תומכי טראמפ מסתערים על הקונגרס בוושינגטון, 6 בינואר 2021. רויטרס
תומכי טראמפ מסתערים על הקונגרס בוושינגטון, 6 בינואר 2021/רויטרס

הדמוקרטיה האמריקנית נאבקת על חייה. השנה הקרובה תהיה מכרעת

8.1.2022 / 10:05

בשנה שחלפה מאז המתקפה על הקפיטול השסע החברתי בארה"ב רק התרחב, למרות הבטחתו של ביידן לאחד את האומה. אם בבחירות לקונגרס בנובמבר ינצחו תומכי טראמפ המאמינים שאלימות היא כלי פוליטי לגיטימי - תחזית הבלהות עלולה להתגשם. "עד 2030 ארה"ב עשויה להיות דיקטטורה ימנית"

תוצאות מדאיגות של סקרים שפורסמו השבוע בארצות הברית ממחישות את עומק השבר שבו שרויה הדמוקרטיה האמריקנית, שנה אחרי ניסיון ההפיכה של דונלד טראמפ ותומכיו. כשני שלישים מאמינים שהדמוקרטיה האמריקנית בסכנה וכשליש מהמשיבים אמרו כי אלימות נגד הממשל יכולה להיות מוצדקת לעתים. רק 54% "גאים" בדמוקרטיה האמריקנית, בהשוואה ל-90% ב-2002.

שנת 2021 הייתה אמורה להיות שנת פיוס ואיחוד, כפי שהבטיח ג'ו ביידן שהושבע כנשיא שבועיים בלבד אחרי ההסתערות על גבעת הקפיטול. אך גם הימנעותו של הנשיא הדמוקרטי מהתבטאויות לוחמניות ומשלהבות כמו אלו שאפיינו את כהונת טראמפ לא הצליחה לרפא את החברה האמריקנית, שדומה שבין חלקיה השונים נותרו מעט מאוד עקרונות משותפים.

תומכיו של טראמפ עדיין מאמינים בשקריו על זיופים נרחבים בבחירות שמנעו ממנו כהונה נוספת. העובדה שבתי המשפט, חלקם מאוישים בשופטים שמרנים שמונו על ידי טראמפ עצמו, לא מצאו בדל של הוכחה לטענותיהם לא סיפקה אותם. אולי להיפך. תיאוריות הקונספירציות המשיכו להתפשט השנה כמו אש ביערות קליפורניה, ותומכיו של הנשיא לשעבר קידמו חוקים והציבו אנשים שבהם הם עשויים להשתמש בבחירות הבאות כדי להטות את התוצאות כרצונם.

שנה למתקפה על הקונגרס | נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן במהלך נואמו בבקפיטול, וושינגטון, ארה"ב 6 בינואר 2021. רויטרס
2021 הייתה אמורה להיות שנת פיוס ואיחוד. ביידן בנאום בקפיטול, ינואר שנה שעברה/רויטרס

בנובמבר הקרוב יעמוד כוחו של הטראמפיזם למבחן, בבחירות אמצע הכהונה שיעצבו את חלקה השני של הקדנציה של ביידן. הנשיא לשעבר מקדם מועמדים רפובליקנים המקדמים את "השקר הגדול", כפי שמכנים הדמוקרטים את תיאוריות הקונספירציה על הבחירות האחרונות. אם לשפוט מהסקרים ומהאכזבה של רבים בציבור מהשנה הראשונה לכהונת ביידן, הרפובליקנים עשויים בסבירות גבוהה לגזול את הרוב הדחוק של הדמוקרטים בקונגרס ולהקשות עוד יותר על חייו של הנשיא.

ביידן השקיע מאמצים רבים בקידום תכניות מרחיקות לכת בכלכלה, בתשתיות ובחברה ב-12 החודשים האחרונים, אך רובן נתקעו בסנאט, על ידי אדם אחד - לא רפובליקני דווקא, לפחות לא על הנייר, אלא על ידי הסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנצ'ין. מנצ'ין, מווירג'יניה המערבית השמרנית, מסכל את רפורמות הדגל של ביידן - Build Back Better - הכוללת השקעה של 1.75 טריליון דולר במאבק בשינויי האקלים ובצמצום הפערים החברתיים. ללא הקול של מנצ'ין, לדמוקרטים אין רוב בסנאט.

הרוב הזעום של הדמוקרטים אפשר להם גם להקים ועדת חקירה לאירועי 6 בינואר בבית הנבחרים, שנגדה מנהלים טראמפ ובעלי בריתו מלחמת חורמה. רפובליקנים ספורים העזו להצביע בעד הדחתו והרחקתו ממשרה ציבורית נוספת אחרי המתקפה על הקפיטול, וקולם לא רק שלא התחזק בשנה האחרונה, אלא דעך ואויים. הרפובליקנים שנותרו נאמנים לטראמפ הבטיחו לעצור את עבודת הוועדה אם ישובו להיות מפלגת הרוב בבית הנבחרים בינואר 2023.

למרות הערמת הקשיים והמאבקים המשפטיים של מחנה טראמפ בוועדה, היא בכל זאת הצליחה לחשוף כמה פרטים מטרידים במיוחד. במזימות שדומה שנלקחו ממדינות רודניות, יועציו של טראמפ קידמו את הרעיון שהוא יכריז על מצב חירום וינצל אותו כדי לעצור את ספירת הקולות והעברת השלטון לביידן. לפי ספר שפורסם בשנה האחרונה על האירועים - "סכנה", שאחד ממחבריו הוא העיתונאי בוב וודוורד, מחושפי פרשת ווטרגייט - יו"ר המטות המשולבים מארק מילי היה חרד מפני תרחיש שבו טראמפ פותח במלחמה מול סין או איראן כדי להתבצר בבית הלבן ופעל כדי לסכל זאת.

אין ערובה לכך שבפעם הבאה זה יסתיים כך, באירוע נקודתי שאחריו תושלם העברת השלטון. החוגים בימין האמריקני שלא שוללים את השימוש בכוח למדו לקחים מהבחירות בנובמבר 2020. הם למדו היכן צריכים להציב אנשי מפתח ואילו הגבלות צריך להטיל כדי שבעתיד יהיה להם קל יותר להשפיע על ספירת הקולות.

ביידן קיבל שבעה מיליון קולות יותר מטראמפ - הפער הגדול ביותר אי-פעם - והצליח לנצח גם במדינות רפובליקניות באופן מסורתי כמו אריזונה וג'ורג'יה, אך שיטת האלקטורים המעוותת והכוח הרב שיש לנציגים מקומיים מצליחים לטשטש את הרוב הדמוקרטי המובהק בארצות הברית. שורת חוקים המגבילים את זכות ההצבעה עברו ב-2021 בכמה מדינות מפתח רפובליקניות, ואלו שייפגעו הם בעיקר מיעוטים, המזוהים עם האלקטורט הדמוקרטי.

עוד בוואלה!

במשך 4 שנים ניהל טראמפ מלחמה בדמוקרטיה. אתמול הגיע ניסיון ההפיכה

לכתבה המלאה
שוטרים מנסים לבלום את תומכי טראמפ שהסתערו על גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
עד 2025, הדמוקרטיה האמריקנית עלולה להתמוטט". המהומות בקפיטול, ינואר 2021/רויטרס

קרב האיתנים על דמותה של אמריקה, או על "נפשה של האומה" כפי שמכנה זאת ביידן, מקרין באופן טבעי גם החוצה. ארצות הברית נוטה להציג את עצמה כמגדלור של דמוקרטיה וחירות לעולם, אך השנים האחרונות החלישו מאוד את מעמדה ואת טיעוניה המוסריים. כשרודנים ותומכיהם רואים את הניסיון של רוב הרפובליקנים לייפות את אירועי 6 בינואר - שהיו ניסיון הפיכה פר אקסלנס - הם יהיו קשובים עוד פחות להטפות היוצאות מוושינגטון.

עוד סנקציות, פחות סנקציות, המשטרים האוטוריטריים בעולם יודעים שארצות הברית הפסיקה להאמין ביצוא הדמוקרטיה באמצעים צבאיים בעקבות המלחמות בעיראק ובאפגניסטן. בניגוד אליה, הציר האנטי-דמוקרטי, בהובלת רוסיה וסין, לא מהסס לסייע לחברים בעת צרה כפי שקרה רק בימים האחרונים בקזחסטן.

"אנחנו חיים בנקודת פיתול בהיסטוריה. מבית ומחוץ, אנחנו נמצאים במאבק בין הדמוקרטיה לאוטוקרטיה, מסין לרוסיה ועוד, הן מהמרות שימיה של הדמוקרטיה ספורים", אמר ביידן בנאומו לציון שנה למתקפה על הקונגרס, שבו תקף בחריפות את טראמפ כפי שנמנע לעשות לאורך כל השנה האחרונה. התמשכות המשבר הפנימי בארצות הברית היא מתנה עבור הכוחות האנטי-דמוקרטיים בעולם.

נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ בוושינגטון , 6 בינואר 2021. AP
הראשון לחבל בהליך התקין של העברת השלטון. דונלד טראמפ, ינואר 2021/AP

השנה הקרובה תהיה קריטית עבור הדמוקרטיה האמריקנית. אם המפלגה הרפובליקנית, שהפכה להיות בדמותו ובצלמו של טראמפ, תיקח מחדש את בית הנבחרים, ועדת חקירת המתקפה על הקונגרס תחדל מלהתקיים. זו תהיה פגיעה אנושה בניסיון להגיע לחקר האמת ולגלות את היקף המעורבות של טראמפ ויועציו במתקפה הקשה ביותר על הקפיטול מאז שכוחות בריטיים שרפו את המקום במלחמת 1812.

ללא הבנת התמונה המלאה והעמדתם לדין של מנהיגי ניסיון ההפיכה, השימוש באלימות ככלי פוליטי יעבור נרמול נוסף. טראמפ היה לנשיא הראשון של ארצות הברית שמחבל בהליך תקין של העברת השלטון והוא קבע תקדים מסוכן. כעת, מחנה שלם בארצות הברית, המונה עשרות מיליוני מצביעים, מאמין בדמוקרטיה רק אם הוא המנצח והוא מצחצח חרבות לקראת דו-קרב חוזר אפשרי בין טראמפ לביידן ב-2024.

"עד 2025, הדמוקרטיה האמריקנית עלולה להתמוטט, ולגרום לחוסר-יציבות פוליטית פנימית אדירה, כולל אלימות אזרחית נרחבת", הזהיר תומאס הומר-דיקסון, פרופסור למדע המדינה מאוניברסיטת "רויאל רודס" בקולומביה הבריטית שבקנדה. במאמר דעה שפרסם בעיתון "גלוב אנד מייל" הקנדי לרגל יום השנה למתקפת 6 בינואר, הוא כתב כי "עד 2030, אם לא מוקדם יותר", ארצות הברית עשויה להיות תחת רודנות ימנית קיצונית.

הקטליזטור לכך, לדבריו, תהיה חזרה של טראמפ לבית הלבן, ככל הנראה בסיוע בתי מחוקקים רפובליקניים שיסרבו לקבל את הפסדו. "אסור לנו לפסול את האפשרויות האלו רק משום שהן נראות מגוחכות או נוראיות מכדי לדמיין. ב-2014, הרעיון שדונלד טראמפ יהיה נשיא היה נראה כמעט אבסורדי, אבל היום אנחנו חיים בעולם שבו האבסורד הופך באופן קבוע לאמיתי והנורא לשגרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully