק מוברחים בלבנון. צפון, דוברות משטרת ישראל
סיכול הברחת נשק שהוברחו מלבנון/דוברות משטרת ישראל, צפון

גבול ירדן-ישראל גובל לאורך ישראל מצפון לדרום, ומהווה נקודת ממשק בין מחוזות המשטרה הצפונית והדרומית. מאז כניסתו של מרחב נגב תת ניצב נחשון נגלר, ותחת פיקודו של מפקד פרץ עמר לתפקידו, ניתן דגש לפעילות התקפית מול מחוללי הפשיעה והברחות הנשק, זאת אל מול העלייה בהיקפי התופעה.

מתחילת שנת 2022 סיכלו במחוז דרום כ-12 הברחות אמל"ח, עלייה משמעותית משנים קודמות, עם סיכול חמש הברחות בשנת 2021 ושלוש בשנת 2020.

בגבול ישראל-מצרים לעומת זאת, מוברחים בעיקר סמים, מקנאביס לסוגיו ועד לקוקאין והרואין, שעושים את דרכם מאתיופיה דרך קהיר עד לגבול ישראל-מצרים, היישר לסוחרי הסמים הישראלים שלא מסתפקים בהברחות דרך טיסות ובדואר.

חלק מהברחות הסמים נעות בצורה הפוכה, מישראל למצרים. מדובר בעיקר בזרעי קנאביס משובטים ואיכותיים שמוברחים לישראל מאירופה, בעיקר מהולנד ובלגיה, זאת הודות לקשרים הטובים בין הסוחרים הישראלים לאירופאיים. משם עושים דרכם לסיני, שם הם גדלים בשדות של בדואים, שמחזירים את הייבול בהמשך הזמן. הברחות סמים בגבול מצרים עומדות על מאות מדי שנה אך רושמות ירידה כתוצאה מפעילות המשטרה בסיוע צה"ל.

סמים שנתפסו על ידי צה"ל והמשטרה באזור אלית. 20 באוגוסט 2022. דוברות משטרת ישראל
משלוחי סמים שנתפסו על ידי צה"ל והמשטרה באזור אילת, חודש שעבר/דוברות משטרת ישראל

שיטות ההברחה: הקשר כיום בין המבריחים הישראלים לשותפיהם מעבר לגבול הינו ישיר וללא תיווך. כשנסגרת עסקת סמים או אמל"ח, התשלום מועבר באמצעות צ'יינג' או העברה אינטרנטית. בשלב השני של העסקה נשלחים הבלדרים לעבר נקודה שנקבעה מראש בגדר, ושם מושלכת הסחורה מצד לצד ונאספת בהמשך.

גם ההגעה לגדר מתאפשרת ללא הפרעה. בגזרת הצפון, בעיקר בשטחים חקלאיים, מתחזים הבלדרים לחקלאים ונעים בשטח עם רכבים חקלאיים על מנת שלא לעורר חשד, וכך אוספים את הסחורה. באזור ירדן ובסביבות כביש 90 מגיעים הבלדרים עם פרייבטים בעוד שבערבה הם נעים עם לנדקרוזרים ובאגים. בעבר הלא רחוק אף נתפסו בלדרים שהגיעו עם ילדים או שלחו אישה כדי להתחזות למטיילים תמימים.

מפקד יחידת מג"ן במחוז דרום במשטרה, סגן ניצב רונן כלפון: "בשנים האחרונות כל זרועות מערכת אכיפת החוק במדינת ישראל הבינו את צורך השעה ואת האיום האסטרטגי בהברחות האמל"ח, יש לנו שותפות מלאה במאבק נגד מבריחי האמל"ח, לא רק משטרת ישראל נושאת בנטל הזה, אלא גופים נוספים כמו צה"ל, שב"כ ועוד, יחד איתם אנחנו נעים לאורך הגבולות במטרה לסכל כל הברחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully