אחד המחבלים של דאעש ביצע את פיגוע ההתאבדות בקאבול. דורון שיינר, עיבוד תמונה
אחד המחבלים של דאעש ביצע את פיגוע ההתאבדות בקאבול/עיבוד תמונה, דורון שיינר

פצצות קטנטנות: פעילי דאעש בישראל לא רבים, אך עלולים לגרום נזק קטלני

עודכן לאחרונה: 2.4.2022 / 15:27

לפני הפיגוע בבאר שבע, לא שמעו במשך זמן רב את השם דאעש בסקירות הביטחוניות. הפעילים בארץ אומנם מעטים ואינם מאורגנים כתא מסודר, אך הפוטנציאל שלהם מסוכן מאוד. "צעיר מעורער בנפשו עם נשק או סכין יכול להיחשף לתוכן קיצוני ולהחליט לבצע פיגוע"

"עד שנת 2017 ספרנו 86 אסירים ביטחוניים שהשתייכו או הזדהו עם הרעיון של דאעש", אמר השבוע גורם בקהילת המודיעין והוסיף, "בזמן הפיגוע בבאר-שבע היו בבתי הכלא בישראל 19 אסירים מזוהי דאעש מתוך 4500 אסירים ביטחוניים מחולקים בין האגפים של חמאס ופתח. חלק רק נחשף לתוכן וניסה להתקרב לפעילי הארגון ברשת. חלק חשב על ביצוע פיגועים. חלק ניסה לצאת לסוריה, חלק יצא לסוריה ונלחם וחזר לישראל וחלק נשאר שם".

עוד הוסיף הגורם ואמר כי "לא מדובר במספרים גדולים, אבל כמו שאפשר להבין לכל אחד מהם יש פוטנציאל אלימות גדול וקטלני. אי אפשר לדעת במאה אחוז מי ויתר על הרעיון, מי מתנדנד ומי יכול להצטרף בעוד רגע. למרות זאת יש פעילות מודיעינית רגישה בכפוף לחוקי המדינה. כדי לקבל אישור לפעולה אתה צריך ראיות".

קצין בכיר בצה"ל אמר בראשית השבוע כי עד לפיגוע בבאר-שבע, בו מחבל מהיישוב הבדואי חורה דקר למוות ודרס אזרחים ישראלים, לא שמעו במשך זמן רב את השם דאעש בסקירות הביטחוניות. זאת, למעט אירועים חריגים של ייבוא סחורה כמו תכשיטים, בגדים, דגלים וסמלי דאעש שציבור פלסטיני הזמין במשלוחים לשטחים.

"בעבר היה קטע של צעירים פלסטינים, כולל באזור עוטף ירושלים, להזמין טבעות דאעש ולהפוך אותן על האצבע כדי להראות את הכתובית בהתאם לסיטואציה. הם היו מסובבים אותן עם הכיתוב אם רצו להתרברב או לאיים על הסביבה", אמר קצין בפיקוד המרכז והוסיף, "הכוחות בשטח בהחלט יודעים לזהות ולדווח על סממנים קבועים של טבעות דאעש, בגדים, דגלים, סמלים שהוזמנו דרך אתרים באינטרנט".

ברקע הפיגוע בכפר סבא | פשיטה לילית וגל מעצרים בואדי ערה 29 במרץ 2022. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, אתר רשמי
מעצר חשוד המזוהה עם דאעש בוואדי ערה/אתר רשמי, שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"גורמי אכיפה כמו אנשי המכס (120 טבעות דאעש נתפסו בחבילה שהגיעה בשנת 2015 מטורקיה לנתב"ג והיתה אמורה להגיע לרמאללה א.ב) והמשטרה יודעים לדווח על מקרים חריגים שדורשים תשאול. השב"כ נכנס לטיפול במקרים כאלה. זה אמור להדליק נורה אדומה. בודקים אם זה התחיל ונגמר בפעולה קטנה או שיש כאן משהו גדול וחמור מזה", אמר הקצין.

גורם ביטחוני נוסף אמר כי בשנה האחרונה למיטב ידיעתו החלה תופעה חדשה של צעירים, לא בהכרח מישראל, שנשבעים אמונים לדאעש ברשת. הפעיל לא צריך להגיע פיזית לסוריה או לעיראק אלא לגלוש לאתר אינטרנט, לעבור מבחני קבלה קצרים כדי להוכיח שהוא לא מתחזה, ולאחר מכן לשלוח שבועה בסרטון וידאו.

גורמים צבאיים התחייבו ששמעו לאחרונה את מפקד אוגדת יו"ש תא"ל אבי בלוט מתייחס לאפשרות שיש אנשי דאעש פעילים בשטחים, "ברגע שרואים משהו הכי קטן הוא מטופל מידית", אמר בלוט. על הפעילות הצבאית שמתמקדת בפגיעה פעילים שהיו בעבר מזוהים עם ארגון דאעש, אמר תא"ל בלוט כי "עכשיו לא עושים פה כיסוח דשא אלא עקירת יבלית".

דאעש או בשמה הנוכחי המדינה האסלאמית (ISIS), היא ארגון טרור אסלאמי סוני קיצוני שהרגיש בשנות התשעים שארגון אלקעידה רך מדי עבורו. אנשיו החליטו להתפצל והקימו ארגון חדש עם רעיון יותר קיצוני ורצחני. לאורך העשור שלאחר מכן שמות הארגון התחלפו, מפקדים מארגון דאעש כרתו בריתות זמניות עם בכירי אלקעידה, למשל באפגניסטן ולאחר מכן בעיראק. אך אך בשנת 2010, כשבכירי הארגון הרגישו מספיק חזקים, הם החלו בתהליך ניתוק ובידול מאנשי אלקעידה. לא רק על רקע תהום שנפערה בין האידאולוגיות אלא בעיקר על ענייני סמכות, שימוש בפסקי הלכה מעוררי מחלוקות, שליטה, התאכזרות למוסלמים ואסטרטגיית כיבוש שטחים.

אבו מוסעב זרקאווי. AP
אבו מסעב אלזרקאווי, מהבולטים בתהליך הקמת דאעש מחדש/AP

שתי דמויות מרכזיות בלטו בתהליך הקמת הארגון המחודש, ששמו מהדהד עד היום ברחבי העולם: אבו מסעב אלזרקאווי, ממוצא ירדני, ואבו באכר אל בגדאדי, ממוצא עיראקי. אלזרקאווי, שחוסל בהפצצה של חיל האוויר האמריקני בשנת 2006, האפיל בשלב מסוים על דמותו של בכיר הטרוריסטים מנהיג אל קעידה אוסמה בן לאדן. לאחר מכן הוא גם הסתכסך עם יורשו היימן אל זווהירי המצרי.

אחרי מצוד שנמשך שנים הצליח המודיעין האמריקאי לשבור בחקירה את אחד מאנשיו של אלזרקאווי שחשף בפניהם את היועץ הרוחני שלו בבגדד: עבד אל רחמן. המעקב נמשך שבועות ארוכים עד לרגע בו החליטו השניים להיפגש. אל רחמן, כפי שתואר בספר המרתק של ג'ובי ווריק "דגלים שחורים", החליף מספר כלי רכב כדי לתעתע בסוכנים אמריקנים מהקרקע ובמעקב מהאוויר, תוך כדי שהוא מחליף כלי רכב, אך לבסוף הוא הוביל ללא ידיעתו את חיל האוויר האמריקני אל מקום המסתור. התקפה משולבת סיימה את תרומתו של אלזרקאווי לדאעש.

חיסולו הותיר את הכוח בידי אבו בכר אל-בגדאדי, שהפך את הרצח והסאדיסטיות לכלי הפצת האידאולוגיה, גיוס של פעילים מרחבי העולם והרתעת אויביו תוך שילוב מעשיים מפלצתיים. תחת הנהגתו הרחיב הארגון את הלחימה והשתלטות על שטחים מאפגניסטן, ארץ הג'יהאד העולמי לסוריה, עיראק, תימן, פקיסטן, ואפילו למרחבי סיני, במרחק קצר מהגבול הישראלי.

שיאו של אל בגדאדי הגיע ב-4 ביולי, 2014, עם כניסתו לתפילת יום השישי, במסגד א-נורי הגדול במוסול שבעיראק בו הכריז על חזרת הח'ליפות תחת הנהגתו. באותו היום החל להיקרא הארגון "המדינה האסלאמית", וזאת לאחר כיבוש שטחים רבים בסוריה ועיראק תוך מאמץ בלתי פוסק לייצר רצף טריטוריאלי בין המדינות המשוסעות.

27 באוקטובר 2019 - טראמפ אישר: חיסלנו את מנהיג דאעש אל-בגדאדי, אחרי מבצע אמריקני בשטח סוריה. רויטרס
"לא שכחנו את פלסטין לרגע", אל-בגדאדי/רויטרס

לאורך השנים העלה אל-בגדאדי את שמה של ישראל כיעד אבל הדגיש כי היא לא בסדר העדיפויות שלו.
המוסד הישראלי הופקד כאחראי על משימת האיסוף סביב הארגון אך לצדו פעלו לא מעט גם השב"כ, אמ"ן ומשטרת ישראל למטרות סיכול בלב ישראל, בשטחים ובגבולות המדינה. במהלך מבצע צוק איתן בוצעו שיגורי רקטות לעבר ישראל. מאוחר יותר פעילי דאעש מחוז סיני לקחו אחריות על הפעולה. שנה לאחר מכן פוזרו על ידי אלמונים ברחבי ירושלים כרזות דאעש נגד האוכלוסיה הנוצרית. בשנת 2015 הופצה הקלטה בה נשמע אל-בגדאדי מאיים על ישראל והיהודים, "לא שכחנו את פלסטין לרגע. אנו מתקרבים אליכם יום יום". בשנת 2016 סיכלו כוחות אוגדה 210 בפיקוד הצפון חוליית דאעש שניסתה לבצע פיגוע בגבול הסורי נגד כוחות של חטיבת גולני. אך זה לא היה החיכוך היחידי של דאעש לישראל. בשנת 2019 חשף נשיא מצרים עבד אל פתח א סיסי בראיון לתוכנית 60 דקות, כי ישראל מסייעת בלחימה נגד דאעש בסיני.

תהליך ההתעצמות של הארגון המשיך עד שנהרג אל בגדאדי באוקטובר 2019. באותו היום התנהל מבצע מודיעיני מורכב של ארצות הברית בסוריה. אותר מקום המסתור שלו. כוח דלתא של צבא ארה"ב שילח לעבר המבנה כלבי תקיפה. בגדאדי הצליח להימלט לתוך מנהרה אך ברגע שהכלבים באו עמו במגע הפעיל חגורת נפץ והתאבד עם משפחתו. הארגון תחת פיקודו פעל במספר שיטות: שימוש בפרשנות של הקוראן באופן שמשרת את הארגון כמו גיוס מחבלים ושילוח למשימות התאבדות, תפעול טנדרים עליהם הורכבו מקלעים ובהם נסעו חמושים ממקום למקום במהירות באופן שהקשה על ארגוני הביון להבין את הפעילות הטקטית ודרכי ההיערכות בשטח.

שיטת מעבר הטנדרים ממקום למקום כונתה על ידי האמריקאים כ"פיק-אפ" שהקשו על גורמי המודיעין לעקוב אחר התנועות. הכוחות הרבים והמבוזרים שפעלו בחסות מבנים הקשו מאוד על הסוכנים בשטח והמל"טים שחגו במרחבים העצומים. באחד המהלכים יוצאי הדופן הצליחו אנשיו של אל-בגדדי בעיראק לגייס לתמרון קרקעי למעלה מ-1500 לוחמים שהכריעו מספר דיביזיות עיראקיות חמושות ומאומנות במסגרת השתלטות על שליש משטחה של עיראק.

בתחילה הצטיירו דרכי ההסתערות של לוחמי הארגון כאמיצות ומעוררות השראה אך מהר מאוד התברר לגורמי המודיעין, כולל עדויות של לוחמים ולוחמים כורדים, כי פעילי דאעש עושים שימוש בסמים ממריצים לפני הקרב. מאחורי הקלעים פעל אל-בגדאדי כמו במאפיה. הוא ניצל את המתח בין השבטים למשטרים, או בין השבטים עצמם והניח להם אקדח על השולחן תוך הטלת האיום: תשבעו אמונים לדאעש או שתכריזו עליי מלחמה. הכניעה הייתה מידית. מנהיגי שבטים שהעזו להשהות את מתן התשובה או גמגמו ספגו התקפות רצחניות שכללו השמדת בתים באמצעות חומר נפץ רב, ביזה וחמור מכך. בטווח הקצר זה השתלם לדאעש, אבל לטווח, הארוך ראשי השבטים תכננו את הנקמה היטב ולבסוף העבירו ידיעות זהב למוח'בראת הירדני ולארגוני ביון מערביים ובראשם ה- cia האמריקאי.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח סיסי בעצרת האו"ם בניו יורק, 24 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"לחזור אל האסלאם הישן נטול הקיצוניות", א-סיסי/ראובן קסטרו

אחת המסקנות המובהקות מחקר ארגוני טרור לאורך עשרות שנים האחרונות היא שללא תמיכה של היישוב במרחב הפעולה אין סיכוי לפעילי הארגון לשרוד לאורך זמן, גם לא בכפוף להטלת אימה. פעילי דאעש תחת אל-בגדאדי ערפו ראשים של שבויים ואסירים בשידור חי והפיצו סרטונים במהירות ברשתות כדי להטיל אימה אך גם כדי לקדם גיוס פעילים מהעולם.

בשנת 2014 כבר הוקמה זרוע התקשורת שנקראה "אל-חיאת" ומאוחר יותר אף הופץ מגזין חודשי בו סקר הארגון את הישגיו במדינות השונות. בתחילה ממשלות ומשטרים התקשו לעכל את הפעילות התקשורתית המבעיתה ברשתות החברתיות, אך מהר מאוד בוצעו פעולות חקיקה ואכיפה כדי למנוע הפצת תכנים אלימים ברשת כולל הקמת אתרי גיוס פעילים. אך זה כבר היה מאוחר יותר. דפוסי הפעולה הועתקו על ידי ארגוני טרור חלקם בגבולות ישראל ובשטחים.

האכזריות של ארגון דאעש הגיעה לשיאה בעת שריפת טייס הקרב הירדני השבוי בכלוב ברזל. בעקבות ההוצאה להורג המתועדת שזיעזעה את העולם קידם מלך ירדן עבדאללה קואליציה בינלאומית שתבצע התקפות אוויריות על המעוזים של הארגון, ובמקביל נשיא מצרים עבד אל פתח' א- סיסי פעל לגינויים של מנהיגי הדת הסונית בעולם הערבי כולל ראשי אוניברסיטת אזהר במצרים, שהרחיקה אימאמים שתמכו או הזדהו עם סממני דאעש.

נשיא מצרים קרא באותה השנה לחזור אל האסלאם הישן נטול קיצוניים וקיצוניות. "באותם ימים זה היה ברור לכולם שזה עניין של זמן עד שנפגוש אותם בגבול המדינה. בשנת 2011 כשבוצעה ההתקפה על צה"ל וימ"מ בגבול המצרי הם היו סוג של ארגון ג'יהאד עולמי, לא ברור אחר כך הם עברו את תהליך שבועת האמונים לדעאש", אמר גורם ביטחוני בכיר שפרש לאחרונה.

מספר חודשים לאחר חיסול אל בגדאדי מונה אבו אברהים אל-האשמי אל קוריישי למנהיג המדינה האסלאמית. באותה שנה הופצה הודעה לא ראשונה המיוחסת לדובר דאעש אלמוני שקרא לתומכיו לעבור ל"שלב חדש של מתקפות נגד היהודים".

ברקע הפיגוע בכפר סבא | פשיטה לילית וגל מעצרים בואדי ערה 29 במרץ 2022. שדגשדגגשד, אתר רשמי
מעצר חשודים מוואדי ערה/אתר רשמי, שדגשדגגשד

בפברואר 2022 אל האשמי התאבד לאחר שנחשף על ידי כוח מיוחד אמריקאי. חודשים ספורים לאחר מכן הוכרז כי אבו חסן אל-האשמי הוא המנהיג הנבחר לרשותו עומד מנגנון קשוח של גיוס והעברת כספים, פיקוד והכשרות כוחות ובריתות עם ארגוני טרור במדינות רבות.

חיסול צמרת הארגון לא העלימה את האידאולוגיה שהתבססה היטב ברשתות החברתיות בעשור האחרון. הארגון הרצחני שינה מעט גוון וצורה של תוכן ברשתות החברתיות אך לא איבד לרגע מהרעיונות הקיצוניים ודרכי הפעולה. נכון להיום סופרים בקהילת המודיעין הישראלית למעלה משלושים מדינות, כולל ישראל, בהן פעל הארגון, כשבחלק גדול מהן עדיין יש לו תומכים, גם אם לא ביצעו פעולת טרור בשמו או תרמו כסף. "הארגון הצליח להקים תאים גם בשטחי הרשות הפלסטינית חרף התנגדות של חמאס ופתח", אמר גורם ביטחוני בכיר שפרש לאחרונה, "כל עוד והוא לא מזיק ונמצא תחת מעקב זה בסדר. אבל בעזה למשל, ברגע שהם הרימו את הראש מעל המים, הם חטפו כולל חיסול המנהיג שלהם בדרום הרצועה. חמאס מגיבים באכזריות לכל ניסיון לקרוא עליהם תיגר.

"יש חלוקה בסיסית במעקב וניטור אחרי פעילי דעאש במערכת הביטחון" הוסיף הבכיר, "מן הסתם המוסד מסתכל הכי רחוק. המודיעין שהצליח להפיק המודיעין הישראלי בשנים האחרונות הביא לסיכול פיגועים בעולם וגם שירת היטב את המדינאים הישראלים. ברור לכולם שדאעש או מדינה אסלאמית, השאלה את מי שואלים, זו צורת התארגנות. היא לא תעלם בקרוב. מקסימום תחליף שם וצורה".

הגורם התייחס לפיגועים בשבוע החולף ולמעצר 43 חשודים בהזדהות עם דאעש, מרביתם מואדי ערה סכנין ונצרת, "כשאומרים פעילי דאעש צריך להבין במה מדובר. זה יכול להיות צעיר מעורער בנפשו או עם בעיות זהות שברשותו יש נשק או סכין. הוא נחשף לתוכן קיצוני ובשלב מסוין מחליט לבצע פיגוע. בחלק מהמקרים הוא לא יעדכן אף אחד. יכול להיות גם טריגר שידרבן אותו לפעולה. לא הייתי מגדיר את זה תא רדום. הוא לא חייב לקבל פקודה. אולי פצצות קטנות מתקתקות ומסוכנות. במיוחד כשיש אמל"ח נגיש בישראל ובשטחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully