יחידת חצב. דובר צה"ל
יחידת חצב/דובר צה"ל

מיום כיפור ועד הטבעת של סולימאני: לפני שיחידת חצב מתפרקת - סודותיה נחשפים

עודכן לאחרונה: 18.11.2023 / 11:48

באמצעות ניטור מדויק של נאומי בכירים ופרסומים בכלי התקשורת - ומאוחר יותר, ברשתות החברתיות - היחידה המיוחדת של אגף המודיעין הפיקה מידע שהיה "הלחם והחמאה" של בכירי מערכת הביטחון מקום המדינה, ואפשרה לבצע מהלכים ששינו את ההיסטוריה. בחודש האחרון הוחלט לפרקה

חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים הישראלים מגוש עציון ביוני 2014 זעזעה את המדינה. מנהיגי החמאס הביעו תמיכה ובירכו - אך התרחקו מכל נטילת אחריות מחשש לתגובה ישראלית לא מידתית. צה"ל ושב"כ, שניהלו מצוד אחר החוטפים, חיפשו במקביל את הקשר הישיר לחמאס. ימים חלפו, ואז ג', דסקאית מוערכת במילואים במדור 401 בחצב - יחידת המודיעין הגלוי באגף המודיעין - הביאה לנקודת מפנה.

ג' איתרה קישור באינטרנט שהוביל לשידור כנס סגור באיסטנבול שבטורקיה, בו התפאר בכיר חמאס, צלאח אלעארורי, כי זרוע גדודי עד א-דין אל-קאסם של ארגון הטרור הם האחראים לחטיפה ולרצח. חשיפה זו סייעה במתן לגיטימיות לפעולות שיבצעו לאחר מכן שב"כ וצה"ל נגד תשתיות חמאס ואנשיה בגדה המערבית, שנערכו להפלת הרשות הפלסטינית והשתלטות על מוקדי כוח.

ייעודה של יחידת חצב לאורך השנים היה להביא עבור קהילת המודיעין, צה"ל והדרג המדיני מידע בלעדי, לעיתים משלים, כדי לבנות את תמונת המודיעין השלמה עבור אירועים שונים ומגוונים. לעיתים המידע התבסס על הבנה מעולה של השפה על בוריה, כמו ערבית, רוסית ומאוחר יותר פרסית, באופן שהוביל לידיעות מודיעיניות משמעותיות. בחלק מהזמן התבססו על מידע מהרשתות החברתיות - חלקן אותר בזמן אמת, וחלקן בדיעבד.

בתום תהליך שהתנהל בשנה האחרונה, הוחלט בחודש האחרון באגף המודיעין של צה"ל לפרק לגורמים את יחידת חצב ולבצע לה "המתת חסד" אחרי 74 שנות פעילות. יכולות היחידה הועברו לאחריות חטיבת המחקר, הוקם חמ"ל אוסינט בראשות קצין מיחידת חצב, ובמקביל הוקמו נציגויות בכל המרחבים, שיהיו כפופות לזירות השונות. בתוך קהילת המודיעין נמתחה ביקורת על המהלך. המבקרים טוענים כי הבינה המלאכותית ו"המכונה" המיוחדת שהמציאו באמ"ן לאיסוף מיליארדי פריטים מהרשתות החברתיות וכלי והתקשורת הגלויים, הם לא חלופה לאדם חושב ומומחה בקצה.

אילוסטרציה אגף המודיעין. דובר צה"ל,
התמונה השלמה. חיילי מודיעין/דובר צה"ל

כדי להבין את דפוסי הפעולה של יחידת חצב בפרט ומודיעין ה"אוסינט" - מודיעין ממקורות גלויים, Intelligence Open Source, יש לחזור לינואר 2020. מיד לאחר הסיכול הממוקד של מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, על ידי כוח אווירי אמריקני בשדה התעופה העיראקי, זקוקות היו קהילות המודיעין לאישור בזמן אמת שהמפקד הבכיר אכן חוסל, ולא חמק מאימת הטילים האמריקניים. לשם כך, נדרשה פעולה נוספת, ואף מצוד. לבסוף, מה שסגר בין היתר את המעגל הראשוני והמהיר, הייתה תמונת תקריב אחת שהועלתה במהירות לרשתות חברתיות על ידי עיראקי מקומי, בה נראתה הטבעת המפורסמת של קאסם סולימני על אצבעו של המטרה.

פעולות איסוף מעמיקות ומשמעותיות יותר של עולם ה"אוסינט" באו לידי ביטוי בפעילות חצב בראשית העשור הקודם, בסיכול משטי המחאה לרצועת עזה, שהתגברו בעקבות אירועי ספינת המרמרה ב-2010 - שנתפסו כאירוע כושל מבחינה תודעתית, ודירבנו פעילים בינלאומים להוציא משטים נוספים בסדרת משטי "צי החירות".

יחידת חצב, בפיקודה של אלוף משנה במיל' רונית לבבי-מורד, התאפיינה ביכולות מידענות ואיסוף מדוקדק ברשתות החברתיות, שהניבו מידע רב ומדויק על המשטים המתוכננים - שהגיוס אליהם נעשה ברובו באמצעות הרשתות החברתיות. יכולות היחידה אפשרו לבצע "חביקה מודיעינית" של המשט כבר בשלבי התכנון והגיוס ההתחלתיים. תוצרי המידענות של חצב כללו פרטים רבים על המארגנים ועל קשריהם למדינות תומכות; מקורות מימון למשטים; מידת ההיענות של פעילי דה-לגיטימציה ממדינות שונות להשתתף בפעולות המחאה; פרופילים של פעילים; מסלולי המשטים; מידע רב על כלי השיט שנחכרו, מיקומם, היכן הם עוגנים, ועוד.

התמונה המודיעינית שנבנתה על ידי חיילי חצב - בהם רנ"ג במיל' א', דמות בכירה ומקצועית ביחידה - אפשרה לגורמים מבצעיים לקבל קצות חוט חשובים ביותר לטובת "המשך טיפול" והיערכות מיטבית לקידום פני המשט על ידי חיל הים ויחידות נוספות. ממידע שהגיע לידי וואלה!, עולה כי בדיון היערכות לאחד המשטים בהשתתפות ראש מספן מודיעין (מד"ן) בחיל הים, הוצגו תוכניות מבצעיות להשתלטות על הספינה ומאסרם של הפעילים. מפקדת חצב, אל"ם לבבי-מורד, עדכנה כי על הספינה עתיד להיות מנצף אלמרזוקי, שכיהן בעבר כנשיא תוניסיה הזמני. מפקדת חצב הזהירה כי תמונות או סרטונים של מעצרו או השפלתו על ידי כוחות ההשתלטות עלולים לעורר זעם רב בעולם הערבי. בעקבות ההערה, ראש מד"ן ביקש לשנות את התוכנית המבצעית ולוודא מול הלוחמים כי מעצרי בכירים, בדגש על אלמרזוקי, יבוצעו ללא הפעלת כוח ואזיקים. כמו כן, הועבר מידע שאפשר זיהוי מהיר שלו על גבי הסיפון.

עוד בוואלה!

צה"ל חושף: כך נראים אימוני יחידת הרחפנים של חיזבאללה

לכתבה המלאה
מפקד כוח קוד האיראני, קאסם סולימאני, בתפילה. 3 בינואר 2020. AP
הטבעת שהובילה לווידוא החיסול. סולימאני/AP

כדי לנתח את עוצמות היחידה, נחזור בזמן לשנת 1948 - עת הקמת צה"ל. בראשית דרכה, התמקמה יחידת חצב - אז יחידת "מודיעין 7" - ביפו, ומנתה 11 קצינים ו-12 חיילים סדירים. החלק הקשור בלוחמה פסיכולוגית קיבל את השם "מודיעין 10". לאחר עשור אוחדה היחידה תחת השם "מודיעין 550". ייעודה היה איסוף מודיעין מעיתונות ורדיו מהעולם הערבי. בשנת 1972 ניתן לה השם חצב.

פרט לנאומי מנהיגים ומעקב על תהליכים מדיניים, הצליחה יחידת חצב לנטר מידע קריטי במלחמת יום כיפור ואחריה אודות מיקום השבויים והנעדרים במצרים ומקום הימצאם, בין היתר על בסיס דיווחי טלוויזיה הסורית והמצרית, וחיבור לכתובות ואזורים גיאוגרפים על בסיס ידע מצטבר. חיילי יחידת חצב הובילו פענוח ותרגום של מסמכי שלל. על בסיס תרומתה לקהילת המודיעין ובמסגרת שינוי המבנה הארגוני, גדלה היחידה ועברה למחנה גלילות.

לפי החלטת אמ"ן, חצב עברה להתמחות לפי אזור גיאוגרפי, נפתח מדור מבצעי שפועל 24/7 ונותן מענה לדרג המדיני, קהילת המודיעין ומפקדי צה"ל, ולראשונה - שילבו חיילים דרוזים בקהילת המודיעין. בשנת 1992 השתלבו חיילי חצב ביחידת הענק 8200, אך תמיד נותרו בה "בן חורג" - שלא מצליח לגייס מקורות חדשים, אלא מתבסס על מידע גלוי. כל ראשי אמ"ן וקברניטי המדינה, במיוחד אלו שגדלו במערכת הביטחון, היו תמימי דעים שאין לחיילי חצב תחליף, גם לא בהבנת תהליכים בעולם הערבי. כוחם וקשריהם לאורך השנים באו לידי ביטוי בשיתופי פעולה עם כלי תקשורת זרים וגופי מודיעין, בהם ארצות הברית, שהעריכה מאוד את תוצרי היחידה.

הבור במטכ"ל במלחמת יום כיפורים, בבגדים בהירים אלוף (מיל') מאיר עמית ואלוף רחבעם זאבי עוזר רמטכ"ל, 13.10.1973.. ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, אתר רשמי
מידע קריטי. בור מטכ"ל במלחמת יום כיפור/אתר רשמי, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

"צריך להבחין בין התקופות השונות של חצב", קבע בשיחה עם וואלה! חד המפקדים המפורסמים של היחידה, תא"ל במיל ד"ר אפרים לפיד. "האחת היא עימות מדינת ישראל עם מדינות ומנהיגים, באופן שנמשך עד למותו של חאפז אל אסד, שהיה קו פרשת המים; ומשנת 2000 ועד היום - באופן שבא לידי ביטוי בעיקר באינטרנט וברשתות החברתיות". בין היתר, סיפר תא"ל במיל' לפיד כי היחידה עקבה אחרי נאומים ומאמרי פרשנות, "של אנשים ספציפיים כמו חסנן הייכל, שהיה עיתונאי, פרשן ועורך היומון המצרי אל-אהראם - אבל בעיקר איש סודו של נשיא מצרים, גמאל עבד אל נאצר. היו לו מקבילים בסוריה ובירדן", אמר. "חצב התאימה את עצמה לכניסה של הרוסים לאזור והיו לנו הישגים לאורך זמן. מי שעמד בראש ההתארגנות בחצב היה צבי מגן, שלימים הפך להיות שגריר ישראל ברוסיה ואוקראינה".

ההישג המשמעותי ביותר של חצב בעיניו של לפיד הוא איתור ותרגום נאומו של נשיא מצרים אנואר סאדאת בנובמבר 77' - שם דיבר על הרצון שלו לבקר בארץ. "זה חצב", אמר מפקד היחידה לשעבר. "לא הייתה שום אינדקציה קודמת. אני זוכר גם נאומים מאוד חשובים של אסד האב. הקדישו חשיבות לראשי ארגוני טרור כמו נסראללה. לא רק ניתוח טקסט אלא גם שפת גוף, בסיוע מומחים".

בראייתו של תא"ל במיל' לפיד, שיא תרומת ה"אוסינט" בעולם ובצה"ל הגיע בתקופת האביב הערבי - בה הרחוב קבע את הטון, והרשתות החברתיות היוו למעשה האינדיקטור המשמעותי להבנת המגמות. בחצב כינו את התקופה לא רק "האביב הערבי", אלא גם "האביב של האוסינט", פריחתו והעצמתו בקהילות המודיעין. "היינו כבר אחרי נפילת מובארק במהפכת 25 בינואר 2011 והבנו שהמחאה האזרחית יכולה להגיע גם לסוריה", סיפר גורם בכיר לשעבר ביחידה. "לא היה לנו ברור באיזה ווליום זה יגיע והאם אסד ישרוד את המחאה, או יירד מהבמה כמו מובארק".

"כשרוח המהפכה האזרחית התחילה להכות באסד, וכשהמקורות הכי טובים לכוח ההמון הם ההמונים עצמם, אנחנו מבינים שהפרדיגמה השתנתה, שצריך להתחיל 'להאזין' לציבור", המשיך הגורם. "יש לנו כעת פלטפורמות מעולות למודיעין עדכני ואחר. מהרגע שאנחנו מפנימים את התובנה הזו, לוקח לנו פחות מרבעון להתארגן עם הטכנולוגיה המתאימה - ברובה אזרחית - ולבנות את הכוח נכון על מנת להתחיל לעבוד בשיטה החדשה באופן שיטתי ורציף". היחידה הפיקה דוח קבוע לגורמים בכירים במערכת הביטחון ובדרג המדיני, עד לראש הממשלה ושר הביטחון, שלדברי הגורם הפך ל"'לחם ולחמאה'" של מקבלי ההחלטות בתקופת השיא של המחאות האזרחיות במדינות ערב".

ביקורי אנואר סאדאת בישראל 27 בדצמבר 1977. ארכיון דן הדני, אתר רשמי
ההישג המשמעותי ביותר של חצב. סאדאת/אתר רשמי, ארכיון דן הדני

אותו גורם בכיר לשעבר שירת בחטיבת המחקר ועסק במדור הצפון-אפריקאי, "שהיכולת האיסופית עליו הייתה מוגבלת", סיפר. "לכן, ליחידת חצב הייתה תרומה משמעותית בהבנה של הזירה, ניתוח של תהליכים ואישים. מודיעין האוסינט לאורך זמן מבטל מרחק גיאוגרפי וזמן. לאורך השנים התפתחו שם מוקדי ידע בתחומים שונים שתרמו רבות לחטיבת המחקר". כהוכחה, נותן הבכיר את ההודעה הדרמטית של מיכאיל גורבצ'וב, המנהיג האחרון של ברית המועצות. "אף אחד לא שוכח שהודעתו על הרפורמות הפוליטיות ההיסטוריות מגיעה מחצב. גם כשעברתי ללשכת שר הביטחון הם עדיין היו מקור מידע, לפעמים יחידי, על תהליכים ואירועים", אמר. "למשל, בתקופת שיחות השלום עם סוריה הם היו מעבירים לנו מידע על המגמות בדמשק והכיוון אליו הלך אסד האב. זה היה חומר חשוב מאוד".

תרומה מכרעת נוספת שסיפקה יחידת חצב הייתה באמצע העשור הקודם, אז התגברו פיגועי "המחבל הבודד", שקם בבוקר וניסה לרצוח ישראלים ללא כל סיוע של ארגון או תשתית - דבר שהוביל לקושי לאתרו מבעוד מועד. באירועים הללו, הרשתות החברתיות הפכו לכלי מרכזי בניטור פוטנציאל האלימות והטרור העממי, והן אפשרו ליחידת חצב ללוות מודיעינית אירועים מתפרצים ולהעביר מידע ערכי הישר מזירות ההתרחשות.

המידע המגיע לדרגים המבצעיים תוך שניות - תוך התפיסה כי כל אזרח שמעלה תכנים הוא למעשה כתב לכל דבר ועניין. לדברי גורמים בכירים לשעבר באגף המודיעין, הרשתות החברתיות מהוות "ססמוגרף" של הלכי רוח ברחוב הפלסטיני באירועי הסלמה. מעקב שוטף וידע מקצועי בניטור המידע שעובר בתווך הזה, מאפשר לצייד את דרג מקבלי ההחלטות במידע ערכי וחשוב על "גובה הלהבות" ברחוב הפלסטיני. כך למשל, באירועי מהומות המגנומטרים סביב הר הבית, התבקשה יחידת חצב להוציא ללשכות כל שש שעות תמונת מצב על הלכי רוח, שהתבססה על הרשתות החברתיות.

אך, בגלל שהמודיעין גלוי לכל ורק צריך לאסוף אותו, לתרגם ולזקק ממנו תובנות לטווח הטקטי ולרוב גם האסטרטגי - הוא זוכה לפחות הערכה באגף המודיעין, במיוחד בעידן הבינה המלאכותית, שיודעת לתרגם טקסטים ודיבור.

עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון בא-ראם, מזרח ירושלים, 11 באוקטובר 2016. טוויטר, צילום מסך
כל אזרח הוא למעשה כתב. אינתיפאדת הבודדים, 2016/צילום מסך, טוויטר

קצין בכיר במילואים שפעל רבות במערכה שבין המלחמות נגד יעדי טרור במגוון זירות, רחוקות וקרובות, סיפר לוואלה! כי חצב תרמו רבות למודיעין לפני מבצע או כחלק מהתמונה הכללית. "לפעמים הם יכולים לתת לך מידע קריטי על מה שקורה עכשיו, כי הכול גלוי. רק תבקש. אף אחד ממי שמנהל מבצע מיוחד לא מקל ראש במידע הזה, ויותר מעניין מזה שזו מומחיות מצטברת עם השנים - איך לאסוף, להכיר את האזור, את האנשים, את המקורות הגלויים", אמר.

"בראייתי", המשיך הגורם הבכיר, "ה'אוסינט' הוא כלי שחייב להתפתח ולהתעצם. במבצעים שאני פיקדתי עליהם היה לנו חייל ביחידת חצב שהזרים לנו מידע ודייק את האיסוף. זה נכון גם אחרי מבצע, כדי לראות בזמן אמת למה הובילה תקיפה, או מי הגיע לרכב או למבנה שהתפוצץ. לרוב תמצא שם גם פרצופים מוכרים או כאלה שנעלמו לך מהעין הרבה זמן. הרשתות החברתיות וכלי התקשורת בכלל תורמים לנו מאוד - רק צריך לדעת איך לנטר אותם ולהפיק מהם פנינים".

מאחורי הקלעים פעלה יחידת חצב גם בדוברות, בהסברה ולעתים גם במלחמה נגד הפייק ניוז. "בעבר היה לדובר צה"ל חייל קבוע בחצב כדי להציף בפנינו שמועות שעולות בתקשורת הערבית", סיפר סא"ל במיל' פיטר לרנר, ששירת בצה"ל במשך 25 שנה בתפקידי דוברות וקשרי חוץ מגוונים. בתפקידו האחרון ועד לפרישתו ב-2017, שירת בדרגת סגן אלוף כדובר צה"ל לתקשורת העולמית. "התפקיד שלי היה בין היתר להתמודד עם אותן השמועות ולהזם אותן לפני שהן מתקבעות בתקשורת", אמר. "הייתי מקבל מחצב חומרים מפלילים של אמירות מנהיגים פלסטינים למשל, בקשר של טרור והאדרת מחבלים. לאחר מכן הייתי משתמש בזה כחומרי הסברה". לדבריו, הם היו מזהים מיד חומר מפליל והסתה. "כשאתה עוסק בהסברה זה כלי מעולה", הוסיף.

הבינה המלאכותית ניצחה את יחידת חצב, אך לא הכריעה אותה. נציגיה במרחבים השונים יישארו כנראה לעד, במיוחד בעידן הרשתות החברתיות - זיכרון דומם לפעילות המודיעינית שהחלה עם קום המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully